Uber weigert klanten die zich hebben misdragen

Uber weigert klanten die zich hebben misdragen

En introduceert nieuwe veiligheidsmaatregelen

Vorig artikel Volgend artikel

Uber gaat passagiers die zich misdragen toegang tot de app ontzeggen. Het bedrijf grijpt in als er meerdere meldingen binnenkomen over wangedrag door dezelfde persoon. De app heeft deze week de regels aangepast, zodat het mogelijk wordt om iemand te blokkeren. Alleen het beoordelen van passagiers door de Uber-chauffeurs bleek niet genoeg, omdat er geen consequenties aan gekoppeld werden.

Passagiers beoordelen

Na iedere rit is het gebruikelijk dat de passagier en chauffeur elkaar beoordelen. Wanneer passagiers meerdere slechte beoordelingen krijgen, gaat Uber onderzoeken wat er aan de hand is. De gebruiker krijgt eerst een waarschuwing en als dat niet helpt, volgt een schorsing van een week. Vervolgens is het mogelijk dat Uber iemand helemaal blokkeert. Deze nieuwe regel geldt voor heel Europa.

Met respect behandelen

Daar zullen veel chauffeurs blij mee zijn, want niet iedere Uber-gebruiker is even respectvol en vriendelijk. Hiermee wil het platform dan ook bereiken dat gebruikers zich er meer van bewust zijn dat zij in iemands privé eigendom zitten en daar netjes mee omgaan. "Deze nieuwe maatregel moet er nog meer voor zorgen dat zowel passagiers als chauffeurs elkaar met respect behandelen en daardoor een plezierige ritervaring hebben", aldus de Nederlandse tak van Uber.

Veiligheidsmaatregelen

Voor zowel chauffeurs als passagiers is het belangrijk dat zij zich veilig voelen tijdens de rit. De app bevat technologie waarmee je als chauffeur in contact kunt blijven met familie en vrienden, het team van Uber en hulpdiensten. Zowel voor chauffeurs als passagiers is het prettig dat alle ritten van begin tot eind worden gevolgd. Wanneer er iets gebeurt, is er dus altijd een verslag van je rit beschikbaar.

Geen telefoonnummers uitwisselen

Het is natuurlijk handig dat chauffeurs en passagiers elkaar telefonisch kunnen bereiken. Misschien sta jij bijvoorbeeld net om de hoek te wachten en ziet de Uber-chauffeur jou niet staan. Via de app kun je elkaar bellen, zodat je telefoonnummer voor de chauffeur (en vice versa) altijd geheim blijft. Ben je blij met de rit? Dan stelt de chauffeur een tip vast op prijs, zeker omdat tweederde van de Uber-gebruikers het niet nodig vindt om een fooi te geven. Sinds deze week is Uber in Londen verbannen, omdat er juist twijfels zijn over de veiligheid en dan voornamelijk de controle van nieuwe chauffeurs.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies