Eerste testvlucht van de Boeing 737 MAX 10

Eerste testvlucht van de Boeing 737 MAX 10

Nieuwe uitvoering van de geplaagde MAX kisten werd al met twee jaar uitgesteld

Vorig artikel Volgend artikel

In de buurt van Seattle is de naar verluid eerste testvlucht met een nieuw type van de Boeing 737 MAX, het ’10-model’, op video vastgelegd. De vlucht duurde in totaal iets meer dan twee en een half uur. Wat er binnen dat tijdsbestek precies getest is, is niet duidelijk, maar het feit dat Boeing de nieuwe 737 MAX zijn luchtdoop heeft laten ervaren is een teken dat het eindelijk weer een beetje de goede kant op lijk te gaan met het zo geplaagde type van ’s werelds populairste vliegtuigtype.

Twee jaar aan de grond

Over de problemen van de Boeing 737 MAX is bijna alles al wel gezegd. Na twee ongelukken werden alle toestellen van dit type voor bijna twee jaar aan de grond gezet. Bij pogingen om de problemen op te lossen liep Boeing tijdens die periode meerdere keren tegen (nieuwe) problemen aan. De ongelukken bleken uiteindelijk veroorzaakt te zijn door problemen met de automatische besturing en het MCAS-systeem waardoor de neus van het toestel automatisch hard naar beneden gedrukt werd en het vliegtuig in een duikvlucht raakte waar het niet meer uit kwam.

De problemen met de 737 MAX leidde er toe dat Boeing de komst van het nieuwe model, de 737 MAX 10, met minimaal twee jaar uitstelde. Het toestel werd officieel gepresenteerd in november 2019. De eerste exemplaren zouden oorspronkelijk dit jaar geleverd gaan worden, maar dat werd uitgesteld naar 2023.

De grootste 737 MAX

De 737 MAX 10 wordt de vierde en meteen ook grootste uitvoering van de 737 MAX serie, aangedreven door twee speciaal voor de 737 MAX serie ontwikkelde CFM International Leap-1B motoren. Het toestel biedt afhankelijk van de uitvoering plaats aan 188 tot 230 passagiers met een maximale range van iets meer dan 6100 kilometer.

Ter vergelijk, de drie andere uitvoeringen van de Boeing 737 MAX, 7, 8 en 9, kunnen respectievelijk 138 – 172, 162 – 210 en 178 - 220 passagiers vervoeren, met een maximaal vliegbereik van respectievelijk ruim 7100 kilometer (MAX 7) en zo’n 6570 kilometer (MAX 8 en MAX 9).

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies