Nieuws01.09.2019

Hudson’s Bay stopt ermee


Winkels in Nederland gaan dicht

Het nieuws kwam gisteren niet echt als een verrassing: warenhuis Hudson’s Bay sluit de winkels in Nederland. In 2017 opende de Canadese keten verschillende winkels in ons land en in de jaren daarna nog een aantal. Al vanaf het begin leek het moeizaam te gaan bij Hudson’s Bay in Nederland. Hoewel veel winkels zich vestigden in voormalig panden van V&D, leek het aanbod in de winkels daar niet bepaald op. Er werden voornamelijk wat duurdere merken verkocht en dat schrok potentiële klanten af. Later voegde het warenhuis nog wel goedkopere merken toe aan het assortiment, maar toen kwamen de klanten niet meer.

15 vestigingen gaan dicht

In juni was er al sprake van een mogelijke sluiting toen het nieuws naar buiten lekte dat het bedrijf zijn Europese bezittingen wilde verkopen. Het Financieel Dagblad meldde gisteren dat alle 15 Nederlandse vestigingen eind dit jaar dicht gaan. In totaal werken er 1400 mensen bij Hudson’s Bay in ons land. Het warenhuis heeft de sluitingen overigens zelf nog niet bevestigd, maar het lijkt erop dat het hier niet om geruchten gaat. Het Financieel Dagblad baseert het melden van de sluiting op een brief van moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC) waarin staat: “Vanwege de langdurig financieel onhoudbare situatie hebben de aandeelhouders in HBC besloten de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019“.

Op social media zien we dat Hudson’s Bay Nederland gewoon nog doorgaat met het posten van kleding en accessoires uit het assortiment.

Hudson’s Bay in Nederland geen succes

De warenhuizen van Hudson’s Bay zijn nooit een groot succes geworden in Nederland. Wat daarvan precies de reden is blijft gissen, maar het zal ongetwijfeld met de propositie te maken hebben. Het warenhuis lijkt zich op een jongere doelgroep te richten dan bijvoorbeeld De Bijenkorf, maar zit wel ongeveer in dezelfde prijscategorie. Misschien hadden consumenten gehoopt dat het wat meer op V&D zou lijken, zeker omdat Hudson’s Bay de winkels graag vestigde in de oude panden van Vroom en Dreesmann.

Toch lijkt het een weinig innovatief warenhuis. De winkels zijn mooi ingericht en ruim, maar ook opvallend rustig en het blijft een beetje onduidelijk op wie ze zich nu precies richten. Jongere klanten die een paar honderd euro voor een tas neer kunnen leggen? En waarom moeten we er nu precies naartoe? Bovendien werd online veel geklaagd over de klantenservice, op social media werd gevraagd of mensen in het Engels of Duits wilden reageren. Dat viel niet in goede aarde bij Nederlandse klanten.

Wie wel graag bij het warenhuis komt kan er dus waarschijnlijk nog tot eind dit jaar terecht. Of daarna echt het doek valt voor Hudson’s Bay in ons land horen we waarschijnlijk snel.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop