Marketing03.06.2015

Ondernemers kunnen nog veel leren over online- en mobiel adverteren


Kate Adams van Google over de relatie tussen online zoeken, moble marketing en fysiek winkelbezoek

Slechts een handjevol adverteerders pakt het daadwerkelijk goed aan: online advertising, het meten van online impact en de inzet van verzamelde data. “Want mensen worden slimmer, hebben hogere verwachtingen en ongeduldiger. Bedrijven beseffen nog niet volledig hoe ze daar goed op kunnen inspelen,” aldus Kate Adams van Google.

Kate Adams is als Head of Performance Solutions & Innovation Noord-Europa de schakel tussen Google Noord-Europa en Mountain View. Als teamleider is ze verantwoordelijk voor de uitrol en succesvolle implementatie van Google’s Performance Producten in Scandinavië, Nederland, België en Luxemburg.

Mobile Convention Amsterdam 2015
Met Daniel Rosen (Telefonica), Peggy Anne Salz (MobileGroove) en Scott Seaborn (Aima) vormt ze tijdens Mobile Convention Amsterdam het Mobile Marketing panel op 4 juni. Het panel gaat dieper in op hoe Mobile Marketing zich ontwikkelt in de nabije en verre toekomst en hoe marketeers consumenten aan zich kunnen binden met bestaande en nieuwe methoden.

Store Visits
Kate vertelt vanuit Denemarken onder andere bezig te zijn met Store Visits, dat de relatie legt tussen online zoekactiviteiten en (fysiek) winkelbezoek. Google bepaalt een relatie op basis van het clickgedrag op advertenties, de locatie van de consument en winkellocatie van de adverteerder, mits de gebruiker het delen van de locatiegeschiedenis heeft geactiveerd. Google stelde nooit de exacte locatie van een individuele gebruiker aan de adverteerder te geven.

Strategische rol van de smartphone
Die data moet adverteerders mogelijkheden bieden om consumenten nog specifieker van informatie te voorzien die ze op dat moment verwachten en nodig hebben. Store Visits wordt al in de VS en het VK getest en moet er vooral toe leiden dat de winkelervaring van consumenten wordt verbeterd en winkeliers hiervan profiteren door verkopen via de webwinkel of in de fysieke winkel te doen stijgen. “Dat gebeurt nu nog te weinig”, vindt Kate Adams.

“Van de strategische rol van de smartphone in de customer journey wordt nog te weinig gebruik gemaakt. De consumentenervaringen op het mobiele web zijn nog relatief slecht omdat hier te weinig aandacht aan wordt geschonken. En dat terwijl de consument steeds meer mobile activity vertoont. Bij Google proberen we vooruitstrevend te zijn hierin en dus volgen wij die beweging. Het is vergelijkbaar met de aanpassing die we onlangs aankondigden, die de vraag of een site geschikt is gemaakt voor mobiel laat meewegen wanneer iemand zoekt vanaf zijn of haar smartphone. Dat doen we omdat we met de consument meebewegen.”

Volgens Kate zouden marketeers zich vooral op die beweging moeten richten. “Hoe gebruik je mobiele technologie om de consument in zijn of haar volledige customer journey van de juiste informatie op het juiste moment te voorzien. Door dit goed te doen gedurende die hele reis – en niet alleen op het moment van aankoop – zul je toch echt betere service verlenen en meer sales bedrijven. Of de transactie nou in de winkel, call center of online plaats vindt, dat moet jou niet uitmaken, de consument bepaalt zelf wat ze het prettigst vinden of hen het beste uitkomt. De smartphone speelt daarin een centrale rol.”

Trends
Een andere trend die Kate Adams aansnijdt, is Experimenteren: “Meten is belangrijk maar lost op zichzelf niks op. Het inzichtelijk maken, krijgen en houden van het consumentengedrag, via alle kanalen is zeker belangrijk. Hieruit maak je namelijk op welke contactmomenten, en dus kansen er liggen om de consument in hun informatiebehoefte te voorzien. Doorgronding, duiding en de juiste toepassing van die data blijven echter te vaak achterwege.

Bedrijven verzamelen grote hoeveelheden zeer bruikbare consumentendata maar verzuimen die vervolgens correct in te zetten en zodoende conversies te optimaliseren en de customer journey te verbeteren. Het lijkt bedrijven eerder te verlammen in plaats van sneller te schakelen en de consument, en de concurrentie voor te blijven.”

Ook de groten begonnen ooit klein
Adams adviseert signalen in de marketing te gebruiken en bovenal klein te beginnen met online marketing. “Als jij weet dat 50 procent van je totale verkeer online van smartphones komt, dan doe je daar toch iets mee? Wacht niet, maar begin het liefst voordat je dit punt bereikt. De meest vooruitstrevende en de meest succesvolle bedrijven begonnen met kleine stapjes”, stelt Adams. “Je kunt alles wel meten en vervolgens proberen uit te kristalliseren, maar je moet niet meteen ambiëren de ideale status te willen bereiken. Toon snelheid en lef, maar besef je dat de controle ligt bij de consumenten. Kijk naar wat hen beweegt.

Kate Adams neemt op 4 juni tijdens de MCA zitting in het Mobile Marketing panel
Kate Adams neemt op 4 juni tijdens de MCA zitting in het Mobile Marketing panel

Interview door: Erik Eggens

*) Adams maakt deel uit van het mobile marketing panel op Mobile Convention Amsterdam, 4 juni aanstaande, Beurs van Berlage.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes