Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het nieuws is te belangrijk om door de grote technologiebedrijven bepaald te worden. Editoriale processen mogen niet door algoritmes worden gestuurd. Zo zegt Emily Bell, mediaspecialiste bij de Britse krant The Guardian en directeur van het Tow Center for Digital Journalism aan de Columbia University.
Ze benadrukt dat de actualiteit op vele online platformen wordt bepaald door de omvang van de reacties van de gebruikers. Op die manier dreigen volgens de mediaspecialiste echter belangrijke maatschappelijke discussies in de kiem gesmoord te worden. Een ecosysteem dat bepaalde categorieën nieuws bevoordeelt, is volgens Emily Bell dan ook een potentieel gevaar voor de democratie.
“De sociologe Zeynep Tufekci, onderzoeker aan het Center for Information Technology Policy van Princeton University, stelde de vertekende nieuwsverspreiding zelf vast tijdens de demonstraties in Ferguson tegen de dood van de tiener Michael Brown, die door de politie werd doodgeschoten,” zegt Emily Bell.
“Op de Facebook-tijdlijn van de onderzoekster verschenen echter geen nieuwsberichten over Ferguson, maar werden alleen boodschappen over de Ice Bucket Challenge getoond.” Berichten over de challenge, waarbij heel wat celebrity’s zijn betrokken, werden door veel gebruikers becommentarieerd en met elkaar gedeeld en waren volgens het algoritme van Facebook dan ook belangrijker dan alles wat er in Ferguson gebeurde.
“Internet-pionier Vint Cerf gaf eerder al aan dat het nieuws niet langer langs traditionale kanalen wordt verdeeld en dan ook buiten de journalistieke instituties en conventies valt,” zo benadrukt Bell. “Grote mediaconcerns zoals News Corp hebben hun leiddinggevende positie in de nieuwsverspreiding moeten afstaan aan de algoritmes van technologiebedrijven zoals Facebook.”
“Sociologe Tufekci benadrukt dat deze algoritmes echter ook de mogelijkheid zouden hebben om potentieel belangrijke verhalen te smoren. Dick Costello, chief executive van Twitter, gaf zelf recent aan dat het bedrijf beslist had om alle berichten met links naar video’s over de onthoofding van journalist James Foley te blokkeren.”
“Algoritmes zijn ondoorzichtig en tonen geen enkel gevoel voor verantwoordelijkheid,” zegt Bell. “Door de krimpende krantenredacties is de verwerking van nieuws niet alleen veel moeilijker geworden, maar is ook de cultuur van de redactionele filter verdwenen. Concepten zoals waarden en normen in de nieuwsgaring zijn door de software van de huidige berichten-distributie volledig verdrongen.”
“Verantwoording is geen onderdeel van de cultuur van Silicon Valley, maar wanneer die sector een steeds grotere rol opneemt in de nieuwswereld, moet daar wel werk van worden gemaakt. Redacties hebben zich moeten buigen naar de dwang van de bedrijfstechnologie, maar hun redactionele processen blijven belangrijk. Transparantie en verantwoording moeten belangrijke pijlers vormen van de rol die de grote informatie-leveranciers in de samenleving moeten opnemen,” benadrukt Emily Bell.
“Men kan begrijpen waarom platformen zoals Facebook zich krachtig verzetten om als een uitgever te worden gecatalogeerd, maar dat is niet langer realistisch in een tijdperk waar iedereen met camera’s en feeds berichten kan verspreiden. De technologie kan een internet bouwen in de ruimte en robots nemen steeds meer een centrale rol op in het dagelijkse leven, maar er moet een open gesprek worden gevoerd over de partijen die de waarden vastleggen.”
[Afbeelding via Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Twitter
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024
Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers
Ook voor ValentijnhatersSocial Media08.02.2024