Too Good To Go meest inspirerende organisatie

Too Good To Go meest inspirerende organisatie

Twee jaar op rij nummer 1

Vorig artikel Volgend artikel

Anti-verspillingsapp Too Good To Go is volgens Nederlanders de meest inspirerende organisatie. Het bedrijf staat dit jaar voor de tweede keer op rij op nummer 1 in de Inspirerende 40. Tesla en WNF staan op nummer twee en drie.

Too Good To Go

Joost Rietveld bracht in 2018 dit Deens initiatief naar Nederland. Via de app kun je eten dat anders door horeca en winkels weggegooid wordt voor een klein bedrag kopen. Tijdens de intelligente lockdown stelde TGTG haar platform beschikbaar voor reguliere afhaalmaaltijden.

Inspirerende 40

Voor het 10e jaar op rij werd de inspirerende 40 samengesteld. Dit wordt gedaan op basis van representatief marktonderzoek van Dynata in opdracht van strategisch adviesbureau Synergie. Joris van Zoelen van Synergie: ,,Inspiratie is de windvaan die wijst wat je in de nabije toekomst kunt verwachten. Zo zagen we ruim voor hun grote doorbraak dat Tony’s chocolonely en Tesla heel hoog scoorde in de lijst. De daling van Hema in de inspirerende 40 ging ook vooraf aan de economische teruggang.”

De doorbraak van de Impactorganisatie

De nummer 1-positie van Too Good To Go staat niet op zich. Het bedrijf stelt een maatschappelijk probleem centraal. Het businessmodel is gericht op de oplossing van het probleem, niet van het maken van zoveel mogelijk omzet en winst. Van Zoelen: ,,Sinds 2015 zien wij deze ontwikkeling van ‘business for good’ groeien. Inmiddels bestaat de helft van de inspirerende 40 uit dit soort impact organisaties. Het zijn organisaties die de markt leiden. Ze leiden doordat zij de richting aangeven en gevolgd worden in plaats van de de markt beheersen.”

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor...