Als Samsung ballen heeft dan wordt de Galaxy S10 weer een echte eyecatcher

Als Samsung ballen heeft dan wordt de Galaxy S10 weer een echte eyecatcher

Maar... het toestel kan ook zomaar het einde van het Koreaanse marktleiderschap inluiden

Vorig artikel Volgend artikel

Samsung is al bijna zeven jaar de smartphone wereldmarktleider. In 2012 loste de Koreanen het Finse Nokia af dat sinds 1997 die scepter zwaaide. Van de jaren 80 tot de mid-nineties, toen de mobiele telefoonmarkt nog klein was, had Motorola de overhand. Marktleiders zijn niet dus onaantastbaar. Samsung heeft het al een tijdje moeilijk. De Koreanen worstelen met het fenomeen dat ook wel de wet van de remmende voorsprong genoemd wordt.

Is Samsung nu aan de beurt?
Over enkele weken zal Samsung haar vlaggenschip smartphone van 2019 onthullen; de Galaxy S10. Hoe dat toestel er uit gaat zien is formeel nog niet bekend. Als we naar de gelekte tekeningen en het vermeende live kiekje kijken dan gaat de Galaxy S10 er duidelijk anders uitzien dan zijn voorgangers. Over de specificaties wordt ook al veel gespeculeerd en daardoor stijgt het vermoeden dat de Galaxy S10 een aantal vernieuwende, innovatieve, features krijgt. Hoognodig? Jazeker. Voldoende? Dat moet blijken!

Behoudens schermformaat en interne specs is er sinds de Galaxy S6 eigenlijk weinig écht veranderd aan de Galaxy S serie toestellen. Innoveren en vernieuwen wordt hoog tijd. Sterker nog, als de Galaxy S10 geen wow-effect teweeg weet te brengen dan is de kans groot dat Samsung het volgende merk wordt wiens markleiderschap als sneeuw voor de zon verdwijnt. Een ontwikkeling die, zo leert de geschiedenis, uiteindelijk onvermijdelijk is. De vraag is alleen hoe lang Samsung in staat zal blijken te zijn dit uit te stellen. De Galaxy S10 gaat daarin een cruciale rol spelen. Over dat toestel later meer. Nu eerst een reis langs de Galaxy S modellen van de afgelopen negen jaar.

GalaxyS-Logo-OldNew

Galaxy S; dé smartphone van dit decennium
De Galaxy S serie, waarvan het eerste model medio 2010 in de winkels verscheen, heeft Samsung naar het marktleiderschap gestuwd. De eerste Galaxy S was in meerdere opzichten een revolutionair toestel. Gesteund door een machtig marketingbudget wist Samsung met de Galaxy S en zijn opvolgers binnen twee jaar de smartphone marktleiders van dat moment, HTC en Apple, en uiteindelijk ook wereldmarktleider Nokia, voorbij te streven. De Galaxy SII, SIII en S6 stonden bol van nieuwe functies, innovatief design en vernieuwingen die ervoor zorgden dat de Galaxy S serie uitgroeide tot dé smartphone van dit decennium.

Galaxy S5; eerste scheurtjes
De met de introductie van de Galaxy S5 waren de eerste negatieve klanken te horen, zowel van kopers als van tech-sites en reviewers. Te weinig innovatief, te veel ‘plastic’ en relatief duur. De concurrentie – Apple, HTC en Huawei – kozen voor luxere materialen zoals glas en aluminium. Samsung ging daar aanvankelijk niet in mee. Bij de Galaxy S4 was dat nog niet echt een issue. Een jaar later werd het voor veel Samsung fans en volgers een halszaak. De verkopen van de Galaxy S5 in landen waar de Koreanen al groot waren vielen lager uit dan verwacht. Opvallend was dat daarmee ook de kritiek op de met bloatware gevulde en trage TouchWiz User Interface fors groeide. Het gebrek aan innovatie dat Samsung met de Galaxy S5 ten toon spreidde waren de eerste tekenen dat bij de nog relatief kersverse wereldmarktleider, na vier mega verkoopsuccessen met de Galaxy S, SII SIII en S4, de angst voor verandering toegeslagen had. Verandering die wellicht ertoe zou kunnen leiden dat een deel van de trouwe klanten zou afhaken. Het was juist het gebrek aan verandering dat daartoe leek te leiden.

