Virtual Reality: een krachtige online marketingtool

Virtual Reality: een krachtige online marketingtool

Vorig artikel Volgend artikel

Websitebezoekers willen steeds meer controle hebben over hoe content wordt gebruikt en beleefd. Daarom is het goed om eens na te denken over de visuele content van jouw website. Een manier om jouw gebruikers een unieke ervaring te geven is door het implementeren van Virtual Reality. Benieuwd hoe dit werkt en wat het voor jouw bedrijf kan opleveren? We leggen het graag aan je uit.

Virtual Reality en e-commerce

Dankzij Virtual Reality is het mogelijk om de fysieke realiteit na te bootsen. Virtual Reality wordt steeds populairder en de toepassingen zijn eindeloos. We zien dat dit al veel wordt gedaan in de entertainmentindustrie, maar ook binnen de e-commerce is het steeds meer upcoming. Door op jouw website gebruik te maken van Virtual Reality kun je jouw klanten een unieke ervaring meegeven waardoor je kunt zorgen voor een optimale klantbeleving. Daarmee kun je zeggen dat Virtual Reality een krachtige marketingtool is, mits je hier natuurlijk op een juiste manier mee aan de slag gaat.

Virtueel shoppen

Een Nederlands bedrijf dat op een unieke en effectieve manier gebruikmaakt van Virtual Reality is Wifimedia. Via de website van Wifimedia kun je virtueel door de fysieke winkel in Arnhem lopen door middel van pijltjes. Dit is in de praktijk al vaak uitgevoerd via bijvoorbeeld een virtual tour van Google. De virtuele tour van Wifimedia gaat echter een stapje verder. Bij het rond lopen in de winkel is een digitale adviseur aanwezig. Deze adviseur doet zijn/haar praatje bij verschillende producten. Zo kunnen klanten kennismaken met de producten van merken zoals Sonos, HEOS by Denon, LG en Sony, terwijl een specialist alle ins en outs vertelt over het specifieke product.

Voordelen voor de klant

Dankzij de Virtual Reality tour leren klanten niet alleen de productgroepen kennen, maar krijgen ze ook een goed beeld van wat Wifimedia in haar belevingswinkel te bieden heeft. Daarnaast worden ze meteen voorzien van productinformatie, zoals ze dat in de fysieke winkel ook zouden krijgen. Kortom: dit kun je zien als online shoppen 2.0. Wifimedia brengt online en offline samen en we verwachten dat er in de toekomst meer bedrijven zullen volgen.

Virtual Reality vs Augmented Reality


Waar in de toekomst ook steeds vaker gebruik van wordt gemaakt is Augmented Reality. Virtual Reality en Augmented Reality worden vaak door elkaar gehaald, terwijl er toch een wezenlijk verschil is tussen beide manieren. Goed dus om meer te weten over beide mogelijkheden. Augmented Reality houdt namelijk in dat er grafische content wordt toegevoegd aan een beeld van de werkelijkheid. Een bekend voorbeeld is het succesvolle Pokémon Go spel. Net als Virtual Reality kan Augmented Reality veel kansen opleveren voor jouw onderneming.

Kansen Virtual Reality?

Dankzij Virtual Reality kunnen marketingteams en ondernemers op een innovatieve manier de beleving van de klant naar een hoger niveau tillen. De klant heeft namelijk de regie in eigen handen. Zo heeft hij of zij de mogelijkheid om op ontdekking te gaan en zelf het verhaal te creëren. Dit is iets waar veel mensen behoefte aan hebben. Daarbij levert het ook veel voordelen op voor jou als ondernemer. Dankzij Virtual Reality krijg je namelijk eenvoudig inzicht in het gebruikersgedrag. Het is eenvoudig om data te meten zodat je precies kunt zien wat je klanten willen en doen. Om deze redenen raden we ieder bedrijf aan om eens serieus na te denken over Virtual Reality. Wees de concurrentie voor en verdiep je vandaag nog in de mogelijkheden.

[Afbeelding © Helena Olena - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies