Marketing25.08.2020

​Zo verhoog je de gemiddelde bestelwaarde van aankopen in je webshop


Iedere webshopeigenaar verkoopt per bestelling liever 5 producten dan 1. Of een duurder dan een goedkoper product. Daarom worden er steeds nieuwe strategieën bedacht om de omzet op een slimme manier te verhogen. En tegelijkertijd je klanten tevreden te houden. Het is iBOOD, het grootste deal community platform van Europa, gelukt om de gemiddelde bestelwaarde met 12% te verhogen. Wij waren benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De korte uitleg? Data. De langere uitleg? Een strategisch partner aanhaken die precies aan de juiste knoppen weet te draaien.

Omnichannel-marketing opschalen en de gebruikerservaring optimaliseren

Voordat iBOOD de focus had op omnichannel-marketing, werden er vooral uniforme campagnes ingezet door verschillende partners. Dat werkte in het begin nog goed, maar na verloop van tijd bleek het niet efficiënt. Het werd bovendien steeds lastiger om data met elkaar te vergelijken en te analyseren. Daarom besloot het bedrijf om een partner te zoeken die hun processen kon stroomlijnen en verbeteren door zo slim mogelijk gebruik te maken van data. De user experience werd geoptimaliseerd dankzij onder andere de personalisatie van campagnes, het doen van aanbevelingen aan de individuele klant en het inzetten van slimme pushmeldingen. En dat had niet alleen die hogere bestelwaarde tot gevolg, maar ook 10% minder uitval bij de winkelwagen. Het conversiepercentage is bovendien met 9% gestegen. De partner die iBOOD hiermee heeft geholpen is het Growth Management Platform Insider.

case ibood
case ibood

Personalisatie en meetbare gegevens

De AI-tools van Insider geven iBOOD meer inzicht in de effectiviteit van hun campagnes en mogelijkheden om klantervaringen te personaliseren. Nu ze bij de website beter weten hoe gebruikers zich op de site bewegen is het ook gemakkelijker om voor hen relevante gegevens te tonen. En dat heeft de site geen windeieren gelegd. Een marketingtool die bijvoorbeeld steeds vaker wordt gebruikt is bezoekers laten zien hoe vaak een item al is verkocht of is bekeken. iBOOD had veel profijt van deze tool, het verhoogde de conversiepercentages namelijk aanzienlijk. Klanten plaatsten producten vaker in hun winkelmandje. Een ander mooi voorbeeld is het tonen van andere relevante producten zodra iemand een aankoop wil doen. We weten allemaal hoe dit eruitziet, maar het verleidt klanten echt om aanvullende aankopen te doen. Mits goed ingezet, is dit voor klanten zelfs een handig extraatje.

Online ervaringen van klanten zijn essentieel

Je weet zelf wel hoe snel je vertrekt bij een website als het niet optimaal werkt. Of je op verschillende plekken vastloopt. Daarom blijven ze bij iBOOD bezig met het verbeteren van de online ervaringen van klanten. Inmiddels ziet het bedrijf dit zelfs als een van de belangrijkste focuspunten voor de komende periode. Klanten moeten zoveel mogelijk gepersonaliseerde ervaringen beleven tijdens hun bezoek aan de website. Dit heeft niet alleen een positief effect op het koopgedrag, maar ook op de klanttevredenheid. Het bedrijf wil daarnaast starten met het inzetten van nieuwe verkooptechnieken, zoals het versturen van pushberichten via de app. Een ‘ongoing process’ dus voor deze internationale site.

[Fotocredits © Sikov – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen