Marketing25.08.2020

​Zo verhoog je de gemiddelde bestelwaarde van aankopen in je webshop


Iedere webshopeigenaar verkoopt per bestelling liever 5 producten dan 1. Of een duurder dan een goedkoper product. Daarom worden er steeds nieuwe strategieën bedacht om de omzet op een slimme manier te verhogen. En tegelijkertijd je klanten tevreden te houden. Het is iBOOD, het grootste deal community platform van Europa, gelukt om de gemiddelde bestelwaarde met 12% te verhogen. Wij waren benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De korte uitleg? Data. De langere uitleg? Een strategisch partner aanhaken die precies aan de juiste knoppen weet te draaien.

Omnichannel-marketing opschalen en de gebruikerservaring optimaliseren

Voordat iBOOD de focus had op omnichannel-marketing, werden er vooral uniforme campagnes ingezet door verschillende partners. Dat werkte in het begin nog goed, maar na verloop van tijd bleek het niet efficiënt. Het werd bovendien steeds lastiger om data met elkaar te vergelijken en te analyseren. Daarom besloot het bedrijf om een partner te zoeken die hun processen kon stroomlijnen en verbeteren door zo slim mogelijk gebruik te maken van data. De user experience werd geoptimaliseerd dankzij onder andere de personalisatie van campagnes, het doen van aanbevelingen aan de individuele klant en het inzetten van slimme pushmeldingen. En dat had niet alleen die hogere bestelwaarde tot gevolg, maar ook 10% minder uitval bij de winkelwagen. Het conversiepercentage is bovendien met 9% gestegen. De partner die iBOOD hiermee heeft geholpen is het Growth Management Platform Insider.

case ibood
case ibood

Personalisatie en meetbare gegevens

De AI-tools van Insider geven iBOOD meer inzicht in de effectiviteit van hun campagnes en mogelijkheden om klantervaringen te personaliseren. Nu ze bij de website beter weten hoe gebruikers zich op de site bewegen is het ook gemakkelijker om voor hen relevante gegevens te tonen. En dat heeft de site geen windeieren gelegd. Een marketingtool die bijvoorbeeld steeds vaker wordt gebruikt is bezoekers laten zien hoe vaak een item al is verkocht of is bekeken. iBOOD had veel profijt van deze tool, het verhoogde de conversiepercentages namelijk aanzienlijk. Klanten plaatsten producten vaker in hun winkelmandje. Een ander mooi voorbeeld is het tonen van andere relevante producten zodra iemand een aankoop wil doen. We weten allemaal hoe dit eruitziet, maar het verleidt klanten echt om aanvullende aankopen te doen. Mits goed ingezet, is dit voor klanten zelfs een handig extraatje.

Online ervaringen van klanten zijn essentieel

Je weet zelf wel hoe snel je vertrekt bij een website als het niet optimaal werkt. Of je op verschillende plekken vastloopt. Daarom blijven ze bij iBOOD bezig met het verbeteren van de online ervaringen van klanten. Inmiddels ziet het bedrijf dit zelfs als een van de belangrijkste focuspunten voor de komende periode. Klanten moeten zoveel mogelijk gepersonaliseerde ervaringen beleven tijdens hun bezoek aan de website. Dit heeft niet alleen een positief effect op het koopgedrag, maar ook op de klanttevredenheid. Het bedrijf wil daarnaast starten met het inzetten van nieuwe verkooptechnieken, zoals het versturen van pushberichten via de app. Een ‘ongoing process’ dus voor deze internationale site.

[Fotocredits © Sikov – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Shop

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels