De Stint is verleden tijd: rijverbod blijft, maker failliet

De Stint is verleden tijd: rijverbod blijft, maker failliet

Vorig artikel Volgend artikel

De Stint, de elektrische kar die door veel kinderdagverblijven werd gebruikt om gemakkelijk kinderen te vervoeren, gaan we niet meer terug zien. Na het vreselijke ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen na een botsing met een trein kwam er een onderzoek op gang hoe dat heeft kunnen gebeuren. Op basis van de gebreken die gevonden werden is toen besloten om de elektrische voertuigen van de weg te halen, tot grote chagrijn van de fabrikant. Die zag zich eerder deze week al genoodzaakt om het faillissement aan te vragen, omdat hij naar eigen zeggen "geen andere uitweg meer zag".

Het veiligheidsonderzoek is nog steeds gaande en de Inspectie Leefomgeving en Transport denkt nog zeker tot het einde van het jaar nodig te hebben om dat af te ronden. Minister Cora van Nieuwenhuizen, die de beslissing heeft genomen ligt nu zelf ook onder vuur. De conclusies die getrokken zijn in de eerste paar dagen na het ongeluk zouden niet correct zijn en de Tweede Kamer zou dus op basis van incomplete informatie besloten hebben dat verbod op de Stints te steunen.

Rechtszaak beslist

Tegelijkertijd liep er ook een rechtszaak van een eigenaar van een kinderopvang in Almere die in een kort geding had verzocht het verbod op de Stints op te heffen. Daarin werd feitelijk ook gezegd dat het wegverbod overdreven was en op basis van 'ondeugdelijke' informatie was ingesteld. Daarnaast was de vrouw erg afhankelijk van het transport om kinderen weg te brengen. De rechtbank heeft echter vandaag geoordeeld dat de verkeersveiligheid voor het belang van de kinderopvang gaat en de redenering die van Nieuwenhuizen gebruikte ook onderstreept: als er kans is op een ongeluk is dat voldoende om een onderzoek en in elk geval tijdelijk verbod in te stellen.

Daarmee lijkt het doek definitief gevallen te zijn voor de Stint. Los van de wrange smaak die het voertuig zal oproepen bij mensen heeft de fabrikant het al moeten opgegeven. De kans dat de al verkochte Stints nog terug de openbare weg op mogen is dan wel aanwezig, maar wie gaat zijn kind daar in laten zitten? Het enige scenario waarin we de Stints gaan terugzien is als blijkt dat het hele verbod volkomen onterecht was, dat de fabrikant een rechtszaak tegen de overheid aanspant en wint vanwege de reputatie- en financiële schade én dat mensen kunnen vergeten dat de karretjes een aantal kinderen hun leven heeft gekost. Kleine kans dus.

[Afbeeldingen © Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies