Nieuws27.12.2017

Hudson’s Bay; kijken kijken, niet kopen!


op zoek naar een nieuwe prijspositionering

De warenhuisketen Hudson’s Bay wil van haar dure imago af en gaat vanaf januari goedkopere merken in de winkels opnemen aldus marketing- en inkoopdirecteur Edo Beukema tegenover het FD. De warenhuisketen opende zo’n 3 maanden geleden maar liefst 10 vestigingen tegelijk en nu blijkt dat de klant de prijzen wat aan de hoge kant vindt. Hudson’s Bay had zelfs het plan om 20 vestigingen in Nederland te openen. Komend jaar komen er wel “gewoon” vier Hudson’s Bay vestigingen bij en het jaar daarop volgt aldus de planning een vestiging in Utrecht.

Duur imago?

Het is ook duur. Wat wil je? Hudson’s Bay zit op A locaties, ziet er ongelofelijk strak en modern uit en heeft maar liefst 2000 medewerkers in dienst en kent een breed assortiment aan bekende en onbekende producten. Kennelijk wordt er veel en veel te weinig volume gehaald en is de gemiddelde omzet per klant te laag om de hoge kosten te verantwoorden. Kijkers zijn nog geen kopers. De vraag is of ze het “imago” kunnen veranderen met merken in een lagere prijscategorie zoals bijvoorbeeld het onderbroeken merk Sloggi. Blijft er dan nog iets van de Hudson’s Bay propositie over? Ok, de prijzen liggen lager in vergelijking met De Bijenkorf. Echter is de Bijenkorf veel meer gericht op beleving, zeker in de wintermaanden. Je gaat echt even samen naar de Bijenkorf om te shoppen. Ze zullen zich dus meer en meer moeten focussen op het midden segment.

Goedkopere merken en meer adverteren

Je kunt enerzijds om de kassa aanslag te vergroten goedkopere en meer toegankelijke merken aan je assortiment toevoegen en anderzijds zorgen dat er meer traffic in je winkel komt. Dit laatste willen ze dan ook gaan bereiken door (meer) offline te gaan adverteren. Hudson’s Bay is echter geen prijsstunter en ze zullen er alles aan doen om niet enkel te concurreren op prijs.

Tja, het gaat nog wat ver om de warenhuisketen af te schrijven, aangezien ze pas net zijn gestart in Nederland maar dat het vooralsnog geen doorslaand succes is, zoals men wellicht had verwacht, is volstrekt duidelijk. Natuurlijk kost het bouwen van een merk tijd en ontkom je er niet aan om de winkelformule tussentijds aan te passen en te verbeteren. De vraag is of ze van de aandeelhouders deze kostbare tijd ook zullen gaan krijgen. Dergelijk signalen zijn immers niet goed voor de gemoedsrust. Marketing- en inkoopdirecteur Edo Beukema zegt overigens in het FD dat er geen moment wordt overwogen om te stoppen. ‘Wij zijn hier over drie jaar nog. Daar durf ik een kist hele goede wijn op te zetten.’

[Header afbeelding © Halfpoint – Adobe Stock]

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen