Marketing22.05.2017

We lezen nog steeds massaal papieren reclamefolders


omdat dat leuk is

Maar liefst 13 miljoen Nederlanders lezen reclamefolders. Hoewel we dat ook steeds meer digitaal doen, blijft de good old papieren folder nog steeds populair. Ten opzichte van vorig jaar is de digitale folder een tikkie gestegen, maar 55 procent van de Nederlanders leest alleen nog maar een papieren folder. Dat blijkt uit de NOM Folder Monitor 2017 op basis van een onderzoek dat Gfk heeft uitgevoerd. Als medium heeft de folder z’n kracht dus nog lang niet verloren.

Daarom lezen we folders

De belangrijkste drijfveren om nog steeds reclamefolders te lezen is om op de hoogte te zijn van aanbiedingen en om te bepalen waar je wat wilt kopen. Maar ook: opdoen van inspiratie voor bijvoorbeeld het geven van een cadeau, of puur ontspanning. Door papieren folders bladeren is nu eenmaal ‘gewoon leuk’ vinden een hoop mensen. De digitale folders worden voornamelijk voor pure informatie gebruikt: producten vergelijken en informatie over producten opzoeken.

Aanzetten tot aankoop

Het loont dus nog steeds om te adverteren in huis-aan-huis-folders, want ze worden massaal gelezen. Maar niet alleen worden ze gelezen, de mensen die ze lezen doen ook daadwerkelijk iets met wat ze lezen: ze gaan over tot aankoop. Resultaten van dit onderzoek laten zien dat de folder het belangrijkste medium is als het gaat om aankoopbeslissingen. Bij 43 procent van de huishoudens wordt het boodschappenlijstje namelijk bepaald door de folder – zowel van papier als digitaal.

Bekijk de infographic <a rel=\
Bekijk de infographic

De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in bovenstaande infographic.

Steeds meer mensen gebruiken ook een NEE/JA- of een NEE/NEE sticker, maar de redenen waarom we dat doen verandert. Ik plakte ‘m ooit op de brievenbus voor het milieu, omdat ik al dat papier gewoon overbodig vond, maar deze stickers worden ook steeds vaker geplakt omdat de folders digitaal gelezen worden. Goed voor het milieu en zo ben je nog steeds op de hoogte van alle aanbiedingen, maar dat stukje ontspanning, met een kopje thee aan de keukentafel lekker bladeren, dat mis je dan wel.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Reclame

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer