Online26.04.2013

Nederlanders massaal online in gesprek over ziekenhuizen [Infographic]


nederlanders-massaal-online-in-gesprek-o.jpg
nederlanders-massaal-online-in-gesprek-o.jpg

Ziekenhuizen hebben een sterke aanwezigheid opgebouwd op sociale media door met name via Twitter beschikbaar te zijn voor burgers. Patiënten weten de ziekenhuizen dan ook uitstekend te bereiken via sociale media. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Schuttelaar & Partners en Clipit. Zij keken naar de online aanwezigheid van 50 Nederlandse ziekenhuizen, in het eerste kwartaal van 2013.

Over de 50 onderzochte ziekenhuizen werd ruim 86 duizend keer (86.729) een bericht geplaatst. Iets meer dan de helft (58%) van deze berichten was afkomstig van Twitter. De tone of voice van de berichten is meestal positief. Veel ziekenhuizen gebruiken sociale media om vragen van patiënten te beantwoorden. Dat wordt als positief ervaren.

Het Amsterdamse Slotervaart ziekenhuis wordt het meest online besproken met 6.266 berichten. Met een piek in de berichtgeving (915 berichten op 22 februari) werd vooral geschreven over Aysel Erbudak, de bestuursvoorzitter die door de Raad van Commissarissen werd geschorst na, zonder intern overleg, te hebben onderhandeld met Achmea over de inkoop van zorg.

Het UMC Utrecht en het UMC St. Radboud ziekenhuis maken de top 3 wat betreft hoeveelheid berichten compleet, met respectievelijk 5.891 en 5.459 berichten. Sentiment analyse wijst uit dat over beide ziekenhuizen vooral positief wordt gesproken, respectievelijk 63% en 64% van de berichten is aangemerkt als positief. De ontvangst van een miljoenen subsidie voor een anti biotica onderzoek, leverde een piek in positieve berichtgeving op voor het UMC Utrecht. Met name berichtgeving over een plofkip-vrije ziekenhuismaaltijd zorgde voor positieve berichtgeving over het UMC St. Radboud.

Kostenreductie door sociale media
De bijna 50 duizend tweets (49.801) over de 50 onderzochte ziekenhuizen in januari t/m maart kwamen ruim 68 miljoen keer in de nieuwsfeed van twitteraars terecht. 54% van deze tweets betrof de top 10 ziekenhuizen. Zij hadden gemiddeld een bereik van 1.466 volgers per tweet. Twitter toont zich met dat bereik een sterke aanvulling op bestaande communicatiemiddelen. Het gericht inzetten van Twitter kan in sommige situaties zelfs de oudere en vaak kostbaardere communicatiemiddelen deels vervangen. Bijvoorbeeld bij het delen van medische informatie, beantwoorden van vragen, corrigeren van incorrecte informatie of het voeren van gezondheidspromotiecampagnes.

De PR-waarde van alle online buzz biedt verder inzicht in de effectiviteit van online communicatie. Deze is onder andere bepaald aan de hand van vertoningen, advertentietarieven, het sentiment en het aantal volgers op Twitter. Over het Slotervaart ziekenhuis werd het meest geschreven. Dat leverde ook de hoogste PR-waarde op (€ 1.855.208). Het AMC volgt op een 2e plaats met € 1.778.468, waarbij vooral berichtgeving over een mogelijke fusie voor veel buzz op online nieuwssites zorgde. Op plek 3 volgt de PR-waarde van het UMC St. Radboud (€ 1.657.853).

Merkreputatie
Dat sociale media de potentie hebben om een reputatie te maken of breken werd recent nog maar eens duidelijk toen de online buzz rondom het koningslied leidde tot online petities en uiteindelijk zelfs het bijna terugtrekken van het lied. Ziekenhuizen en andere organisaties doen er dan ook goed aan zich voor te bereiden op de verspreiding van negatieve of onjuiste berichtgeving. Dat kan door nauwgezet te volgen hoe er online over hen wordt gesproken. Dat stelt hen in staat adequaat en tijdig te reageren en desgewenst deel te nemen aan de conversatie, waardoor foutieve informatie gemakkelijker gecorrigeerd kan worden.

infographic-ziekenhuizen-2013.jpg
infographic-ziekenhuizen-2013.jpg
...

Verder lezen over Nederland

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Na 2026 is er geen Grand Prix van Zandvoort meer. De organisatie van de race wil de handdoek in de ring gooien.

Automotive04.12.2024

Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet.

Nieuws04.12.2024

Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk