Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Je kunt er bijna letterlijk niet meer omheen als je een rondje gaat fietsen: e-bikes. Ze zijn er in alle maten en soorten en afhankelijk van waar je je in Nederland beweegt, zie je dan ook verschillende modellen voorbij zoeven. Het lijkt we alsof iedereen erop rijdt.
In de Randstad zijn het vooral de elektrische bakfietsen die de fietspaden, wegen en soms ook trottoirs bestormen. In de rest van bewoond Nederland zie je met name de ‘standaard’ elektrische fietsen. In bossen en andere natuurgebieden loop je het risico door een elektrische mountainbike gegrepen te worden, terwijl het in het Limburgse Heuvelland krioelt van elektrische ‘geholpen’ renfietsen.
E-bike bezit en bekendheid
Kortom, Nederland is een e-bike land geworden. Onderzoeksbureau Multiscope heeft vandaag de nieuwste editie van haar E-bike Monitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat een op de vijf e-bikes (19%) in Nederland een fiets van Gazelle is. Let wel, dit gaat om het totale bezit van elektrische fietsen. Het is dus niet zo dat 19 procent van de verkochte e-bikes ook een Gazelle is.
Het bekendste e-bike merk is Stella. Van de ondervraagden, zo’n 5.000 Nederlanders, geeft meer dan een kwart (27%) aan dat merk te kennen. Gazelle staat daar op de tweede plek met 22 procent. Als mensen een lijstje met e-bike merknamen voorgelegd krijgen, dan kruisen ze Gazelle (87%) het meest aan, gevolgd door Batavus (84%) en Stella (81%).
Steeds meer zakelijke e-bikes
Eigenaren van elektrische stadsfietsen – de sportieve e-bikes worden daar dus even buiten beschouwing gelaten – gebruiken die in 93 procent van de gevallen voor privé-ritjes. Toch ziet Multiscope ook een groei van het gebruik van deze fietsen voor zakelijk (woon-werk) verkeer. Dat ligt nu op 34 procent, ongeveer 6 procentpunt meer dan bij het vorige meetpunt, in 2021.
Van de mensen die van plan zijn een elektrische stadsfiets aan te schaffen, stelt twee op de vijf (39%) dat hij of zij deze fiets zakelijk gaat gebruiken. Opvallen is verder dat bijna de helft van de Giant stadsfietsen (46%), zakelijk gebruikt wordt. Bij Batavus en Stella is dat respectievelijk 38 en 36 procent.
Verder lezen over e-bike
Gadgets03.12.2024
E-bikemerk Stella mag toch nog fietsen maken: doorstart door Scheybeeck
Gadgets29.11.2024
Zo voorkom je dat je e-bike voor brand zorgt
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024