IKEA laat klanten spullen afrekenen met tijd

IKEA laat klanten spullen afrekenen met tijd

Time is money

Vorig artikel Volgend artikel

Je hebt het goed gelezen, IKEA laat klanten betalen met tijd. Klinkt dit je als muziek in de oren? Dan moet je wel in Dubai wonen, want alleen in dit land is het mogelijk om je tijd om te zetten in shoptegoed. 'Time is money' gaat daar dus wel heel letterlijk op. Het is een behoorlijk vooruitstrevend concept. De grote meubelwinkel is de eerste retailer die klanten laat betalen met tijd, zo lezen we op de site van Forbes.

Ver reizen = meer shoptegoed

Hoe verder je reist, hoe meer shoptegoed je krijgt van IKEA in Dubai. Sinds begin deze maand is een campagne gestart die het voor klanten mogelijk maakt om hun tijd om te zetten in geld. Dit doen ze door de medewerkers op Google Maps te laten zien welke route en hoeveel tijd zij hebben afgelegd om bij IKEA te komen. De 'Buy With Your Time' campagne is bedacht om meer mensen over te halen de winkel te bezoeken. Omdat de winkels zich aan de rand van steden bevinden kost het veel klanten behoorlijk wat tijd om er te komen.

Hoe waardevol is tijd?

Het is interessant om te zien op welke manier IKEA de waarde van tijd heeft bepaald. Ieder item in de Dubai-winkels hebben een 'time currency' gekregen. Dit is gebaseerd op het gemiddelde salaris van een werknemer in het land.

Deze campagne is ontzettend interessant omdat het de deuren opent voor een nieuwe manier van promotie. Het klinkt zelfs bijna te mooi om waar te zijn. We weten natuurlijk allemaal dat je uiteindelijk altijd met veel meer items een IKEA-winkel verlaat dan waarvoor je kwam. En daar speelt de winkel slim op in. De campagne krijgt veel aandacht en trekt klanten, het moedigt ze op deze manier zelfs aan om vaker te komen winkelen. Toch zit er een addertje onder het gras.

Klanten volgen via Google Maps

Naast de promotie voor IKEA is het opmerkelijk dat Google Maps een verplicht onderdeel is. Niet alleen zijn klanten verplicht de app op hun telefoon te zetten, Google Maps wil ook realtime kunnen volgen waar ze rijden. Met deze promotie lever je dus meteen een deel van je privacy in. En dat is misschien nog wel opmerkelijker dan de campagne zelf. Gratis spullen in ruil voor je tijd en anonimiteit?

Voor de geboorte van deze campagne realiseerden we ons twee dingen: tijd is kostbaar vandaag de dag en veel loyale IKEA-klanten brengen een aanzienlijk deel ervan uit op onze locaties, die vaak buiten het stadscentrum zijn. We denken dat het alleen maar goed is om de inspanningen van onze klanten te belonen door ze terug te betalen voor de tijd die ze hebben doorgebracht om ons te bereiken. Het is onze manier om de Dubai-gemeenschap te helpen het maximale uit elke minuut te halen.
- Woordvoerder van IKEA

Meer content

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies