Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Nadat het vreselijke ongeluk met de Stint in Oss twee weken geleden Nederland opschudde werd er snel actie ondernomen door het kabinet en zijn de elektrische bolderkarren van de weg gehaald. Aangezien het ongeluk niet het enige incident met de karren is geweest en de uitkomst van de onderzoeken naar andere karren van hetzelfde bedrijf is die beslissing niet raar, maar het is natuurlijk wel een enorme strop voor fabrikant Stintum.
De directeur van het bedrijf dat de Stints maakt is het – niet heel verrassend – niet eens met de beslissing die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft genomen en zegt in een interview dat hij hoopt dat de elektrische karren binnenkort weer op de weg mogen. Hij noemt het onderzoek niet goed onderbouwd.
Levensgevaarlijk (imago)
Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt echter in een reactie dat het onderzoek zeker wel goed onderbouwd is. In de verschillende Stints die getest zijn kwamen allerlei problemen naar voren die bij de initiële inspectie van het apparaat niet aanwezig waren. Er zijn blijkbaar technische wijzigingen doorgevoerd na de introductie van de elektrische kar die de veiligheid niet ten goede kwamen en waar het ministerie niet van op de hoogte is gesteld.
“Alles ligt stil. We hebben geen inkomsten meer. Maar we willen niet afgeserveerd worden. Ik beschouw het rijverbod niet als het einde van het bedrijf. Zo wil ik niet denken” zegt de directeur tegen het NRC. Hij wil heel graag met het ministerie in gesprek over het verbod, maar die zijn op dit moment nog bezig met bekijken hoe het vreselijke ongeluk is kunnen gebeuren. De kansen zijn niet heel goed en zelfs al zou het bedrijf de Stints anders kunnen gaan maken zodat de veiligheid helemaal getackeld is zal het heel lastig worden om mensen te overtuigen van het feit dat de karren echt niet nog een keer tot zo’n tragedie kunnen leiden.
Het laatste woord is er nog niet over gesproken, maar de kans dat het bedrijf hier nog overheen komt is astronomisch klein. Er zijn tot nu toe zo’n 3500 van die dingen verkocht en het overgrote deel van de klanten zijn kinderdagverblijven. Het draait – zoals de directeur zelf al heeft gezegd – om vertrouwen, en dat is kapot. Dan maakt het niet meer zo veel uit of de Stints beter gemaakt kunnen worden dan ze nu zijn.
[Afbeeldingen © Stintum]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024