De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
“Je hebt grootse dingen gedaan met je iPhone. Maar op een gegeven moment ben je klaar voor iets nieuws.” Zo begint het reclamespotje van Apple over de lancering van het nieuwe ‘Apple Trade In’: een campagne waarbij het bedrijf iPhone gebruikers aanspoort om hun oude toestel in te leveren. Deze worden vervolgens refurbished of, wanneer de telefoon tegen het einde van zijn levensduur is, uit elkaar gehaald waarbij de werkzame onderdeeltjes worden gered. Is het onderdeel van een duurzame strategie of een slimme marketing move?
Verwachte levensduur van drie jaar
Apple verwacht dat een iPhone een gemiddelde levensduur van drie jaar heeft, voordat deze aan een vriend of familielid wordt gegeven, tweedehands wordt verkocht of in een la wordt opgeborgen bij aankoop van een nieuw toestel. Apple’s Environmental Q&A section bevestigt dit: “We meten de kracht die wordt gebruikt bij een product in verschillende scenario’s. Dagelijkse gebruikspatronen zijn afhankelijk van elk product en bestaan uit een mix van echte en kunstmatige klantdata. Tijdens ons onderzoek is gebleken dat het aantal gebruiksjaren uitkomt op drie voor iOS toestellen.” De huidige campagne wil gebruikers stimuleren om hun toestel na deze tijd niet door te verkopen, weg te geven of te vergeten, maar in te leveren voor een nieuw toestel.
De voordelen voor Apple zelf
Uiteraard zou Apple ‘Apple’ niet zijn als deze campagne niet alleen goed voor het milieu zou zijn, maar ook winst voor het bedrijf zelf zou genereren. Dit kan dankzij een aantal voordelen die met deze campagne meekomen. Allereerst stimuleert de campagne gebruikers om van een oude iPhone naar een nieuwe iPhone te gaan, waardoor ze vastgehouden worden in het ‘Apple ecosysteem’. Het team van Tim Cook legt dan ook de nadruk op het zo hoog mogelijk houden van de gebruikersaantallen. Ook is deze zet slim op het gebied van sales: niet alleen wordt er een nieuw Apple toestel verkocht, ook kan het verbeterde oude toestel opnieuw verkocht worden. Daarnaast is het een slimme marketingtruc. iPhones worden elk jaar duurder, en nu kan Apple een lagere prijs adverteren met een verborgen asterisk (de lage prijs geldt alleen als je specifieke oudere modellen inlevert).
Het spotje eindigt met de quote “Blijf doen waar je gelukkig van wordt, terwijl je de planeet respecteert”. De voice-over spreekt met emotie en het spotje ziet er gelikt uit, we hadden ook niets anders verwacht van Apple. De campagne om oude toestellen te recyclen is een goede stap in een duurzamere richting; toch is het ook een slimme zet voor de financiële toekomst van het bedrijf.
Verder lezen over Apple
Mobile12.12.2024
Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars
Entertainment09.12.2024
Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Verder lezen over iPhone
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets21.10.2024
Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes
Mobile17.10.2024
Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone
Mobile09.10.2024
Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile02.10.2024