Marketing03.06.2015

Ondernemers kunnen nog veel leren over online- en mobiel adverteren


Kate Adams van Google over de relatie tussen online zoeken, moble marketing en fysiek winkelbezoek

Slechts een handjevol adverteerders pakt het daadwerkelijk goed aan: online advertising, het meten van online impact en de inzet van verzamelde data. “Want mensen worden slimmer, hebben hogere verwachtingen en ongeduldiger. Bedrijven beseffen nog niet volledig hoe ze daar goed op kunnen inspelen,” aldus Kate Adams van Google.

Kate Adams is als Head of Performance Solutions & Innovation Noord-Europa de schakel tussen Google Noord-Europa en Mountain View. Als teamleider is ze verantwoordelijk voor de uitrol en succesvolle implementatie van Google’s Performance Producten in Scandinavië, Nederland, België en Luxemburg.

Mobile Convention Amsterdam 2015
Met Daniel Rosen (Telefonica), Peggy Anne Salz (MobileGroove) en Scott Seaborn (Aima) vormt ze tijdens Mobile Convention Amsterdam het Mobile Marketing panel op 4 juni. Het panel gaat dieper in op hoe Mobile Marketing zich ontwikkelt in de nabije en verre toekomst en hoe marketeers consumenten aan zich kunnen binden met bestaande en nieuwe methoden.

Store Visits
Kate vertelt vanuit Denemarken onder andere bezig te zijn met Store Visits, dat de relatie legt tussen online zoekactiviteiten en (fysiek) winkelbezoek. Google bepaalt een relatie op basis van het clickgedrag op advertenties, de locatie van de consument en winkellocatie van de adverteerder, mits de gebruiker het delen van de locatiegeschiedenis heeft geactiveerd. Google stelde nooit de exacte locatie van een individuele gebruiker aan de adverteerder te geven.

Strategische rol van de smartphone
Die data moet adverteerders mogelijkheden bieden om consumenten nog specifieker van informatie te voorzien die ze op dat moment verwachten en nodig hebben. Store Visits wordt al in de VS en het VK getest en moet er vooral toe leiden dat de winkelervaring van consumenten wordt verbeterd en winkeliers hiervan profiteren door verkopen via de webwinkel of in de fysieke winkel te doen stijgen. “Dat gebeurt nu nog te weinig”, vindt Kate Adams.

“Van de strategische rol van de smartphone in de customer journey wordt nog te weinig gebruik gemaakt. De consumentenervaringen op het mobiele web zijn nog relatief slecht omdat hier te weinig aandacht aan wordt geschonken. En dat terwijl de consument steeds meer mobile activity vertoont. Bij Google proberen we vooruitstrevend te zijn hierin en dus volgen wij die beweging. Het is vergelijkbaar met de aanpassing die we onlangs aankondigden, die de vraag of een site geschikt is gemaakt voor mobiel laat meewegen wanneer iemand zoekt vanaf zijn of haar smartphone. Dat doen we omdat we met de consument meebewegen.”

Volgens Kate zouden marketeers zich vooral op die beweging moeten richten. “Hoe gebruik je mobiele technologie om de consument in zijn of haar volledige customer journey van de juiste informatie op het juiste moment te voorzien. Door dit goed te doen gedurende die hele reis – en niet alleen op het moment van aankoop – zul je toch echt betere service verlenen en meer sales bedrijven. Of de transactie nou in de winkel, call center of online plaats vindt, dat moet jou niet uitmaken, de consument bepaalt zelf wat ze het prettigst vinden of hen het beste uitkomt. De smartphone speelt daarin een centrale rol.”

Trends
Een andere trend die Kate Adams aansnijdt, is Experimenteren: “Meten is belangrijk maar lost op zichzelf niks op. Het inzichtelijk maken, krijgen en houden van het consumentengedrag, via alle kanalen is zeker belangrijk. Hieruit maak je namelijk op welke contactmomenten, en dus kansen er liggen om de consument in hun informatiebehoefte te voorzien. Doorgronding, duiding en de juiste toepassing van die data blijven echter te vaak achterwege.

Bedrijven verzamelen grote hoeveelheden zeer bruikbare consumentendata maar verzuimen die vervolgens correct in te zetten en zodoende conversies te optimaliseren en de customer journey te verbeteren. Het lijkt bedrijven eerder te verlammen in plaats van sneller te schakelen en de consument, en de concurrentie voor te blijven.”

Ook de groten begonnen ooit klein
Adams adviseert signalen in de marketing te gebruiken en bovenal klein te beginnen met online marketing. “Als jij weet dat 50 procent van je totale verkeer online van smartphones komt, dan doe je daar toch iets mee? Wacht niet, maar begin het liefst voordat je dit punt bereikt. De meest vooruitstrevende en de meest succesvolle bedrijven begonnen met kleine stapjes”, stelt Adams. “Je kunt alles wel meten en vervolgens proberen uit te kristalliseren, maar je moet niet meteen ambiëren de ideale status te willen bereiken. Toon snelheid en lef, maar besef je dat de controle ligt bij de consumenten. Kijk naar wat hen beweegt.

Kate Adams neemt op 4 juni tijdens de MCA zitting in het Mobile Marketing panel
Kate Adams neemt op 4 juni tijdens de MCA zitting in het Mobile Marketing panel

Interview door: Erik Eggens

*) Adams maakt deel uit van het mobile marketing panel op Mobile Convention Amsterdam, 4 juni aanstaande, Beurs van Berlage.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Mobile Advertising

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert