Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.
Logo’s van merken zijn iconisch. Je herkent het meteen. Zie jij een rode achtergrond en witte kronkelige letters? Grote kans dat jij vijf minuten later zin hebt in een blikje Coca-Cola. Maar wat kost het nu om een iconisch logo te laten maken? Wij zetten er een aantal voor je op een rijtje.
1. Coca-Cola: 0 dollar
Ja, je leest het goed. Het bekende logo van Coca-Cola kostte helemaal niks. Het logo is gemaakt in 1885 door John Pembertons, de boekhouder van Frank Mason Robinson. Robinson bedacht de naam en John Pembertons gebruikte het lettertype Spencerian script om het logo te maken. Als ze hadden geweten dat Coca-Cola zo’n groot bedrijf zou worden, had Pembertons toch wel een smak geld gevraagd om het logo te ontwerpen, zou het niet?
2. Pepsi – 1 miljoen dollar
Het nieuwe logo van Pepsi werd in 2008 gemaakt voor 1 miljoen dollar. Tsja, je moet er wat voor over hebben. En wat is er nu eigenlijk veranderd? Het lettertype is anders en de cirkel met de drie kleuren is een beetje gedraaid.
3. Accenture – 100 miljoen dollar
De rebranding van het merk Andersen Consulting kostte maar liefst 100 miljoen dollar. In 2000 werd het bedrijf gedwongen om hun naam te veranderen en dat werd Accenture. Deze switch wordt vaak bestempeld als een van de grootste mislukkingen op het gebied van rebranding aller tijden. De nieuwe merknaam werd bekritiseerd op alle vlakken.
4. BP – 211 miljoen dollar
Medio 2000 veranderde British Petroleum hun naam in BP en dat rebranding-project kostte in totaal maar liefst 211 miljoen dollar. Ze veranderden hun naam en hun slogan. Het doel van de rebranding? BP positioneren als een ecologisch kwetsbaar bedrijf op zoek naar duurzame, groene energiebronnen.
5. Twitter – 15 dollar
Voor 15 dollar kocht Twitter het wereldberoemde vogeltje op iStockphoto. Graphic designer Simon Oxley heeft het vogeltje omgetoverd tot het Twitter-logo, maar kreeg daar maar 6 dollar voor. Oxley ging daar niet mee akkoord en daardoor mocht Twitter het logo niet gebruiken. Twitters oprichters maakten het logo opnieuw, met toestemming van Oxley.
6. Nike – 35 dollar
Voor het bekende ‘swoosh’ logo van Nike is in 1971 slechts 35 dollar betaald. Het logo is ontworpen door student grafisch ontwerp Carolyn Davidson. Toen co-founder Phil Knight een college gaf op Portland State University, hoorde hij Davidson praten over dat ze haar olieverf niet kon betalen. Toen bood hij haar 2 dollar per uur om tabellen en grafieken te maken voor Nike, en zij maakte uiteindelijk ook het logo.
7. BBC – 1,8 miljoen dollar
In 1997 kwam BBC met een redesign van het logo en dat kostte maar liefst 1,8 miljoen dollar. Wat er veranderde? Van een schuin font met kleur ging het naar een eenvoudig zwartwit design in Gill Sans. That’s all.
9. Google – 0 dollar
Ondanks het feit dat dat het logo van Google heel wat veranderingen heeft ondergaan de laatste jaren, is het logo wel super herkenbaar gebleven. Het originele logo, gemaakt door Sergei Brin, een van de mede-oprichters van Google, gebruikte een gratis beeldbewerkingsprogramma. “I had no idea at the time that Google would become as ubiquitous as it is today, or that their success would be of such magnitude,” zegt Ruth Kedar, een vriend van Brin die ook aan het logo gesleuteld heeft.
Verder lezen over Coca-Cola
Coffee corner08.02.2024
The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken
Metaverse05.04.2022
Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse
Cola met een Byte?Marketing17.06.2021
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken
Wat is er aan de hand?Nieuws29.01.2021
Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?
Nieuws08.10.2019
Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic
Marketing06.06.2019
Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!
Marketing13.07.2017
Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde
van de top 20 foodmerkenCoffee corner07.03.2017
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Logo
Media25.02.2020
Dit zijn de top 10 logo trends van 2020
Marketing05.10.2017
Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo’s natekenen
We kunnen het allemaal nietAdvertising19.09.2017
Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen
Printerinkt is duurder dan Chanel N°5Video29.08.2017
YouTube krijgt voor het eerst in 12 jaar een nieuw logo
Marketing01.11.2016
6 basisprincipes waar populaire logo’s op gebaseerd zijn
Marketing24.09.2016
De evolutie van 12 klassieke logo’s
Marketing20.08.2016
Verborgen betekenissen in 9 logo’s
Entertainment29.06.2016
Het geheimzinnige nieuwe logo van Netflix
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024