Enorme toename van privacyklachten

Enorme toename van privacyklachten

Autoriteit Persoonsgegevens kan aantal klachten niet aan

Vorig artikel Volgend artikel

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) meldt dat het aantal privacyklachten sterk blijft toenemen. Meer dan 15.000 mensen hebben in het eerste halfjaar van 2019 een klacht ingediend. Dat is een toename van bijna 60% vergeleken met de tweede helft van 2018. Volgens de AP komt dit onder andere doordat de mogelijkheid om privacyklachten in te dienen nog relatief nieuw is in ons land en nu steeds bekender wordt. Bovendien zijn we in Nederland sterk gedigitaliseerd en dat zorgt ook voor meer zorgen over privacy bij consumenten. De AP krijgt veel klachten over inzageverzoeken en verwijdering van gegevens.

De toename is enorm. Iedere klacht verdient vanzelfsprekend de best passende behandeling. Daar werken we hard aan. Maar er is een grens aan wat realistisch is met een beperkt aantal medewerkers. Er moet een structurele oplossing komen, zodat we de klachten adequaat kunnen blijven behandelen. Daarover zijn we in gesprek met JenV. De bescherming van je privacy is een grondrecht, het mag nooit een wassen neus worden.
- Voorzitter Aleid Wolfsen

Iedereen kan klacht indienen

Sinds de AVG in werking is getreden kan iedereen een privacyklacht indienen bij de AP. Wanneer je vermoedt dat je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier zijn verwerkt, is het mogelijk een klacht in te dienen. Soms zijn die klachten eenvoudig op te lossen, maar af en toe is er aanvullend onderzoek nodig. De AP rondde in het eerste halfjaar van 2019 al 10.000 klachten af. Soms werd er bemiddeld tussen consumenten en bedrijven. Medewerkers van de Autoriteit Persoonsgegevens helpen mensen ook vaak op weg om zelf te klagen bij de betreffende organisatie.

Grote achterstand in afhandeling klachten

Omdat er een enorme toename is in de binnengekomen klachten, is er een achterstand ontstaan in de behandeling. De AP heeft dit aangegeven bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, omdat er nu een enorme werkvoorraad is. Om dit tijdelijk beter aan te kunnen worden klachten nu pas in behandeling genomen nadat de klager eerst zelf een klacht heeft ingediend bij de organisatie waarover geklaagd wordt.

Soms worden klachten gebundeld. Dit gebeurde bijvoorbeeld in het geval van Nederlandse loterijen. De AP kreeg van consumenten veel klachten over het verwijderen van gegevens en opvragen van kopieën van een identiteitsbewijs, maar kwamen daar zelf met de loterijen niet uit. Uiteindelijk is het beleid gewijzigd dankzij de tussenkomst van de AP.

Schending van privacyrecht

Bijna een derde (32%) van de klachten gaan over het schenden van de privacywet, zoals het recht op verwijdering van gegevens. Daarnaast werd regelmatig geklaagd over organisaties die persoonsgegevens doorgeven aan derden, terwijl dit ongewenst of onbekend is. Vooral over zakelijke dienstverleners (46%), de overheid (14%) en IT-sector (13%) wordt geklaagd. Bij energieleveranciers en in de detailhandel hebben klachten meestal betrekking op privacyrechten en direct marketing.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies