Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Stint, de elektrische kar die door veel kinderdagverblijven werd gebruikt om gemakkelijk kinderen te vervoeren, gaan we niet meer terug zien. Na het vreselijke ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen na een botsing met een trein kwam er een onderzoek op gang hoe dat heeft kunnen gebeuren. Op basis van de gebreken die gevonden werden is toen besloten om de elektrische voertuigen van de weg te halen, tot grote chagrijn van de fabrikant. Die zag zich eerder deze week al genoodzaakt om het faillissement aan te vragen, omdat hij naar eigen zeggen “geen andere uitweg meer zag”.
Het veiligheidsonderzoek is nog steeds gaande en de Inspectie Leefomgeving en Transport denkt nog zeker tot het einde van het jaar nodig te hebben om dat af te ronden. Minister Cora van Nieuwenhuizen, die de beslissing heeft genomen ligt nu zelf ook onder vuur. De conclusies die getrokken zijn in de eerste paar dagen na het ongeluk zouden niet correct zijn en de Tweede Kamer zou dus op basis van incomplete informatie besloten hebben dat verbod op de Stints te steunen.
Rechtszaak beslist
Tegelijkertijd liep er ook een rechtszaak van een eigenaar van een kinderopvang in Almere die in een kort geding had verzocht het verbod op de Stints op te heffen. Daarin werd feitelijk ook gezegd dat het wegverbod overdreven was en op basis van ‘ondeugdelijke’ informatie was ingesteld. Daarnaast was de vrouw erg afhankelijk van het transport om kinderen weg te brengen. De rechtbank heeft echter vandaag geoordeeld dat de verkeersveiligheid voor het belang van de kinderopvang gaat en de redenering die van Nieuwenhuizen gebruikte ook onderstreept: als er kans is op een ongeluk is dat voldoende om een onderzoek en in elk geval tijdelijk verbod in te stellen.
Daarmee lijkt het doek definitief gevallen te zijn voor de Stint. Los van de wrange smaak die het voertuig zal oproepen bij mensen heeft de fabrikant het al moeten opgegeven. De kans dat de al verkochte Stints nog terug de openbare weg op mogen is dan wel aanwezig, maar wie gaat zijn kind daar in laten zitten? Het enige scenario waarin we de Stints gaan terugzien is als blijkt dat het hele verbod volkomen onterecht was, dat de fabrikant een rechtszaak tegen de overheid aanspant en wint vanwege de reputatie- en financiële schade én dat mensen kunnen vergeten dat de karretjes een aantal kinderen hun leven heeft gekost. Kleine kans dus.
[Afbeeldingen © Adobe Stock]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024