De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Clipit deed onderzoek naar de online berichtgeving over 10 telefoonmerken. Uit het onderzoek kwam naar voren dat over iPhone veruit het meest gesproken wordt binnen online media websites. iPhone behaalt zelfs meer berichten dan de overige 9 merken uit de top 10 samen. Op de tweede en derde plaats volgen Blackberry en HTC.
Clipit monitoorde twee maanden lang alle berichten over telefoonmerken in bijna 10.000 bronnen binnen online en social media websites. De iPhone liet de andere telefoonmerken ver achter zich wat betreft de hoeveelheid gevonden berichten, met een totaal van 220.015 berichten in twee maanden tijd. De Blackberry volgt met 85.306 berichten. HTC en Nokia behaalden nagenoeg dezelfde resultaten met respectievelijk 39.788 en 39.510 berichten. Onderaan de top 5 Samsung met 9.111 berichten. Het merendeel van de berichten werd gevonden binnen sociale media websites (85%).
Opvallend in de analyse is dat het grootste deel van de online berichtgeving over telefoonmerken plaatsvindt binnen social media websites, zoals is te zien in onderstaande staafdiagram die de top 10 van de meest actieve websites weergeeft. Een deel van de berichten wordt veroorzaakt door communicatie vanuit de telefoonmerken zelf. Telefoonmerken houden hun volgers via social media op de hoogte van de elkaar snel opvolgende nieuwe gadgets voor de telefoons. Aan het aantal volgers te zien stellen telefoongebruikers het op prijs dat de telefoonmerken aanwezig zijn binnen social media websites en de gebruikers betrekken bij de releases.
Top 10 meest actieve websites tussen 20 september 2010 en 20 november 2010
De consument als fan
Naast de aanwezigheid van de telefoonmerken binnen social media websites, zorgen ook de gebruikers van de telefoons voor het grote aantal berichten. De gebruikers openbaren zich binnen social media websites als ware fans. Ze houden elkaar op de hoogte van de nieuwste gadgets en verspreiden informatie over de nieuwste releases op een ongekende snelheid. Zo wordt de iPhoneclub momenteel gevolgd door 20.467 twitteraars. Daarnaast worden er via social media veel vragen gesteld over de telefoons en helpen de gebruikers elkaar met het ontdekken van de talloze mogelijkheden die met name de smartphones te bieden hebben. Het commitment van de consument met betrekking tot het telefoonmerk lijkt dan ook hoog te liggen.
Kansen voor telefoonmerken
De telefoongebruikers bevinden zich in grote getalen op social media websites. De consument lijkt er behoefte aan te hebben om zich betrokken te voelen bij het telefoonmerk. Het is daarom als telefoonmerk belangrijk om aanwezig te zijn op websites waar de doelgroep zich bevindt om vragen te beantwoorden. Daarnaast is het belangrijk om te monitoren waar de interesse van de consument ligt, zodat op die interesse kan worden ingespeeld.
Verder lezen over iPhone
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile02.10.2024
Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?
Mobile23.09.2024
Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen
Mobile23.09.2024
Nieuwe iPhone gekocht? 5 dingen die je met je oude iPhone kunt doen
Mobile16.09.2024
Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Mobile09.09.2024
iPhone 16 onthuld: Apple gaat groot, groter, grootst
Online30.08.2024