De nieuwe Fold’s laten zien dat Samsung de weg kwijt is

De nieuwe Fold’s laten zien dat Samsung de weg kwijt is

Marktleider is hard op weg haar smartphone marktaandeel op te vouwen

Vorig artikel Volgend artikel

Een week geleden was het zover. Samsungs ‘traditionele’ zomer editie van ‘Unpacked’. Jarenlang was dit het moment waarop de Koreaanse fabrikant de volgende generatie van de Galaxy Note aan de wereld toonde. Tot dit jaar. De Galaxy Note is het debacle van de ‘ontploffende’ Note 7 accu’s eigenlijk nooit helemaal te boven gekomen. Op zich verstandig van Samsung om dat boek, wellicht voorgoed maar in ieder geval voorlopig, te sluiten. Echter, wat er voor in de plaats komt, is mijns inziens net zo kansloos als de pogingen van Nokia om weer een smartphone wereldleider te worden. De Galaxy Z Fold3 en Z Flip3 gaan het ‘verlies’ van de Galaxy Note niet doen vergeten. Het enige wat Samsung met deze opvouwbare toestellen kan gaan opvouwen, is haar marktaandeel!

Samsung bukte zich niet

En dat terwijl Samsung twee jaar geleden een enorme kans in de schoot geworpen kreeg. Met dank aan de NSA, een blond-oranje zakenman die zich vier jaar president mocht noemen en de daaruit voortvloeiende hetze tegen Huawei, de op dat moment grootste smartphone uitdager van de Koreanen. Terecht of niet, het marktaandeel van Huawei lag op straat. De Chinese fabrikant mocht en kon geen volwaardige Android smartphones meer op de markt brengen en zag haar marktaandeel kelderen op een manier zoals voorheen alleen Nokia en BlackBerry dat meegemaakt hadden. De concurrentie hoefde dat marktaandeel alleen maar even op te rapen.

Xiaomi en Oppo deden dat gretig, Samsung niet. De wereldmarktleider – die dat op dit moment volgens de berekeningen van diverse marktanalisten al niet meer is – wilde zich blijkbaar niet bukken. Voelde men zich daar in Seoul al te groot voor? Dat zal toch niet? Nee, ik denk echt dat Samsung te maken kreeg met het fenomeen waar elke marktleider uiteindelijk tegen aanloopt; de wet van de remmende voorsprong en de angst om te veranderen. ‘Never change a winning team or formula’ is wat Nokia en BlackBerry – en jaren daarvoor ook Motorola – al fataal werden. En nu dus ook Samsung in zijn greep lijkt te hebben.

Folds-2021-a
De Galaxy Z Fold3 en Z Flip3 zijn de volgende smartphones waar Samsung geen hoge ogen mee gaat gooien.

Winnende formule wordt sleutel tot verlies

Waar de concurrentie, uitdagers Xiaomi en Oppo, handig inspeelden op het verlies van Huawei, hield Samsung vast aan haar ‘winning formula’. De Koreanen waren groot geworden dankzij de Galaxy S en Galaxy Note series die de smartphone markt bijna tien jaar domineerden. Natuurlijk speelde ook Samsung in die periode in op de trend dat betaalbare smartphones steeds populairder werden. Dat deed het merk met de, nog steeds, succesvolle Galaxy A-series. De S- en Note modellen brachten winst, de A-series zorgden voor de massa en dus marktaandeel. Een strategie die Samsung aan de top van de smartphone markt bracht.

Met de opkomst van Huawei werd echter al duidelijk dat de échte dure smartphone modellen – met prijskaartjes die onder leiding van Apple naar ruim boven de 1000 en uiteindelijk zelfs boven de 1500 euro getild werden – steeds minder aftrek vonden. De strategie van Apple, dat gezegend is met een relatief zeer trouwe ‘klantenkring’, zorgde voor extra dollartekens in de ogen van Samsung, en ook Huawei. Met als gevolg dat beide merken ook ineens smartphones met prijskaartjes van meer dan 1000 euro in de winkels legden. Natuurlijk, er zijn altijd ‘superfans’ en tech-geeks (no offence) die deze producten – als eerste – willen hebben. De praktijk van de afgelopen jaren leert echter ook dat de verkoopcijfers van dergelijke smartphones dalen. De Galaxy S20 serie was al niet meer zo succesvol, om over de verkoopflop van de Galaxy S21 maar te zwijgen.

En wat doet Samsung vervolgens? Ze lanceren twee nieuwe opvouwbare toestellen met prijskaartjes die weliswaar iets lager beginnen dan die van de vorige Fold-modellen, maar toch ruim boven de 1000 (Galaxy Z Flip3) en 1700 (Z Fold3) uitkomen. In een woord? Kansloos! Dus, Samsung, bereid je maar voor en ga eens navragen waarom het bij de marktleiders van weleer mis gegaan is voordat jullie met toestellen zoals deze nieuwe opvouwbare modellen jullie eigen marktaandeel opvouwen.

Fold3-iPhone-iPad
Als je een iPhone én iPad aanschaft, dan betaal je honderden euro's minder dan voor de Galaxy Z Fold3. En dan heb je echt een betere telefoon en betere tablet in handen!

Tablet met smartphone combi honderden euro's voordeliger

Maar goed, Samsung prijst de Galaxy Z Fold3 onder andere aan door te roepen dat je met het toestel een smartphone en tablet in één hebt. Of dat handig is, waag ik echter te betwijfelen. Het schermformaat van de Z Fold3 is 4:3,2. Dat is, het getal achter de komma even weg denkend, hetzelfde formaat als een TV uit de jaren 80. Ga je dus Netflixen op de Z Fold3, dan krijg je te maken met flinke zwarte balken boven en onder de video. Ok daar heb je bij een iPad met zijn ietwat vreemde schermformaat (14:9,5 voor de 11 inch iPad) ook wel enigszins last van, maar door het grotere scherm valt het daar minder op. Maar, belangrijker nog. De Z Fold3 heeft een ‘vouw’ in het midden van het scherm – op zich logisch voor een opvouwbaar toestel – die nogal irritant aanwezig is als je een film kijkt.

En dan nog dit. De Galaxy Z Fold3 kost minimaal 1799 euro. Koop je een Galaxy A52 5G (128GB) en daarbij en Galaxy Tab S7 (11 inch, 128GB), dan ben je voor die twee toestellen samen, uitgaande van de adviesprijs, 1128 euro kwijt. Hou je toch mooi bijna 700 euro in je zak. Sterker nog, als je kiest voor een iPhone SE (2020) met 128GB in combinatie met een iPad 128GB, dan ben je nog bijna 100 euro goedkoper uit; 1030 euro. Scheelt bijna 800 euro dus!

In beide gevallen heb je dan een hele goede smartphone en een nog betere (grotere) tablet met een normale schermverhouding. Om dan, voor het gemak om maar met één toestel te hoeven rondlopen, zoveel geld meer te betalen is een typisch gevalletje ‘dief van je eigen beurs’. Uiteraard moet iedereen zelf bepalen wat hij of zij wil uitgeven aan een smartphone en tablet, maar met die 700 of 800 euro kun je heel wat leuke dingen doen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies