Nieuws22.04.2022

CNN trekt na amper een maand de stekker al uit CNN+


Niet alle streaming diensten zijn even populair. Dat zal niemand verbazen. Netflix blijft de onbetwiste nummer 1 en ook Amazon Prime, Disney+ en zelfs HBO (Max) doen het best goed. Die hebben allemaal een behoorlijk gevarieerd content aanbod. Dat gold, ja dat moet nu al in de verleden tijd, niet voor CNN+. Het zou, volgens de nieuwszender die ooit groot werd dankzij het live verslag van de eerste Golfoorlog (1991), CNN’s ‘biggest thing ever’ moeten worden. Nou, dat heeft dan amper een maand geduurd.

Stekker uit CNN+ na fusie WarnerMedia met Discovery

Het besluit om de sVOD-dienst van CNN zo snel alweer de nek om te draaien komt vlak nadat Waner Media, inmiddels de oude eigenaar van de nieuwszender, met Discovery fuseerde en als Warner Bros. Discovery verder door het leven gaat. De nieuwe eigenaren zijn er wel heel snel van overtuigd dat CNN+ geen grote toekomst beschoren was. Toegegeven, de dienst had na een maand nog maar amper 10.000 kijkers/abonnees, maar je kunt nu niet zeggen dat ze het een serieuze kans gegeven hebben.

Dat gezegd hebbende, het aantal sVOD-diensten dat om de gunst van de streamers en bingers strijdt, is bijna niet meer te tellen. Dat maakt de start van elke nieuwe aanbieder extra moeilijk. Daarbij komt dat CNN+, als nieuwszender, feitelijk een ‘one-trick-pony’ dienst is. Ze hebben nieuws, nieuws, achtergronden… bij het nieuws, talkshows… over het nieuws… etc.

Geen breed content aanbod? Geen kans!

Hoewel iedereen nieuws kijkt, volgt en leest, is het niet bepaald een onderwerp waar je een streaming abonnement voor afsluit. Zeker niet bij een zender die toch vooral een bepaald deel van het politieke spectrum belicht. Zonder nu verder daarop al te diep in te gaan. Wat ik bedoel te zeggen is dat sVOD-diensten die niet beschikken over content voor een breed publiek, het steeds moeilijker krijgen.

In Nederland kennen we Viaplay als een sVOD-dienst met een, nu nog, beperkt content aanbod. Hoewel miljoenen mensen in ons land de verrichtingen van Max Verstappen volgen, is dat voor slechts een heel klein deel van hen voldoende reden om alleen daarvoor een abonnement op Viaplay te nemen.

Dat is overigens ook precies wat de nieuwe eigenaar van CNN als een van de belangrijkste redenen noemt voor het besluit om CNN+ vaarwel te zeggen. “In een complexe streamingmarkt willen consumenten eenvoud en een allesomvattende service die een betere ervaring en meer waarde biedt dan op zichzelf staande aanbiedingen, en, voor het bedrijf, een duurzamer bedrijfsmodel om onze toekomstige investeringen in geweldige journalistiek en verhaal vertellen”, aldus J.B. Perrette, de streaming baas van Discovery.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Streaming

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Helaas, Netflix heeft een trend gezet in de wereld van streaming waar we niet zo op zitten te wachten: de strijd tegen accounts delen is er eentje die Netflix van zijn kijkers heeft gewonnen en waarmee het andere streami...

Entertainment05.04.2024

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Het gonst van de geruchten over de uitzendrechten van de Formule 1: er wordt gezegd dat die eer straks aan Ziggo is, maar dat is nog niet definitief. Wel is er een kleine verhuizing: de Formule 1-uitzendingen zijn straks...

Entertainment02.04.2024

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft

HBO Max wordt vanaf 17 juni samengevoegd met Discovery+. Dat is elders al gebeurd, maar onder andere in Nederland nog niet. In andere landen heet het ook Max, maar dat schijnt door onze eigen Omroep Max niet te kunnen....

Entertainment21.03.2024

HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming

We houden van streamingdiensten en vraag de gemiddelde Nederlander of die een abonnement heeft op zo’n dienst en de kans is groot dat het antwoord ‘ja’ is. Maar hoeveel hebben we per maand over voor dat kunnen beki...

Entertainment13.03.2024

​Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend