Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De afgelopen jaren is Apple meerdere keren onder vuur genomen door consumenten autoriteiten over het bewust traag maken van iPhones onder het mom van ‘het verbeteren van de levensduur van de accu’. De eerste berichten daarover dateren al uit 2012. De tech-gigant is daar in veel landen al voor beboet en heeft die praktijken, die volgens velen alleen bedoeld waren om iPhone eigenaren te pushen een nieuw toestel te kopen, moeten stopzetten. Het volgende land waar nu een zogenoemde class-action rechtszaak gestart wordt tegen Apple vanwege het zogenoemde ‘iPhone throttling’, is Groot-Brittannië.
25 miljoen gebruikers eisen 900 miljoen euro
De Britse rechtszaak wordt ingediend bij het Competition Appeal Tribunal in Londen namens maximaal 25 miljoen Britse iPhone-gebruikers die een van de 10 verschillende iPhone-modellen hebben gebruikt, van de iPhone 6 tot de iPhone X (en de iPhone SE). Samen eisen zij een schadevergoeding van 768 miljoen Britse Ponden, zo’n 900 miljoen Euro.
Snelle rekenaars hebben al meteen door dat de schadevergoeding die per persoon uiteindelijk betaald gaat worden, áls de aanklager de zaak wint, geen astronomische waarden zal aannemen. Getroffen Britse consumenten hoeven zich overigens niet actief aan te melden om deel uit te maken van de representatieve rechtszaak. Willen ze in aanmerking komen voor een deel van de schadevergoeding, dan moeten ze zich uiteraard wel bekendmaken, of registreren. Zoals gezegd, ze hoeven geen duizenden Ponden te verwachten. De schadevergoeding, per persoon, zou ook zomaar eens kunnen uitkomen op een paar tientjes.
Apple kneep iPhone prestaties
Uit onderzoek, zo claimt de indiener van de rechtszaak, Justin Gutmann, een voorvechter van consumentenrechten, blijkt dat Apple door middel van software updates de prestaties van iPhones tot meer dan de helft beperkte (58%).
“In plaats van het aanbieden van een reparatieservice of compensati, heeft Apple ervoor gekozen mensen te misleiden door een tool te verbergen in software-updates die hun apparaten fors vertraagden. Ik start deze zaak zodat miljoenen iPhone-gebruikers in het VK genoegdoening krijgen voor de schade die Apple heeft veroorzaakt”, aldus Gutmann.
Verder lezen over Apple
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024