Facebook gaat strenger optreden tegen misleidende reclames met BN'ers

Facebook gaat strenger optreden tegen misleidende reclames met BN'ers

Vorig artikel Volgend artikel

De advertenties voor Bitcoins waarvoor verschillende BN'ers worden gebruikt, zijn al lange tijd te zien op Facebook. In de advertenties wordt geprobeerd om gebruikers te misleiden door gebruik te maken van bekende Nederlanders om de geloofwaardigheid kracht bij te zetten. Daar zijn de gedupeerde BN'ers, die hiervoor geen toestemming hebben verleend, uiteraard niet blij mee.

Facebook gaat strenger optreden

John de Mol voert al tijden actie tegen Facebook om deze reden. Facebook belooft nu eindelijk dat het strenger op gaat treden tegen misleidende reclame, waaronder deze frauduleuze advertenties. Niet alleen John de Mol wordt misbruikt, ook ander BN'ers zoals Alexander Klöpping, Waylon en Matthijs van Nieuwkerk verschijnen in de advertenties. Op Twitter lezen we dat, in reactie op dit nieuws, Alexander Klöpping nog weinig vertrouwen heeft in de aanpak van het platform.

Melding maken van misleidende advertenties

Op de website van Marketing Facts is een post gepubliceerd van Arno Lubrun, Country Manager Benelux bij Facebook. We kunnen hier lezen hoe het bedrijf van plan is de misleidende advertenties aan te pakken. Facebook start, bij wijze van test, met een formulier waarmee gebruikers melding kunnen maken. In andere landen wordt dit formulier al gebruikt en medio december wordt dit ook voor de Nederlandse markt beschikbaar.

Lubrun vertelt in zijn post daarnaast dat Facebook nieuwe zelflerende modellen heeft ontwikkeld die misleidende advertenties, waarbij gebruik wordt gemaakt van bekende personen, opsporen. "We maken deze systemen steeds slimmer zodat dit type advertenties sneller worden opgespoord en we beter kunnen reageren op nieuwe tactieken", aldus Arno Lubrun.

Handmatige controles

Er zijn binnen Facebook specifieke teams die zich bezighouden met het identificeren en onderzoeken van accounts op het platform die voor oplichtingspraktijken worden gebruikt. Advertenties die niet aan de huisregels voldoen, worden verwijderd en de accounts van deze adverteerders geblokkeerd.

Miljarden nepaccounts verwijderd

We schreven gisteren al over de enorme verspreiding van politiek nepnieuws op Facebook. In het artikel van Lubrun lezen we dat miljarden nepaccounts van het platform zijn verwijderd. Facebook blijft zoeken naar manieren en tools om dit zo effectief mogelijk uit te voeren. De aanpak verschilt per regio.

Er is soms twijfel of Facebook echt werk maakt van deze oplichtingspraktijken en dat we het prima vinden om te profiteren van deze advertenties. Maar wie dat denkt, vergeet dat we daar geen enkel belang bij hebben. Wanneer mensen een slechte ervaring op Facebook hebben, is de kans kleiner dat ze ons platform gebruiken. Wij willen onze gebruikers een positieve ervaring bieden en dat betekent dat we hen willen beschermen tegen fraudeurs. Hoe graag we het ook zouden willen: we kunnen niet beloven dat we iedere misleidende advertentie tegenhouden. Maar we werken er hard aan en worden er elke dag weer beter in.
- Arno Lubrun, Country Manager Benelux bij Facebook
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies