Nieuws07.04.2017

Google maakt Fact Check wereldwijd beschikbaar voor zoeken & nieuws


Google heeft zojuist bekendgemaakt dat het Fact Check-label wereldwijd beschikbaar wordt gemaakt. Niet alleen in Google nieuws, maar ook in de zoekresultaten. Zo krijgt voortaan iedereen die gaat zoeken in Google al bij de zoekresultaten te zien of de inhoud van een webpagina volgens factcheckers berust op waarheid of niet.

Fact Check-label

Het zogenaamde Fact Check-label was in sommige landen al beschikbaar in Google Nieuws. De aankondiging van vandaag betreft twee wijzigingen:

  1. Het Fact Check-label is nu beschikbaar in alle landen en talen.
  2. Het label verschijnt niet alleen meer in Google Nieuws, maar vanaf nu ook in Google Zoeken.

Google doet trouwens zelf geen factchecks. De getoonde informatie is afkomstig van professionele factcheck-organisaties en -redacties. En indien deze elkaar tegenspreken, plaatst Google meerdere bevindingen tegelijk bij een zoekresultaat.

false-google-2
false-google-2

Het probleem van nepnieuws

Google is opgericht om mensen te helpen met het vinden van waardevolle informatie door content van websites en uitgevers te ontsluiten. Hoogwaardige informatie is de basis voor een gezond online ecosysteem.

Maar vandaag de dag verschijnen er duizenden nieuwe artikelen per minuut, worden internetgebruikers overstelpt met informatie, en helaas berusten niet alle artikelen op waarheid. (Alles wat op internet staat is waar.) Maar dat maakt het dus lastig om feit van fictie te onderscheiden.

Daarom kondigde Google in oktober 2016 een samenwerking aan met Jigsaw, zodat in een aantal landen uitgevers de mogelijkheid zouden hebben om een “Fact Check”-tag voor nieuwsberichten weer te laten geven in Google Nieuws. Deze aanduiding wordt toegepast op artikelen die door externe partners zijn geverifieerd.

En na veel feedback van gebruikers en uitgevers is het nu tijd voor een volgende stap. En maakt Google de Fact Check-functie nu dus wereldwijd beschikbaar in zowel Google Nieuws als Google Zoeken, in alle talen.

Zelf aan de slag

Ook Nederlandse publicaties en uitgevers kunnen als factcheckers verschijnen, maar dan moet je wel de opmaak van Schema.org ClaimReview gebruiken op de pagina’s waar factchecks gepresenteerd worden. Gebruik je de Share the Facts-widget van Duke University Reporters Lab en Jigsaw? In dat geval zal die automatisch de Claim Review-opmaak bevatten.

Alleen factcheck-content van uitgevers die volgens de algoritmes van Google gezaghebbende bronnen van informatie zijn, komen in aanmerking voor opname in de zoekresultaten. De content moet ten slotte voldoen aan de algemene beleidsregels voor alle opgemaakte gestructureerde data, evenals de factcheck-criteria van Google News Publisher.

[Afbeelding © stockWERK – Fotolia]

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd