Marketing17.07.2020

​SocialLane: “Coronacrisis? Wij werkten onverstoord door dankzij de juiste tools”


Vanuit “het mooiste kantoor van Nederland in de Scheveningse haven” ziet Jochem van Loon, oprichter van onlinemarketingbureau SocialLane, de coronacrisis als een kans om een nieuw businessmodel te lanceren: “Dit is niet de eerste crisis die ik als ondernemer meemaak.”

In 2008 had Jochem nog een wervings- en selectiebureau. Dat kwam door de financiële crisis bijna tot stilstand, maar als ondernemer zag hij kansen. Door zich te specialiseren in het trainen van recruiters in het vinden van sollicitanten via social media was hij de crisis de baas. “Toen zag ik in dat online de toekomst is.”

Ondernemen in tijden van crisis: flexibel meebewegen met de markt

“SocialLane is een onlinemarketingbureau”, begint Jochem. “Concreet betekent dit dat we websites ontwerpen en maken en bedrijven begeleiden, adviseren en ondersteunen op het gebied van Google-marketing, socialmediamarketing en e-mailmarketing. Het doel is per bedrijf anders, denk aan meer sollicitanten werven via online kanalen, de omzet verhogen of de naamsbekendheid verbeteren.”

Winston Churchill zei het al: “Never let a good crisis go to waste.” Dit hoef je Jochem geen twee keer te zeggen. “Tijdens de vorige crisis had ik nog het wervings- en selectiebureau. Ik kreeg de behoefte om ondernemers wegwijs te maken in het oerwoud van online mogelijkheden. Voornamelijk omdat je als leek al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Ik wilde ondernemers niet langer alleen helpen met het vinden van het juiste personeel. Ik wil ze de tijd en ruimte geven om zich te kunnen focussen op hun core business. Dit doen we nu met ons bedrijf SocialLane.”

Bij ieder project staat samenwerken centraal, hier schemert Jochems behoefte aan inspireren al doorheen. “Ik wil de workload van ondernemers niet alleen verlichten door de online marketing compleet bij ze weg te halen. Ik wil ze ook de kennis en kunde bijbrengen. Dat is de reden dat we sinds een paar jaar trainingen geven in online marketing.”

Het zal geen verrassing zijn dat dit businessmodel geëvolueerd is door de coronacrisis. “Na de uitbraak van corona begonnen opdrachtgevers andere vragen te stellen. Er bleek een tekort aan online marketeers én er is een steeds grotere groep werkzoekenden. Bovendien konden de fysieke trainingen überhaupt niet plaatsvinden. Eén en één is twee: een online academy waar mensen in drie maanden tijd online marketing professional kunnen worden. Zo is SocialLane Academy ontstaan.”

De uitdagingen van een nieuw businessmodel

Het nieuwe businessmodel brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Voornamelijk op administratief vlak. “Sinds we opleidingen aanbieden, hebben we contactpersonen die niet perse aan een bedrijf gekoppeld zijn. Dat is in het CRM-systeem wel even puzzelen, want hoe zet je ze daarin zodat je iedereen ook weer terug kunt vinden? Teamleader bleek perfect voor ultiem klantenbeheer: het is zeer gebruiksvriendelijk, betaalbaar en effectief.”

Sinds twee jaar is SocialLane fervent Teamleader-gebruiker. Het hele bedrijfsproces zit erin, van eerste contact tot facturatie. Inclusief financieel inzicht en projectmanagement. De volledige levensloop van de klant dus. Dit heeft Jochem en zijn team veel tijd bespaard “en tijd is geld in het mkb, daarmee heb je zo’n systeem al gauw terugverdiend”.

Ook tijdens de coronacrisis bleek Teamleader goed van pas te komen: “Wij zijn in shifts op kantoor blijven werken, maar zaten dus niet met het hele team bij elkaar. Toen bleek Teamleader onmisbaar: alle informatie staat op één plek. We taggen elkaar in notities, klantdossiers en taken. We konden onverstoord doorwerken aan onze projecten.”

Het nieuwe normaal voor SocialLane: fysiek én online

Het online programma, waarin deelnemers tijdens een intensief traject gecoacht worden door de professionals van SocialLane, maakt geen eind aan de fysieke trainingen. Jochem: “Fysiek is altijd beter, maar het hoeft niet altijd. Ik denk dat deze twee vormen heel goed naast elkaar kunnen bestaan.”

De toekomst blijft lastig te voorspellen, specifieke doelen heeft Jochem dan ook niet. Wel ideeën: “Over vijf jaar wil ik landelijk trainingen geven. Dat is ook het voordeel van de SocialLane Academy, nu we een online programma ontwikkeld hebben, zijn we schaalbaar. Het is zelfs mogelijk dat wij de deelnemers opleiden en vervolgens in een marketingpositie plaatsen bij andere bedrijven.”

Checklist

Wat de toekomst ook brengt, Jochem en zijn team kunnen onverstoord doorwerken aan het realiseren van hun droom. Dat wil jij toch ook? Om het je gemakkelijk te maken, hebben we een checklist gemaakt. Werk de to do’s een voor een af en binnen een week werkt jouw (sales)team nauw samen op veilige afstand. Download de checklist en take the lead.

Dit artikel betreft een samenwerking.