De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Antoni van Leeuwenhoek heeft de sterkste reputatie van alle Nederlandse ziekenhuizen. Het Amsterdamse kankerinstituut wordt direct gevolgd door het Rotterdamse Erasmus MC en UMC Utrecht. Zo blijkt uit alweer de vijfde editie van het tweejaarlijkse Ziekenhuizen Merkenonderzoek.
Erasmus MC-Sophia heeft, net als bij de vorige meting in 2015, de beste naam onder de kinderziekenhuizen.
Nationale top-20
De top-10 van sterkste ziekenhuismerken wordt gedomineerd door de 8 academische ziekenhuizen die Nederland rijk is. Voor het eerst wordt deze ranglijst echter aangevoerd door het in kanker gespecialiseerde ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek.
De posities elf tot en met twintig in de merkenranglijst worden vooral bezet door topklinische ziekenhuizen, deze organisaties onderscheiden zich van de reguliere ziekenhuizen met een innovatiever en deskundiger imago. Het Amsterdamse MC Slotervaart en het Rotterdamse Havenziekenhuis zijn de enige reguliere ziekenhuizen in de top-20.
Hieronder de nationale top-20 van sterkste ziekenhuismerken in 2017 (+ de positie in 2015).
- (4) Antoni van Leeuwenhoek
- (3) Erasmus MC
- (2) UMC Utrecht
- (1) AMC
- (5) Radboudumc
- (6) VUmc
- (7) UMCG
- (8) LUMC
- (12) Maastricht UMC+
- (13) Het Oogziekenhuis Rotterdam
- (11) MC Slotervaart
- (16) Martini Ziekenhuis
- (10) OLVG
- (18) Máxima Medisch Centrum
- (23) Jeroen Bosch Ziekenhuis
- (17) Isala
- (19) Sint Maartenskliniek
- (14) St. Antonius
- (15) Rijnstate
- (24) Havenziekenhuis Rotterdam
Kinderziekenhuizen
Het Sophia Kinderziekenhuishuis in Rotterdam heeft op nationaal niveau de hoogste score op de drie pijlers van merkkracht. Het Sophia is, net als bij de vorige meting in 2015, niet alleen het bekendste en meest gewaardeerde kinderziekenhuis van Nederland, ook voelt men de meeste binding met dit ziekenhuis.
- 1. (1) Erasmus MC-Sophia
- 2. (2) Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ)
- 3. (3) Emma Kinderziekenhuis AMC (EKZ)
- 4. (4) Juliana Kinderziekenhuis
- 5. (5) Radboudumc Amalia kinderziekenhuis
- 6. (6) Beatrix Kinderziekenhuis
- 7. (-) Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie
- 8. (7) Willem-Alexander Kinderziekenhuis (WAKZ)
Reputatie
Door de fusiegolf in de ziekenhuissector sneuvelen veel organisatienamen en worden nieuwe namen geïntroduceerd. Van de 96 ziekenhuizen die in 2009 zijn onderzocht, veranderde 30% van naam. “En dat heeft impact op de reputatie van een ziekenhuis,” aldus onderzoeker en merkadviseur Hendrik Beerda. Als voorbeeld noemt hij Noordwest Ziekenhuisgroep. “Zij verloren in de afgelopen twee jaar in Noord-Holland ruim de helft van hun bekendheid in vergelijking met de oude naam Medisch Centrum Alkmaar en bijna een kwart in vergelijking met de oude naam Gemini Ziekenhuis.”
Merknaam vaak onderschat
Bij de keuze voor een nieuwe organisatienaam spelen interne motieven vaak een hoofdrol en wordt de waarde van de merknaam onderschat. Jammer want dit onderzoek laat zien dat het jaren duurt voordat een nieuwe naam is ingeburgerd.
“Als naamswijziging door een fusie echt nodig is, dan is het meestal het beste om de namen van de fusiepartners in de nieuwe naam te verwerken,” aldus Beerda.
Over het onderzoek
Ieder ziekenhuis is op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (16 factoren), bezoek (als patiënt of bezoeker van een patiënt) en groeiverwachting.
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024