Galaxy S6; redder in nood
In tegenstelling tot eerdere marktleiders gingen bij Samsung na het Galaxy S5 debacle de ogen wél open. De Galaxy S6 was een ouderwets vernieuwende Samsung smartphone. De introductie van het ‘edge design’ gebogen scherm, de glazen achterzijde, octa-core processor en QHD beeldscherm maakten de Galaxy S6 Edge tot een van de grootste successen van Samsung tot dusver. Ondanks de aanvankelijk felle kritiek op het verdwijnen van de microSD geheugenuitbreidingsoptie. Met de Galaxy S7 (Edge) deed de Koreaanse fabrikant er nog een schepje bovenop. Hoewel dat toestel qua design nagenoeg identiek was aan zijn voorganger vloog ook dat model als warme broodjes over de toonbanken. Deels gedreven door het 0.4 inch grotere beeldscherm en de 40% krachtigere accu van de Edge versie. Maar vooral omdat de Galaxy S7 het grootste nadeel van de Galaxy S6 wegpoetste. Er kon namelijk weer een microSD kaart in.

Galaxy S8(+); nieuwe scheurtjes
De Galaxy S8 toonde, net als de Galaxy S5 drie jaar daarvoor, aan dat het (hernieuwde) succes Samsung weer aan het verlammen was. De grootste vernieuwing was het 18:9 beeldscherm en – zo bleek na enkele maanden – dat was nog voldoende om het succes van de S6 en S7 serie voort te zetten. Maar er waren ook weer negatieve geluiden. Samsung koos nog niet voor een dubbele camera op de achterzijde en het toestel had uiterlijk ook weinig nieuws te bieden. Een andere klacht die langzaam de kop op stak was de hoogte van het prijskaartje; 799 euro voor de S8 en 899 euro voor de S8+. Gelukkig worden Samsung toestellen vanaf dag één van de winkellancering al jaren niet meer voor de adviesprijs verkocht.

Galaxy S9(+); het begin van het einde?
Bij de introductie van de Galaxy S9 en S9+, begin 2018, werd direct duidelijk dat de angst voor verandering weer toegeslagen had bij Samsung. Behalve de introductie van de dual camera, en dan ook nog alleen op de duurdere Galaxy S9+, was er letterlijk geen verschil tussen beide modellen. Maar wel met een prijskaartje dat de grens van 1000 euro tot op 51 euro benaderde. Uiterlijk voor 99% en qua specs voor 95% ongewijzigd in een tijd dat de ‘notch’ en triple camera hun opwachting gemaakt hadden en de in-screen vingerafdrukscanner aan de voordeur rammelde. Samsung liet het allemaal links liggen. De verkoopcijfers van de Galaxy S9(+) vielen tegen. Dat kwam voor velen niet als een verrassing.

Hoe kan de Galaxy S10 het tij keren?
Dat Samsung de Galaxy S10 zal moeten voorzien van een design en features die het smartphone publiek verbaasd zullen doen staan lijkt geen twijfel. Hoe en waarmee, dat zijn de belangrijkste vragen. Laten we beginnen met enkele vernieuwingen die Samsung de afgelopen maanden al in andere toestellen gepresenteerd heeft. De triple en quadruple camera aan de achterzijde en het nagenoeg randloze scherm met ‘selfie-gat’. Innovaties die respectievelijk in de Galaxy A7, A9 en A8s hun intrede deden.

