​Zo verhoog je de gemiddelde bestelwaarde van aankopen in je webshop

​Zo verhoog je de gemiddelde bestelwaarde van aankopen in je webshop

Vorig artikel Volgend artikel

Iedere webshopeigenaar verkoopt per bestelling liever 5 producten dan 1. Of een duurder dan een goedkoper product. Daarom worden er steeds nieuwe strategieën bedacht om de omzet op een slimme manier te verhogen. En tegelijkertijd je klanten tevreden te houden. Het is iBOOD, het grootste deal community platform van Europa, gelukt om de gemiddelde bestelwaarde met 12% te verhogen. Wij waren benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De korte uitleg? Data. De langere uitleg? Een strategisch partner aanhaken die precies aan de juiste knoppen weet te draaien.

Omnichannel-marketing opschalen en de gebruikerservaring optimaliseren

Voordat iBOOD de focus had op omnichannel-marketing, werden er vooral uniforme campagnes ingezet door verschillende partners. Dat werkte in het begin nog goed, maar na verloop van tijd bleek het niet efficiënt. Het werd bovendien steeds lastiger om data met elkaar te vergelijken en te analyseren. Daarom besloot het bedrijf om een partner te zoeken die hun processen kon stroomlijnen en verbeteren door zo slim mogelijk gebruik te maken van data. De user experience werd geoptimaliseerd dankzij onder andere de personalisatie van campagnes, het doen van aanbevelingen aan de individuele klant en het inzetten van slimme pushmeldingen. En dat had niet alleen die hogere bestelwaarde tot gevolg, maar ook 10% minder uitval bij de winkelwagen. Het conversiepercentage is bovendien met 9% gestegen. De partner die iBOOD hiermee heeft geholpen is het Growth Management Platform Insider.

case ibood

Personalisatie en meetbare gegevens

De AI-tools van Insider geven iBOOD meer inzicht in de effectiviteit van hun campagnes en mogelijkheden om klantervaringen te personaliseren. Nu ze bij de website beter weten hoe gebruikers zich op de site bewegen is het ook gemakkelijker om voor hen relevante gegevens te tonen. En dat heeft de site geen windeieren gelegd. Een marketingtool die bijvoorbeeld steeds vaker wordt gebruikt is bezoekers laten zien hoe vaak een item al is verkocht of is bekeken. iBOOD had veel profijt van deze tool, het verhoogde de conversiepercentages namelijk aanzienlijk. Klanten plaatsten producten vaker in hun winkelmandje. Een ander mooi voorbeeld is het tonen van andere relevante producten zodra iemand een aankoop wil doen. We weten allemaal hoe dit eruitziet, maar het verleidt klanten echt om aanvullende aankopen te doen. Mits goed ingezet, is dit voor klanten zelfs een handig extraatje.

Het team van Insider is heel behulpzaam geweest, had steeds oog voor detail en ondersteunde ons bij het optimaliseren van het gebruik van data. Op die manier hebben we deze mooie successen behaald en realiseerden we een groei binnen al onze kanalen.
- Lukas Jorissen, Chrief Marketing Officer iBOOD.com

Online ervaringen van klanten zijn essentieel

Je weet zelf wel hoe snel je vertrekt bij een website als het niet optimaal werkt. Of je op verschillende plekken vastloopt. Daarom blijven ze bij iBOOD bezig met het verbeteren van de online ervaringen van klanten. Inmiddels ziet het bedrijf dit zelfs als een van de belangrijkste focuspunten voor de komende periode. Klanten moeten zoveel mogelijk gepersonaliseerde ervaringen beleven tijdens hun bezoek aan de website. Dit heeft niet alleen een positief effect op het koopgedrag, maar ook op de klanttevredenheid. Het bedrijf wil daarnaast starten met het inzetten van nieuwe verkooptechnieken, zoals het versturen van pushberichten via de app. Een ‘ongoing process’ dus voor deze internationale site.

[Fotocredits © Sikov - Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is Managing Director van The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Daarnaast is hij...