Nieuws20.04.2021

SodaStream Earth Day 2021


Doelstelling: 78 miljard plastic flessen minder in 2025

We zijn het allemaal er wel mee eens. We moeten iets doen tegen de toenemende stroom van afval van wegwerpplastic. En hoewel we misschien wel nooit helemaal zonder kunnen moeten we blijven zoeken naar oplossingen. Voor bedrijven is dit een grote uitdaging maar wie eenmaal heeft gekozen voor duurzaamheid kan niet meer terug.

Een van de praktische mogelijkheden om het gebruik van wegwerpplastic een halt toe te roepen is door plastic wegwerpflessen te vervangen door een herbruikbare flessen. En hier gaat het verhaal verder van Sodastream. Het wereldwijde merk wat inmiddels een synoniem is voor het zelf maken van drankjes met bubbels gaat in een nieuwe campagne samen met Randi Zuckerberg (inderdaad) de strijd aan tegen het blijvende gebruik van wegwerpflessen.

Earth Day 2021

Sodastream start vandaag zijn Earth Day 2021-campagne met ‘de zus van’ (ze maakt er zelf ook grappen over) waarmee ze mensen oproepen om niet alleen virtueel hun bezorgdheid te uiten op sociale media, maar ook om tot actie over te gaan in het échte leven.

Inzet SodaStream Earth Day is om plastic afval te vermijden

De herbruikbare flessen van SodaStream zijn een prima alternatief voor plastic flessen voor eenmalig gebruik. Het merk voorspelt dat tegen 2025 bijna 78 miljard flessen zullen worden vermeden, een stijging met 11 miljard ten opzichte van het vorig jaar aangekondigde doel. Omdat je zelf er ook alles aan moet doen om dit te behalen zal SodaStream vanaf het einde van dit jaar zelf ook overschakelen op metalen verpakkingen voor de SodaStream-smaken, waardoor nog eens 200 miljoen plastic flessen worden bespaard.

Toestellen van gerecycleerd of plantaardig materiaal

SodaStream kondigt verder aan dat ze voor het eerst bruiswatertoestellen gaan ontwikkelen van gerecycleerd of plantaardig materiaal, waarmee ze hun inzet voor de planeet uitbreiden naar de kern van het bedrijf en zo de hele portfolio groener maken. Heel eerlijk zouden ook andere producenten van huishoudelijke apparaten hier een voorbeeld aan kunnen nemen.

Een recent onderzoek in de VS uitgevoerd toont aan dat 84% van de SodaStream-gebruikers de positieve impact op de planeet erkennen en hun consumptie van wegwerpflessen verminderden. Bijna 80% geeft aan meer milieubewust te zijn geworden.

Inzet zonne-energie

Bedrijven die kiezen voor duurzaamheid gaan er vol in en dat betekent dat je ook kritisch moet gaan kijken naar energieverbruik. SodaStream is van plan om tegen 2022 10% van de totale energiebehoefte van zijn fabriek te dekken met zonne-energie. Dat is een vervijfvoudiging ten opzichte van 2% in 2020. Door deze investeringen draagt SodaStream bij aan de doelstelling van het moederbedrijf PepsiCo om tegen 2030 wereldwijd over te schakelen op 100% hernieuwbare energie voor de bedrijfsactiviteiten. Het uiteindelijk doel is om in 2040 een uitstoot van nul te hebben bereikt. Dat zou daarmee een decennium eerder zijn dan is afgesproken in het Akkoord van Parijs.

Het bruiswatertoestel Spirit van SodaStream is gecertificeerd als koolstof reducerend door Carbon Trust. Deze certificering toont aan dat SodaStream zich blijft inzetten voor het milieu en duurzaamheid. De belangrijkste actiepunten en opportuniteiten om de totale CO2-voetafdruk te verminderen werden door de certificering in kaart gebracht.

Lokaal verzamelen van plastic afval

De kantoren van SodaStream zijn omwille van de coronamaatregelen al langere tijd gesloten. Op Earth Day (22 april a.s.) roept SodaStream de thuiswerkende medewerkers op om deel te nemen aan opruimacties in hun buurt. Alles binnen de mogelijkheden van de lokale coronabeperkingen.

In België en Nederland zullen medewerkers van SodaStream plastic afval verzamelen in de omgeving van hun woonplaats. Enkele SodaStreamers gaan per kano plastic afval opruimen in de kanalen van Breda. En 15 teams, met zo’n duizend deelnemende schoolkinderen in totaal, nemen het in verschillende gemeenten en steden in Nederland – van Groningen tot Valkenswaard – tegen elkaar op in een grote plastic-opruimwedstrijd.

SodaStream werkt eveneens samen met PangeaSeed Foundation, een non-profit organisatie voor het behoud van de oceanen, en doet een schenking aan de milieueducatie en bewustwordingsinspanningen van de Foundation.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De kosten die de overheid heeft aan de salderingsregeling zijn 665 miljoen euro per jaar. In de Tweede Kamer werd er daarom al gekozen voor een afschaffing van de regeling.

Technology11.12.2024

Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Ben jij ook alweer op zoek naar leuke cadeaus voor de feestdagen? Het vinden van een cadeau dat zowel origineel als passend is, kan best een uitdaging zijn. Om je te helpen, hebben we een lijst samengesteld met de 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom. Deze cadeaus zijn veelzijdig en gegarandeerd een succes!

Lifestyle09.12.2024

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?