Als Samsung deze functies aan de Galaxy S10 toevoegt, maar dan wel in verbeterde vorm – met name de kwaliteit van de quadruple camera, dan hebben ze alvast een begin gemaakt. Vullen ze dat aan met een in-screen vingerafdrukscanner en nog verder verbeterde gezichtsherkenning, dan zijn de Koreanen op de goede weg. Maar de feature die drie jaar na het Galaxy Note 7 accu debacle echt aan verbetering toe is, is de capaciteit van de accu. Samsung zal met de Galaxy S10(+) de grens van 4000mAh moeten doorbreken. Willen ze een wow-effect creëren, dan moet 5000mAh - een ‘drie dagen accu’ – het doel zijn.

Galaxy S10 Lite? Een goed idee!
Samsung kiest er al jaren voor om goedkopere smartphones een andere serie-naam te geven. Huawei heeft bewezen dat het toevoegen van een ‘Lite’ model commercieel een slimme zet is. De Chinese fabrikant kan zonder te jokken melden dat er XX miljoen exemplaren van de Mate 20 verkocht zijn. Dat daarvan meer dan tweederde een Lite model was hoeven ze niet erbij te vermelden. En ook voor de consument heeft het voordelen. Die kunnen zonder te jokken zeggen dat ze de nieuwste Mate 20 gekocht hebben. Het ligt in de lijn van de verwachting dat Samsung met de introductie van de Galaxy S10 en S10+ ook een S10 Lite zal onthullen. Al dan niet met een iets andere toevoeging.

Galaxy S10 Fold? Als Samsung ballen heeft!
Met deze vernieuwingen is de kans redelijk groot dat Samsung het naderende einde als smartphone marktleider een (paar) jaar kan uitstellen. Er is echter één manier waarop Samsung de smartphone wereld en -concurrentie eind februari echt versteld kan doen staan. Met de introductie van de opvouwbare Galaxy S10 Fold. Over smartphones met opvouwbare schermen wordt al meer dan vijf jaar gespeculeerd en er wordt nog langer aan ontwikkeld. Verder dan enkele prototypes en de foeilelijke, onhandelbare, Chinese Royole Plexpai – feitelijk een opvouwbare tablet – is deze ontwikkeling nog niet gekomen. De grootste uitdaging ligt daarbij in de bruikbaarheid en het ontwerpen van een toestel dat toch nog enigszins compact blijft. Het vermeende prototype van een opvouwbare Xiaomi die in een gelekte video opdook zag er al iets beter uit. Als we de geruchten omtrent opvouwbare smartphones mogen geloven dan wordt dat ‘The Next Big Thing’. Hey, was dat niet ooit een slogan van Samsung?

Dus, als Samsung de smartphone wereld op zijn kop wil zetten, dan introduceren ze eind februari de Galaxy S10 Fold. Als vierde uitvoering van de Galaxy S10 series. Of in plaats van de ‘Plus’ versie van de S10. Maar als ze echte ballen hebben dan laten ze al die incrementele innovaties lekker in de Galaxy A-Series zitten en vervangen ze de Galaxy S-Series met een of twee uitvoeringen van de Galaxy Fold. Dat zou pas wat zijn!

Nokia veranderde begin jaren 90 de mobiele telefoonwereld met de komst van echt draagbare compacte toestellen. Motorola deed dat qua design in 2003 met de ultradune RAZR clamshell en Apple luidde in 2007 met de eerste iPhone het touchscreen smartphone tijdperk in. Samsung heeft sinds 2005 overal handig op ingespeeld, de ontwikkelingen gevolgd en met mega marketingbudgetten – uiteraard ondersteund door goede producten – het marktleiderschap verworven. Dat is anno 2019 niet meer voldoende.

Laat Samsung maar de eerste smartphone marktleider worden die wél weer het voortouw neemt. Nokia durfde dat in 2007, toen ze nog 60 keer meer marktaandeel hadden als Apple, niet; met alle gevolgen van dien. Motorola durfde door het succes de RAZR niet te vernieuwen en eindigde ook als verliezer. Apple lijkt haar hand te overspelen en de iPhones uit de markt te prijzen. Chinese fabrikanten veroveren in rap tempo de rest van de wereld. Huawei is al de nummer twee en hard op weg naar Samsung. De Koreanen kunnen het tij nog keren, maar dan moeten ze wel handelen. Nu, en snel!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies