Marketing27.06.2016

Wie wint er komende zomer? Albert Heijn of Jumbo?


Donald Duck of Dinoplaatjes?

Het EK is in volle gang maar aangezien “we” niet meedoen is er geen oranjekoorts. En dat merken ze maar al te goed bij de supermarkten. Naar schatting betekent het missen van het EK een inkomstenderving van ruim 50 miljoen euro, aldus het CBS. Ter illustratie: het WK in Brazilië leverde de supermarkten destijds 54 miljoen euro extra omzet op. Natuurlijk komt Albert Heijn met een ‘spaaractie 2.0’ waar je Dinoplaatjes kunt sparen en kun je bij Jumbo het Donald Duck Groente & Fruit Pretkwartet spelen. Maar is dit voldoende om te compenseren met de oranjegekte?

Dino-spaaractie

Met deze spaaractie heeft Albert Heijn de eerste augmented en virtual reality spaaractie gelanceerd. Middels een app komen de dino’s tot leven. Tot en met zondag 3 juli ontvang je bij iedere 10 euro aan boodschappen een set van 4 Dinoplaatjes. Je kunt in totaal 160 Dinoplaatjes verzamelen waarvan 20 plaatjes in augmented reality te bekijken zijn. Freek Vonk is het gezicht en deelt spannende weetjes in de diverse VR filmpjes. Bij de spaaractie hoort een kartonnen VR-bril en een boek om de kaartjes in te verzamelen. De actie is educatief, Albert Heijn speelt in op de actualiteit en gaat met deze spaaractie voorop als het gaat om innovatie. Ze maken hiermee virtual reality en augmented reality beschikbaar en toegankelijk voor de Nederlandse consument.

Donald Duck Groente & Fruit Pretkwartet

Jumbo Supermarkten heeft een Donald Duck Groente & Fruit Pretkwartet ontwikkeld. In samenwerking met Sanoma en Disney willen ze de consument op ludieke en speelse manier gezonder laten eten en inspireren om meer te variëren met aardappelen, groente en fruit. In het Donald Duck Groente & Fruit Pretkwartet verzamel je de favoriete groente en fruit van de bekendste stripfiguren uit Duckstad. Ook in de winkels worden klanten op verschillende manieren door de Duckstad-bewoners geattendeerd op het eten van meer groente en fruit.

Zomer 2016

Het lijkt erop dat Albert Heijn wederom een succesnummer heeft. De Dino-actie slaat aan en we gaan alweer de laatste week in. De moestuinactie was natuurlijk al een knaller en leverde Albert Heijn een extra omzet van 700 miljoen euro op. In totaal vlogen er maar liefst 47 miljoen minimoestuintjes over de toonbank. Het bedrijf Conversify dat software ontwikkelt om grote hoeveelheden data te analyseren, berekende dat je om de verzameling compleet te krijgen, voor gemiddeld 2250 euro aan boodschappen moet doen. We zijn benieuwd wat deze actie qua omzet teweeg heeft gebracht en of ze hier het missen van het EK een klein beetje mee hebben kunnen compenseren. De zomer is echter nog lang, dus wie weet komen de supermarkten nog met een knalleractie voor de Olympische Spelen.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.