Smartphone-verkopen blijven teruglopen en dat is volstrekt logisch

Smartphone-verkopen blijven teruglopen en dat is volstrekt logisch

Steeds minder interessant maar wel elk jaar duurder

Vorig artikel Volgend artikel

In het laatste jaar zijn de smartphone-verkopen alleen maar aan het teruglopen. Niet raar, want ze worden gemiddeld ook steeds duurder, wat er voor zorgt dat consumenten proberen steeds langer met hun mobiel te doen voordat ze een nieuwe kopen. De automatische inruil nadat het tweejarig abonnement is afgelopen is niet meer zo normaal en elk jaar een nieuwe kopen is alleen maar voorbehouden aan mensen die niet weten wat ze met hun geld aan moeten.

Wat daar ook aan bijdraagt is dat er minder must-haves zijn, nu dat alle smartphones steeds meer op elkaar lijken. Ook in dit derde kwartaal werden er wereldwijd 'slechts' 355 miljoen smartphones verkocht terwijl er dat vorig jaar rond deze tijd zo'n 377 miljoen waren. Zes procent minder dus. Dat bleek uit cijfers van marktonderzoeker IDC.

Samsung voelt de pijn

Wie bovenmatig getroffen lijkt door de malaise is Samsung. die hebben een daling van bijna vijftien procent te slikken. Ook dat is niet verrassend, want waar concurrent Apple wel de magische formule heeft gevonden die consumenten "fuck it" laat zeggen als ze veel te veel voor hun smartphone betalen lukt dat het bedrijf uit Zuid-Korea niet. Dat heeft alles te maken met de moordende concurrentie die Samsung voelt van merken als OnePlus en vooral Huawei. Die maken inmiddels meer dan vergelijkbare toestellen die voor minder verkocht worden, en het is allemaal Android dus wat maakt het dan uit? Apple-klanten zitten - for better or worse - in een apart ecosysteem en dus is de overstap vaak wat lastiger, maar als je een S9 had, waarom dan niet een Mate 20 Pro of 6T kopen?

Een andere factor is dat het in China niet meer storm loopt. De economische vooruitzichten zijn daar niet heel denderend en dat zorgt er voor dat consumenten daar ook even de hand op de knip houden. IDC verwacht dat die markt volgend jaar weer aantrekt, puur op basis van de aanname dat als consumenten dit jaar geen nieuwe telefoon kopen, ze dat min of meer noodgedwongen volgend jaar moeten doen. Daar heeft Samsung het trouwens nóg lastiger, want daar zitten ook nog Xiaomi, Oppo en Vivo aan hun marktaandeel te knagen.

5G de redder in nood voor fabrikanten?

Ook wordt er in de toekomst veel verwacht van de overstap naar 5G. Dat zou een 4K-achtige overstapmanie teweeg moeten brengen, maar ook daar zijn een hoop vraagtekens bij te zetten. De optimistische prognose over de beschikbaarheid van 5G-netwerken ligt rond 2022, in elk geval in Nederland. Dan heeft het niet zoveel nut om nu al te gaan investeren in 5G-telefoons die volgend jaar al uitkomen, want tegen de tijd dat de netwerken er zijn is je telefoon al weer hopeloos verouderd. Dat gaat de zaak ook niet redden, in elk geval op de korte termijn.

Uiteindelijk is het simpel: de smartphonemarkt is verzadigd, en niet zo'n beetje ook. Iedereen heeft er een en zo lang die werkt lijken de meeste mensen niet heel erg bezig met het halen van een nieuwe. De opwinding over een nieuwe telefoon met nieuwe snufjes is vervaagd (behalve bij de echte technerds) en voor de meeste mensen is een nieuwe smartphone een aanschaf die te vergelijken is met een tv of ander apparaat. Als het kapot is moet er stante pede een nieuwe, maar tot die tijd is wat je hebt meer dan prima. Vier, vijf jaar doen met een smartphone is meer regel dan uitzondering aan het worden en dat gaat voorlopig niet veranderen. De rek is er uit, en totdat iemand een revolutionaire batterij-technologie weet uit te vinden die het ook buiten het laboratorium doet gaat dat in de komende paar jaar ook zo blijven.

[Afbeeldingen © Google]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies