De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Google heeft zojuist bekendgemaakt dat het Fact Check-label wereldwijd beschikbaar wordt gemaakt. Niet alleen in Google nieuws, maar ook in de zoekresultaten. Zo krijgt voortaan iedereen die gaat zoeken in Google al bij de zoekresultaten te zien of de inhoud van een webpagina volgens factcheckers berust op waarheid of niet.
Fact Check-label
Het zogenaamde Fact Check-label was in sommige landen al beschikbaar in Google Nieuws. De aankondiging van vandaag betreft twee wijzigingen:
- Het Fact Check-label is nu beschikbaar in alle landen en talen.
- Het label verschijnt niet alleen meer in Google Nieuws, maar vanaf nu ook in Google Zoeken.
Google doet trouwens zelf geen factchecks. De getoonde informatie is afkomstig van professionele factcheck-organisaties en -redacties. En indien deze elkaar tegenspreken, plaatst Google meerdere bevindingen tegelijk bij een zoekresultaat.
Het probleem van nepnieuws
Google is opgericht om mensen te helpen met het vinden van waardevolle informatie door content van websites en uitgevers te ontsluiten. Hoogwaardige informatie is de basis voor een gezond online ecosysteem.
Maar vandaag de dag verschijnen er duizenden nieuwe artikelen per minuut, worden internetgebruikers overstelpt met informatie, en helaas berusten niet alle artikelen op waarheid. (Alles wat op internet staat is waar.) Maar dat maakt het dus lastig om feit van fictie te onderscheiden.
Daarom kondigde Google in oktober 2016 een samenwerking aan met Jigsaw, zodat in een aantal landen uitgevers de mogelijkheid zouden hebben om een “Fact Check”-tag voor nieuwsberichten weer te laten geven in Google Nieuws. Deze aanduiding wordt toegepast op artikelen die door externe partners zijn geverifieerd.
En na veel feedback van gebruikers en uitgevers is het nu tijd voor een volgende stap. En maakt Google de Fact Check-functie nu dus wereldwijd beschikbaar in zowel Google Nieuws als Google Zoeken, in alle talen.
Zelf aan de slag
Ook Nederlandse publicaties en uitgevers kunnen als factcheckers verschijnen, maar dan moet je wel de opmaak van Schema.org ClaimReview gebruiken op de pagina’s waar factchecks gepresenteerd worden. Gebruik je de Share the Facts-widget van Duke University Reporters Lab en Jigsaw? In dat geval zal die automatisch de Claim Review-opmaak bevatten.
Alleen factcheck-content van uitgevers die volgens de algoritmes van Google gezaghebbende bronnen van informatie zijn, komen in aanmerking voor opname in de zoekresultaten. De content moet ten slotte voldoen aan de algemene beleidsregels voor alle opgemaakte gestructureerde data, evenals de factcheck-criteria van Google News Publisher.
[Afbeelding © stockWERK – Fotolia]
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024