Mobile26.11.2021

Een tsunami van reclames voor online gokken


Waarom zijn die niet meteen aan banden gelegd?

Iedereen die, net zoals ik, nog wel eens naar lineaire tv kijkt zal het niet ontgaan zijn. De reclameblokken op zowel de publieke als commerciële tv-zenders worden sinds begin oktober overspoeld door commercials voor online gokken. Los van het feit dat dit niet bij iedereen in goede aarde valt, is het natuurlijk geen verrassing dat de online casino’s en andere aanbieders van gokspellen all-in gaan, nu online gokken officieel legaal geworden is.

Reclame voor verslavend gedrag… waarom?

Inmiddels, amper twee maanden na 1 oktober, duiken de eerste geluiden op om het aanbod van reclame voor online gokken in te dammen. Het aantal klachten over deze commercials neemt in rap tempo toe, ook bij de politiek. Natuurlijk, iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar keuze om al dan niet (online) te gaan gokken, maar er bestaat ook nog zoiets als ‘de kat op het spek binden’.

Ik wil niet de moraalridder spelen, maar er is een reden dat commercials voor sigaretten en tabak ooit verboden zijn. Die vergelijking gaat misschien en beetje mank. Roken is een gevaarlijke verslaving. Gokken kan tot een gevaarlijke verslaving leiden.

Hoe dan ook, het is in mijn ogen niet te begrijpen dat de reclame voor online gokken niet vanaf dag één aan banden gelegd is. Net zoals dat gebeurt met reclame voor (online) dating, 0906-lijnen en alcohol. Dat was toch een no-brainer? Inmiddels wordt daar wel al over gesproken en nagedacht. Laten we dat dan maar ‘voortschrijdend inzicht’ noemen.

Waarom mogen commercials die een gokverslaving promoten wel de hele dag door uitgezonden worden?
Waarom mogen commercials die een gokverslaving promoten wel de hele dag door uitgezonden worden?

‘Online legaal gokken moet gepromoot worden’

Intussen hebben de legale aanbieders van online goksites ook al gereageerd. Zij bepleiten dat het juist belangrijk is om de legale online gokalternatieven veelvuldig onder de aandacht te brengen. De reden? Om mensen weg te lokken van de illegale goksites die zich niet aan de ‘regels’ houden. Als dat zo zou werken, dan reed ook niemand meer te hard, want je mag legaal immers al 100, 120 of 130 rijden op de autosnelweg.

Toegegeven, die illegale aanbieders zijn misschien nóg meer gericht op het afhandig maken van zoveel mogelijk geld van hun ‘klanten’. Maar laten we wel wezen, de enigen die geld verdienen aan (online) gokken, dat zijn de aanbieders. De spelers gaan, op een enkele uitzondering na, doorgaans allemaal met verlies naar huis.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s