​Uber mag niet meer in Londen rijden

​Uber mag niet meer in Londen rijden

Vorig artikel Volgend artikel

Als er een plek is in Europa waar de taxi’s enorm duur zijn, dan is dat wel Londen. Nu zijn de taxi’s aldaar ook wel heel bijzonder. Het zijn allemaal bijzonder gevormde bolides, vaak in zwart uitgevoerd en echt gemaakt als taxi. De laatste jaren waren er echter ook steeds meer rijders in ‘gewone’ auto’s die je in Londen van A naar B brachten, namelijk particulieren die via Uber reden. Dat mag binnenkort niet meer.

Het moet een enorme tegenvaller zijn voor Uber, maar de instantie die in de Britse hoofdstad over transport gaat, heeft gesproken. De licentie van Uber om in Londen te mogen opereren is ingetrokken. Reden hiervoor is dat Uber geen ‘passende en nette’ operator is. Bovendien zouden de systemen van Uber gemakkelijk kunnen worden gemanipuleerd door chauffeurs die helemaal niet geautoriseerd zijn, wat passagiers in gevaar kan brengen. Twee jaar lang knokte Uber ertegen, maar de kogel is door de kerk.

Transport for London

Transport for London (TfL) meent dat Uber te weinig verantwoordelijkheid heeft genomen wanneer het gaat om veiligheid. Er zou criminaliteit komen kijken bij sommige Londense Uber-ritten en de achtergrondinformatie van chauffeurs zou onvoldoende worden gecontroleerd. Sterker nog, zelfs als ze in de fout gaan en worden geband, dan kunnen ze even later gewoon weer Uberchauffeur worden.

Uber heeft er sinds de rechtszaak is begonnen in 2017 wel veel aan gedaan om positieve veranderingen te brengen, zo stelt TfL, maar het pad van falen werd ook doorgezet. Volgens TfL zelfs compleet met aftakkingen waardoor passagiers gevaar lopen. TfL tilt erg zwaar aan het feit dat Uber mensen liet instappen bij chauffeurs die geen licentie hadden, laat staan een verzekering. Dit schijnt in meer dan 14.000 van de ritten het geval te zijn geweest.

Uber

Waarschijnlijk is het nieuws een enorme klap voor Uber, want Londen is een van de grootste markten voor Uber wereldwijd. De dienst is in Londen live sinds twee jaar, maar schijnt wel 3,5 miljoen rijders te hebben in die stad alleen al, plus nog eens 45 chauffeurs. Er blijven waarschijnlijk nog wel Ubers rijden trouwens, wat als Uber in beroep gaat dan mogen ze nog even blijven doorrijden. Uber noemt het besluit van TfL “buitensporig en verkeerd’, dus een opvolging van deze rechtszaak komt vast wel.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies