KLM gaat vluchten efficiënter afhandelen met innovatieve app 'Appron'

KLM gaat vluchten efficiënter afhandelen met innovatieve app 'Appron'

Een samenwerking met IBM en Apple

Vorig artikel Volgend artikel

KLM maakt vandaag bekend dat het een eigen app heeft ontwikkeld om vluchten efficiënter af te kunnen handelen. De innovatie app 'Appron' wordt in gebruik genomen voor het zogenaamde 'omdraaiproces'. Als een vlucht is binnengekomen duurt het gemiddeld 1,5 uur voordat het aan de terugvlucht begint.

Appron, een samenvoeging van apron (platform) en app, wordt nu ingezet om die omdraaitijd sneller en efficiënter te realiseren. KLM ontwikkelde de app met een eigen team van designers in KLM's Digital Studio in samenwerking met ontwikkelaars van IBM Services en Apple.

Vluchten moeten nu nog vaker op tijd kunnen vertrekken

Appron levert een bijdrage aan het op tijd vertrekken van vliegtuigen. Dat is dus goed nieuws voor passagiers van KLM. Een vliegtuig vertrekt niet zomaar. Voordat het de lucht in gaat moet er veel worden gecontroleerd, sowieso of alle passagiers en de bagage aan boord zijn. Maar ook of er voldoende brandstof aan boord is en de catering op orde. Voordat KLM met Appron werkte moesten hiervoor verschillende systemen worden gecheckt. Nu verzamelt de app alle data op één plek.

"Het systeem biedt echt een gedegen, real time overzicht van alles wat we moeten weten over het vertrekkende vliegtuig. De app werkt accuraat en snel, ik ben er heel blij mee", zegt KLM-shiftleader Patrick van Exel. IBM en Apple hebben de app samen met de teamcoördinatoren ontwikkeld en geïmplementeerd. KLM blijft de coördinatoren betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten.

Minder tijdverlies als passagier de vlucht mist

Als een passagier de vlucht dreigt te missen, ziet de teamcoördinator nu in welke bagagecontainer de bagage van de passagier is geplaatst. Met Appron kan dan opdracht worden gegevens om deze container nog niet aan boord in te laten. Dit kan behoorlijke tijdswinst opleveren omdat de container niet van boord gehaald hoeft te worden als de passagier definitief niet in het vliegtuig is. In de app kan KLM ook de lay-out van het bagageruim zien, wat ideaal is om handig in te laden.

Voor KLM is innovatie van groot belang. We zoeken continu naar oplossingen om onze operatie te verbeteren en onze klanten nog beter te bedienen. Met deze samenwerking tussen de Digital Studio, IBM Services en Apple zijn we daar in geslaagd.
- Andrea Schmittmann, Vice President Apron Services KLM
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies