Nieuws20.06.2019

Meer groente en fruit verkopen? Nudging in de supermarkt stimuleert verkoop


Hoewel we allemaal weten dat het verstandig is om voldoende groente en fruit te eten, komen de meeste Nederlanders niet eens in de buurt van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag binnen krijgen, blijkt voor veel van ons niet haalbaar. Daarom is Food Cabinet, samen met het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF), een experiment gestart naar de potentie van nudges in de supermarkt. Met een succesvol resultaat, want het blijkt dat consumenten op die manier redelijk gemakkelijk zijn aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.

Nudging in de supermarkt

Nudging blijkt dus een succesvolle manier om mensen meer groente en fruit te laten eten. Maar wat is nudging precies? Nudgen is een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Het kan ervoor zorgen dat mensen ‘een duwtje in de rug krijgen’. En dat is natuurlijk ideaal om uit te testen bij gewenst gedrag zoals het eten van meer groente en fruit.

Gedurende zes weken werd in een filiaal van Dirk van den Broek in Leidschenveen getest welke nudges hiervoor succesvol zijn, onder de noemer ‘Ga voor kleur’. Er waren afbeeldingen geplaatst op en onder de toegangspoortjes en op winkelwagens. Bij de kassa konden klanten een gezonde snack kopen. Tijdens de onderzoeksperiode werden de verkoopcijfers geanalyseerd en vergeleken met een controlesupermarkt van Dirk van den Broek zonder de nudges.

<em>Voorbeeld van een nudge om mensen aan te sporen fruit te kopen.<\/em>
Voorbeeld van een nudge om mensen aan te sporen fruit te kopen.
<em>Kleurrijke en opvallende nudge, geplaatst boven het vak met groenten en fruit.<\/em>
Kleurrijke en opvallende nudge, geplaatst boven het vak met groenten en fruit.

Combinatie van nudges is succesvol

De resultaten van de test met nudges is positief. In de interventiesupermarkt bleek meer groente en fruit te worden verkocht dan in de controlesupermarkt. Overigens is er wel een daling te zien in de hoeveelheid verkochte groente en fruit. In 2018 werd er veel minder verkocht dan in 2017. Uit de test bleek dat die daling in de campagnesupermarkt 6,6% was, tegenover 14% in de supermarkt zonder de ‘Ga voor kleur’ campagne. Uit het onderzoek blijkt ook dat juist de combinatie van nudges succesvol is om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. De resultaten bieden een interessant inzicht in het effect van de verschillende nudgingstrategieën samen en zijn een goed voorbeeld voor supermarkten die consumenten ook willen aansporen om meer groente en fruit te kopen.

Benieuwd naar het hele rapport? Lees het hier.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Food

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

Heerlijk om in dit techno tijdperk even een berichtje te maken over een 100-jarig fenomeen. Gisteren was het namelijk precies 100 jaar geleden dat Douwe Egberts haar legendarische spaarprogramma lanceerde. Het sparen van...

Coffee corner05.03.2024

Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Domino’s blijft innoveren en nieuwe manieren bedenken voor maaltijdbezorging. De volgende stap is Domino’s DxB, een e-bike die speciaal is ontwikkeld om kwaliteit en warmte te waarborgen tijdens het bezorgen van pizz...

Gadgets16.01.2024

Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven

Het is wel nog een demo-model
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

HelloFresh is een populaire maaltijd bezorgservice, vooral bij werkende millennials. Elke week een doos met een aantal kant en klare ingrediënten en de bijbehorende recepten. Kruiden, zoals zout en peper, moet je zelf t...

Nieuws19.09.2023

HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

Iets meer dan twee jaar geleden besloot Volkswagen dat het tijd was om de bedrijfskantine van het bedrijf te ontdoen van vlees. Een van de populairste lunchsnacks wat nota bene de Volkswagen Curryworst. Inderdaad, een wu...

Nieuws31.08.2023

Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

Sta je graag in de keuken en kun je ook nog eens goed koken? Dan droom je er misschien van om een eigen restaurant te beginnen. Een spannende onderneming, zeker als je nog niet eerder voor jezelf gewerkt hebt. Voordat je...

DC Business03.07.2023

​Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

Barbecueën kan heel goed vegetarisch, maar traditioneel gezien wordt deze vorm van koken gezien als het summum voor vleeseters. Kijk bijvoorbeeld maar naar een Netflix-serie als Barbecue Showdown. Maar wat die koks als...

Lifestyle28.06.2023

​Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots

Als liefhebber van whisky, en dan bedoel ik wel het échte goede ‘spul’, is Schotland natuurlijk dé place to be. Welnu, onlangs was ik op bezoek bij The GlenDronach. Een kleine distilleerderij in de East-Highlands,...

Nieuws20.06.2023

The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots