Elon Musk's Hyperloop project in de problemen

Elon Musk's Hyperloop project in de problemen

Geld te kort, drama te veel

Vorig artikel Volgend artikel

Het gaat niet op rolletjes bij het Hyperloop-project dat Tesla-oprichter Elon Musk ooit bedacht en daarna in de open source-gemeenschap dropte. Het transport dat via een vacuum in een buis hoge snelheden kan bereiken heeft al gewerkt in een praktijktest en zou volgens berichten nog steeds in 2020 het eerste traject werkend moeten kunnen hebben. Om daar te komen is er echter wel wat geld nodig. Of ja, veel geld. Investeerder en mede-oprichter Shervin Pishevar heeft net 50 miljoen dollar opgehaald maar wil begin volgend jaar nog eens 250 miljoen ophalen om het bedrijf draaiende te houden. En dat is nog maar het begin.

Ietsjes duurder

Er is in de basis niks mis met Hyperloop: het werkt, er zijn al gegadigden en de ontwikkeling gaat redelijk voorspoedig. Één van de belangrijkste aspecten van de nieuwe transportmethode was dat het goedkoper zou zijn dan bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen. Die kost per aangelegde kilometer ligt echter heel ver uit de buurt van de schattingen die Elon Musk origineel heeft gedaan, zo blijkt. Hij becijferde dat de kost per kilometer aangelegd 'spoor' rond de 12 miljoen dollar zou liggen, maar de berekeningen die nu aan potentiële investeerders worden doorgegeven zetten dat cijfer op zo'n 85-120 miljoen dollar. De vraag is: wie gaat dat betalen?

hyperloop-office
Het kantoor van Hyperloop One.

Interne ellende

Dat gaat een dure grap worden dus, maar gelukkig zijn er altijd investeerders in Dubai die wel wat over hebben voor een technologisch wonder. Hyperloop One, zoals het bedrijf achter de ontwikkeling officieel heet, heeft echter ook intern strubbelingen. Mede-oprichters Pishevar en zijn collega Brogan BamBrogan hebben ruzie, de laatste heeft het bedrijf inmiddels met een aantal anderen verlaten en er zijn rechtszaken over en weer over wie de macht binnen het bedrijf had of probeerde te pakken.

Het maakt de ontwikkeling van deze snelle transportmethode niet makkelijker, dus hopelijk blijft het schema wel enigszins gehandhaafd en kunnen we begin volgend jaar een nieuwe test zien op realistische schaal die voor eens en altijd bewijst dat de technologie het waard is om er zoveel geld in te pompen.

[Afbeeldingen © Hyperloop One]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies