Marketing15.02.2015

Zlatan Ibrahimović you’re special


Karate-goal en een tatoeage met een boodschap

Het zijn niet de gewone mensen die het verschil maken, het zijn de anderen, de troubadours, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Zlatan Ibrahimović is anders dan alle andere voetballers, zijn doelpunten zijn van een zeldzame schoonheid en anders dan al die andere goals, zijn gedrag vaak onbegrepen maar nooit zomaar.

Zaterdagavond was het weer zover. Met een karatetrap werkte hij in de Franse competitie de bal achter een verbouwereerde doelman van Caen. Direct na het doelpunt trok hij zijn shirt uit. Gele kaart en niemand die het begreep. Op zijn imposante lichaam prijkte wel een nieuwe gigantische tatoeage. Vandaag komt het antwoord via een ingetogen en heel bijzondere video waarmee hij als ambassadeur van het Wereldvoedselprogramma de aandacht wil vestigen op de hongersnood in de wereld.

Zlatan heeft vijftig namen op zijn lichaam laten tatoeëren van mensen die honger lijden. Deze namen vertegenwoordigen de 80 miljoen mensen die hulp ontvangen van het Wereldvoedselprogramma en de 805 miljoen mensen die volgens de VN niet genoeg te eten hebben. Het is zijn manier om al zijn fans bewust te maken dat er zo ontzettend veel mensen honger lijden in de wereld. Zijn boodschap is dat iedereen die aan hem denkt voortaan ook aan deze mensen denkt. Zlatan Ibrahimović you’re special! Hopelijk wordt die kaart je echt vrij gescholden anders heeft iemand het niet begrepen.

Update: Volgens een interview in The Guardian gaat het om verwijderbare tatoeages: “When I took my shirt off against Caen, everybody asked what these new tattoos were. I had 15 removable tattoos on my body, they are the names of real people who are suffering from hunger in the world, those tattoos have gone now, these people are still here … I hope that you can see them through me.”

Gisteren speelde Paris Saint-Germain in de Champions League tegen Chelsea. Zlatan gebruikte ook deze wedstrijd om aandacht te vragen voor hongersnood en plaatste een foto van zijn voetbalschoen op Twitter met de tekst: 805 miljoen namen.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Viral

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week hebben we natuurlijk heel veel 1-aprilgrappen viral zien gaan, maar daar besteden we morgen apart aandacht aan in ons 1-april-artikel. Deze week viral gaat ditmaal om andere dingen, waaronder sympathieke sporte...

Social Media31.03.2024

Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viel het mee met de gekte rondom viral posts, maar alsnog zijn er een paar pareltjes te noemen: geen zorgen. Daarnaast komt er ook iemand die we al eens eerder bespraken voorbij. Schilderen met handen en voete...

Social Media23.03.2024

Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week is de variëteit in video's die viral gingen weer groot. En er waren slachtoffers, bijvoorbeeld de baby die van Messi een bal tegen d'r aankreeg. Oeps.. Maar ook leuk nieuws voor gamers. Dubbel zelfs! Messi sc...

Social Media10.03.2024

Deze week viral: nieuwe Mario-animatiefilm en de baby van Messi

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

Het was een heerlijke week qua viral content, hoewel hij wel werd gedomineerd door een bepaalde chocoladefabriekeigenaar. Geen zorgen, er waren nog veel meer toffe video's die viral gingen. Geniet mee. Broccoli uitverko...

Social Media03.03.2024

Deze week viral: broccoli, doventolk en ijsvogels

​Willy Wonka Experience bewijst: AI kan enorm misleidend zijn

Deze hele week gaat het al viral: de jammerlijk mislukte Willy Wonka Experience in Glasgow. Het is triest voor de mensen die er naartoe zijn gegaan, maar ook de mensen die er werkten. Tegelijkertijd is het ook een intere...

Social Media01.03.2024

​Willy Wonka Experience bewijst: AI kan enorm misleidend zijn