Google gaat veel strengere regels hanteren voor politieke advertenties

Google gaat veel strengere regels hanteren voor politieke advertenties

Vorig artikel Volgend artikel

In navolging van Twitter gaat nu ook Google het grootste deel van de politieke advertenties verbannen. Dit gaat om zowel de advertenties die op de pagina van Google zelf te zien zijn, als op YouTube. Het is niet zo dat er geen enkele politieke advertenties meer geplaatst kunnen worden. Adverteerders krijgen veel minder mogelijkheden om zich op een specifieke doelgroep te richten.

Verkiezingen Verenigd Koninkrijk

Google onderneemt nu snel actie, omdat de Britten over een paar weken parlementsverkiezingen hebben. Op dit moment is het voor politieke adverteerders mogelijk om heel gericht advertenties in te zetten, gebaseerd op onder andere de zoekgeschiedenis van gebruikers. Vanaf volgende week is dat in het Verenigd Koninkrijk verleden tijd.

Adverteerders kunnen dan alleen nog een doelgroep samenstellen op basis van leeftijd, geslacht en locatie. EU-landen volgen voor het eind van dit jaar en 6 januari 2020 de rest van de wereld. Politieke adverteerders kunnen wel zogenaamde 'contextgerichte targeting' blijven doen, zoals het weergeven van advertenties aan mensen die een verhaal over een specifiek onderwerp lezen.

Meer vertrouwen in politieke reclames

Het besluit van Google komt niet uit de lucht vallen. Sociale media staan onder druk om kritisch te kijken naar de verspreiding van politieke boodschappen. In een statement van Google lezen we dat het bedrijf het vertrouwen van de kiezen in politieke advertenties die op de site te zien zijn, wil verbeteren: "Wij zijn van mening dat deze veranderingen het vertrouwen in digitale politieke reclame en verkiezingsprocessen wereldwijd zullen bevorderen."

Misleidende advertenties worden aangepakt

In tegenstelling tot Facebook, gaat Google ook inhoudelijk naar de advertenties kijken. Fake news is namelijk in strijd met het beleid van Google. Hoewel de kans klein is dat er ingegrepen wordt, als er duidelijk sprake is van nepnieuws, dan zal Google dat zeker doen. Het bedrijf speelt op deze manier ook alvast in op de Amerikaanse presidentsverkiezingen en belooft transparantie over uitgegeven bedragen en op welke doelgroepen de advertenties gericht zijn.

We zijn benieuwd hoe lang het duurt voordat Facebook actie onderneemt op dit vlak. Nu zowel Twitter als Google maatregelen hebben getroffen, kan de techreus eigenlijk niet achterblijven. Toch lijkt Mark Zuckerberg voorlopig geen reden te zien om iets aan te passen, zo liet hij onlangs weten.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies