Media25.03.2019

Het Don’t think of an elephant momentje van Thierry Baudet


De populistische succesformule

Tijdens de verkiezingen kunnen we nu eenmaal niet om media heen en al helemaal niet meer om sociale media. Wie op beide kanalen de meeste aandacht vraagt en de meeste aandacht krijgt, zit daarmee automatisch in de hoofden van mensen die hun stem nog moeten gaan uitbrengen.

De verkiezingen van afgelopen week waren niet anders, misschien met één uitzondering, vrijwel de meeste aandacht ging uit naar Thierry Baudet. En dat terwijl de rest van de politiek zich rustig hielt vanwege de gebeurtenissen in Utrecht.

Tom de Bruyne is expert op het gebied van behavioural design en gedragsverandering en schreef een blog om de impact van wat hij noemt ‘De populistische succesformule’. Daarmee kun je als politicus stemmen winnen als je vrijwel alle aandacht weet op te eisen.

De hele campagne draagt heel duidelijk zijn stempel

Het is onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van de electorale overwinning van Thierry Baudet deze week. Vanuit 0 zetels de grootste partij in de Senaat en de Provincies worden is een indrukwekkende prestatie.

Baudet voerde campagne op een platform van anti-migratie, anti-EU en anti-establishment. De ironie is dat Baudet de ultieme belichaming is van de intellectuele elite die hij zo verfoeit en dat hij en een klein groepje vertrouwelingen zijn “Forum voor Democratie” leiden met ijzeren hand, terwijl hij constant fulmineert dat democratie onder vuur ligt. Zijn kiezers lijken niet echt onder de indruk te zijn van de kloof tussen zijn woorden en daden. Zijn tegenstanders lijken evenmin in staat om deze kloof uit te buiten.

Ik kan niet in de hoofden kijken van de mensen die voor hem gestemd hebben. Hij heeft duidelijk een heel goede job gedaan om mensen hun aandacht te vangen en verbindingen te maken met angsten en verlangens. Hij is er bovendien in geslaagd om mensen hun frustraties te kanaliseren en ze te richten op de heersende politieke klasse. Het enige wat we kunnen observeren is dat hij het rechts-populistische draaiboek tot in de puntjes heeft gevolgd. En ongeacht of Steve Bannon een rol had of niet, de hele campagne draagt heel duidelijk zijn stempel.

Het mentale beschikbaarheid spelletje

Wat veel interessanter is om te observeren is de manier waarop Baudet er in geslaagd is om de media gedurende de campagne compleet naar zijn hand te zetten. En sinds Byron Sharp zijn bestseller “How Brands Grow” weten we dat er een eenvoudige directe link is tussen meer mentale beschikbaarheid (share of voice) en stijging van je marktaandeel.

Thierry Baudet snapt als geen ander dat zowel traditionele als sociale media spectaculaire verhalen, waanzinnige standpunten en provocatieve daden belonen met aandacht. Spektakel is wat mensen voor de buis houdt. Mensen voor de buis is wat voor inkomsten zorgt. Toen de andere partijen om enkele dagen voor de verkiezingen de campagne stil te leggen naar aanleiding van de aanslag in Utrecht, weigerde Baudet zich te houden aan deze gentlemen’s agreement.

Het gevolg: Hij had nationale media compleet in zijn zak gedurende de cruciale laatste dagen voor de verkiezingen. Niet alleen omdat ze eindeloos aandacht besteden aan zijn stunt, maar omdat hij daarmee uitlokte dat de andere partijen het wel over hem moesten hebben. Een klassiek “Don’t think of an elephant”-momentje. Het was onmogelijk om het niet over Baudet te hebben. Hij kon zich bovendien scherp profileren als anders dan de anderen en de anderen wegzetten als hypocriet.

Gegeven het simpele feit dat 50% van de Nederlandse kiezers nog onbeslist waren een week voor de verkiezingen, is het vrijwel zeker dat dit “mentale beschikbaarheid”-piekmomentje er voor gezorgd heeft dat hij op de verkiezingsdag over de VVD gesprongen is.

Politieke campagnes gaan over eenvoudige vragen stellen.

Ik heb al eerder op de SUE Behavioural Design website geargumenteerd dat mensen een andere vraag beantwoorden in het stemhokje. Op de complexe vraag: “Op welke partij moet ik stemmen?”, geven mensen een antwoord op een veel makkelijker te beantwoorden vraag: “Wie vecht voor mijn belang?”, “Wie is in stat om wraak te nemen op de elite die er niet is voor mij, maar wel voor zichzelf?”, “Wie zegt tenminste waar het op staat?”, “Wie vind ik super sympathiek?”

Dit zijn de vragen die ons systeem 1 (onbewuste) eigenlijk echt beantwoordt. Thierry Baudet heeft het publiek deze vragen maanden aan een stuk gevoerd. En twee dagen voor de verkiezingen kreeg hij een fenomenaal cadeautje die alle spotlichten naar hem draaiden. De meeste kiezers willen niet al te hard nadenken over wie ze hun stem geven, dus was het makkelijkst om te gaan voor degene die de makkelijkste vraag te beantwoorden had.

Over de auteur: Deze blog verscheen eerder in Behavioural Design Digest van SUE Behavioural Design over hoe beïnvloeding werkt. Tom De Bruyne is co-founder van SUE Behavioural Design. SUE organiseert trainingen en sprints op over gedragsverandering.

Afbeelding: PxHere CC0 Public Domain

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Verder lezen over Social Network

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Helaas, het betaalt krijgen om te TikTokken is weer verdwenen. Wij hadden het sowieso nog niet, maar het is de vraag of we het ooit krijgen.

Social Media25.04.2024

TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Threads is een vrij nieuw social medium, maar het telt al 150 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat is een flinke prestatie.

Social Media25.04.2024

Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

'Look between T and O on your keyboard': je ziet het heel vaak op socials voorbijkomen, maar wat betekent het?

Social Media24.04.2024

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins