Nieuws03.04.2019

Supermarkten verhogen prijzen opnieuw


Zodat ze eindigen op een 9

Op 1 januari van dit jaar ging het lage BTW-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dit had logischerwijs tot gevolg dat onze boodschappen duurder zijn geworden. Supermarkten hebben de afgelopen maanden de prijs zelfs nog iets verder omhoog geschroefd. Na de BTW-verhoging eindigde de prijs van veel producten niet meer op het psychologisch gunstige eindcijfer 9. Daarom deden veel supermarkten nog een paar cent bovenop de prijs, zodat deze nu weer ‘netjes’ op eindcijfer 9 eindigt.

De website IPV (In Prijs Verhoogd) doet onderzoek naar prijzen en prijsontwikkelingen bij de supermarkten in ons land. Dagelijks doen zij meer dan 3,5 miljoen prijsmetingen bij onder andere supermarkten.

<em>Bron: IPV data<\/em>
Bron: IPV data

Prijzen supermarkten verhoogd

Na de BTW verhoging eindigden veel prijzen in supermarkten op een ander eindcijfer dan we als consument gewend zijn. De winkels vinden het niet prettig als een groot deel van de producten niet op een 9 eindigt. Dus het lag in de lijn der verwachting dat de prijzen werden bijbesteld. Eind maart eindigt een groot deel van de prijzen dan ook weer op een 9, zoals je kunt zien in bovenstaande grafiek van IPV data.

Het psychologische effect van eindcijfer 9

In een interview met NOS vertelde IPV meer over wat het eindcijfer 9 nu zo aantrekkelijk maakt voor de consument. Als een prijs eindigt op een 9, komt een product aantrekkelijker over. We trappen daar allemaal in, want zo lijkt het alsof je een goede deal sluit. € 2,99 voelt immers niet als € 3,-. Een dubbele 9 heeft trouwens helemaal een groot effect. Supermarkten prijzen hun producten dus heel graag eindigend op een 8 of 9. De Albert Heijn bouwt daar zelfs campagnes omheen: Route 99.

Langzaamaan stellen de supermarkten nu dus weer hun prijzen bij zodat deze eindigen op een 9. Gemiddeld gezien zien we het eindcijfer 9 terug bij 70 procent van de producten. Na de BTW-stijging was dit nog maar bij 30 procent van de supermarktproducten het geval. Nu worden deze dus weer aangepast en kost een pak koekjes geen € 1,42 meer zoals dat na de BTW aanpassing het geval was, maar € 1,49.

Albert Heijn heeft inmiddels weer 47% geprijsd op eindcijfer 9 (dit was 68% voor de BTW-stijging), Jumbo zit nu op 36%. De Vomar liet zich niet uit het veld slaan door de verhoging in januari en heeft zelfs meer producten eindigend op een 9 dan in december 2018.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over AH

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

Deze week is het 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën...

Nieuws20.11.2023

Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas

in 1988 had Albert Heijn de primeur
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn

Volgende opent het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn. Hier rollen de potten pindakaas en tubes gel in bakken automatisch over een ingenieus, geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar t...

Nieuws27.10.2023

Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn

We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst

Dit jaar geeft Nederland een heel andere invulling aan de feestdagen. Door corona zijn alle plannen anders. De grote focus ligt nu op thuis, het spreiden van kerst over meerdere dagen en het vieren in kleinere gezelschap...

Lifestyle27.11.2020

We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Eindelijk heeft Albert Heijn een opvolger gevonden voor de bekende supermarktmanager Harry Piekema. Ilse heet ze en we gaan haar de komende tijd regelmatig zien op tv. De nieuwe hoofdrolspeelster is net als Harry superm...

Advertising27.09.2019

Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zien
Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven

Werk je op de High Tech Campus in Eindhoven? Dan kun je in week 29 en 30 (tussen 15 en 26 juli) je lunch door een robot laten bezorgen. Dit meldt een woordvoerder van Albert Heijn aan de website Distrifood. De volautomat...

Nieuws26.06.2019

Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven

Picnic wint marktaandeel ten koste van Albert Heijn

Het gaat goed met online supermarkt Picnic. Meldden we eerder dit jaar al dat ze het snelst groeiende bedrijf van Nederland zijn, nu blijkt dat ze daardoor zelfs AH van de online troon stoten. Picnic wint in hoog tempo m...

Nieuws13.05.2019

Picnic wint marktaandeel ten koste van Albert Heijn

Markt voor online boodschappen groeit

Verder lezen over Food

De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!

Comfortfood is ultrabewerkt voedsel waarvan de verschillende ingrediënten zo op het oog nauwelijks nog te herkennen zijn. Gebruikte ingrediënten zijn doorgaans op een industriële wijze opgewerkt om bepaalde wenselijke bestanddelen of structuren te verkrijgen.

Online14.06.2024

De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!

Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken

Light-producten zijn tegenwoordig nauwelijks meer weg te denken uit ons voedselassortiment. Bepaalde voedingsmiddelen worden tegenwoordig gezoet met laagcalorische kunstmatige zoetstoffen ter vervanging van het hoogcalorische suiker.

Nieuws13.05.2024

Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken

Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegen
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

Sta je graag in de keuken en kun je ook nog eens goed koken? Dan droom je er misschien van om een eigen restaurant te beginnen. Een spannende onderneming, zeker als je nog niet eerder voor jezelf gewerkt hebt. Voordat je...

DC Business03.07.2023

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten