Technology05.10.2018

Fabrikant Stints wil voertuigen weer de weg op krijgen


Kritiek op het rijverbod voor elektrische karren

Nadat het vreselijke ongeluk met de Stint in Oss twee weken geleden Nederland opschudde werd er snel actie ondernomen door het kabinet en zijn de elektrische bolderkarren van de weg gehaald. Aangezien het ongeluk niet het enige incident met de karren is geweest en de uitkomst van de onderzoeken naar andere karren van hetzelfde bedrijf is die beslissing niet raar, maar het is natuurlijk wel een enorme strop voor fabrikant Stintum.

De directeur van het bedrijf dat de Stints maakt is het – niet heel verrassend – niet eens met de beslissing die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft genomen en zegt in een interview dat hij hoopt dat de elektrische karren binnenkort weer op de weg mogen. Hij noemt het onderzoek niet goed onderbouwd.

Levensgevaarlijk (imago)

Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt echter in een reactie dat het onderzoek zeker wel goed onderbouwd is. In de verschillende Stints die getest zijn kwamen allerlei problemen naar voren die bij de initiële inspectie van het apparaat niet aanwezig waren. Er zijn blijkbaar technische wijzigingen doorgevoerd na de introductie van de elektrische kar die de veiligheid niet ten goede kwamen en waar het ministerie niet van op de hoogte is gesteld.

“Alles ligt stil. We hebben geen inkomsten meer. Maar we willen niet afgeserveerd worden. Ik beschouw het rijverbod niet als het einde van het bedrijf. Zo wil ik niet denken” zegt de directeur tegen het NRC. Hij wil heel graag met het ministerie in gesprek over het verbod, maar die zijn op dit moment nog bezig met bekijken hoe het vreselijke ongeluk is kunnen gebeuren. De kansen zijn niet heel goed en zelfs al zou het bedrijf de Stints anders kunnen gaan maken zodat de veiligheid helemaal getackeld is zal het heel lastig worden om mensen te overtuigen van het feit dat de karren echt niet nog een keer tot zo’n tragedie kunnen leiden.

stint
stint

Het laatste woord is er nog niet over gesproken, maar de kans dat het bedrijf hier nog overheen komt is astronomisch klein. Er zijn tot nu toe zo’n 3500 van die dingen verkocht en het overgrote deel van de klanten zijn kinderdagverblijven. Het draait – zoals de directeur zelf al heeft gezegd – om vertrouwen, en dat is kapot. Dan maakt het niet meer zo veel uit of de Stints beter gemaakt kunnen worden dan ze nu zijn.

[Afbeeldingen © Stintum]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Verder lezen over Nederland

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Na 2026 is er geen Grand Prix van Zandvoort meer. De organisatie van de race wil de handdoek in de ring gooien.

Automotive04.12.2024

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet.

Nieuws04.12.2024

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk