Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Slechts een handjevol adverteerders pakt het daadwerkelijk goed aan: online advertising, het meten van online impact en de inzet van verzamelde data. “Want mensen worden slimmer, hebben hogere verwachtingen en ongeduldiger. Bedrijven beseffen nog niet volledig hoe ze daar goed op kunnen inspelen,” aldus Kate Adams van Google.
Kate Adams is als Head of Performance Solutions & Innovation Noord-Europa de schakel tussen Google Noord-Europa en Mountain View. Als teamleider is ze verantwoordelijk voor de uitrol en succesvolle implementatie van Google’s Performance Producten in Scandinavië, Nederland, België en Luxemburg.
Mobile Convention Amsterdam 2015
Met Daniel Rosen (Telefonica), Peggy Anne Salz (MobileGroove) en Scott Seaborn (Aima) vormt ze tijdens Mobile Convention Amsterdam het Mobile Marketing panel op 4 juni. Het panel gaat dieper in op hoe Mobile Marketing zich ontwikkelt in de nabije en verre toekomst en hoe marketeers consumenten aan zich kunnen binden met bestaande en nieuwe methoden.
Store Visits
Kate vertelt vanuit Denemarken onder andere bezig te zijn met Store Visits, dat de relatie legt tussen online zoekactiviteiten en (fysiek) winkelbezoek. Google bepaalt een relatie op basis van het clickgedrag op advertenties, de locatie van de consument en winkellocatie van de adverteerder, mits de gebruiker het delen van de locatiegeschiedenis heeft geactiveerd. Google stelde nooit de exacte locatie van een individuele gebruiker aan de adverteerder te geven.
Strategische rol van de smartphone
Die data moet adverteerders mogelijkheden bieden om consumenten nog specifieker van informatie te voorzien die ze op dat moment verwachten en nodig hebben. Store Visits wordt al in de VS en het VK getest en moet er vooral toe leiden dat de winkelervaring van consumenten wordt verbeterd en winkeliers hiervan profiteren door verkopen via de webwinkel of in de fysieke winkel te doen stijgen. “Dat gebeurt nu nog te weinig”, vindt Kate Adams.
“Van de strategische rol van de smartphone in de customer journey wordt nog te weinig gebruik gemaakt. De consumentenervaringen op het mobiele web zijn nog relatief slecht omdat hier te weinig aandacht aan wordt geschonken. En dat terwijl de consument steeds meer mobile activity vertoont. Bij Google proberen we vooruitstrevend te zijn hierin en dus volgen wij die beweging. Het is vergelijkbaar met de aanpassing die we onlangs aankondigden, die de vraag of een site geschikt is gemaakt voor mobiel laat meewegen wanneer iemand zoekt vanaf zijn of haar smartphone. Dat doen we omdat we met de consument meebewegen.”
Volgens Kate zouden marketeers zich vooral op die beweging moeten richten. “Hoe gebruik je mobiele technologie om de consument in zijn of haar volledige customer journey van de juiste informatie op het juiste moment te voorzien. Door dit goed te doen gedurende die hele reis – en niet alleen op het moment van aankoop – zul je toch echt betere service verlenen en meer sales bedrijven. Of de transactie nou in de winkel, call center of online plaats vindt, dat moet jou niet uitmaken, de consument bepaalt zelf wat ze het prettigst vinden of hen het beste uitkomt. De smartphone speelt daarin een centrale rol.”
Trends
Een andere trend die Kate Adams aansnijdt, is Experimenteren: “Meten is belangrijk maar lost op zichzelf niks op. Het inzichtelijk maken, krijgen en houden van het consumentengedrag, via alle kanalen is zeker belangrijk. Hieruit maak je namelijk op welke contactmomenten, en dus kansen er liggen om de consument in hun informatiebehoefte te voorzien. Doorgronding, duiding en de juiste toepassing van die data blijven echter te vaak achterwege.
Bedrijven verzamelen grote hoeveelheden zeer bruikbare consumentendata maar verzuimen die vervolgens correct in te zetten en zodoende conversies te optimaliseren en de customer journey te verbeteren. Het lijkt bedrijven eerder te verlammen in plaats van sneller te schakelen en de consument, en de concurrentie voor te blijven.”
Ook de groten begonnen ooit klein
Adams adviseert signalen in de marketing te gebruiken en bovenal klein te beginnen met online marketing. “Als jij weet dat 50 procent van je totale verkeer online van smartphones komt, dan doe je daar toch iets mee? Wacht niet, maar begin het liefst voordat je dit punt bereikt. De meest vooruitstrevende en de meest succesvolle bedrijven begonnen met kleine stapjes”, stelt Adams. “Je kunt alles wel meten en vervolgens proberen uit te kristalliseren, maar je moet niet meteen ambiëren de ideale status te willen bereiken. Toon snelheid en lef, maar besef je dat de controle ligt bij de consumenten. Kijk naar wat hen beweegt.
Interview door: Erik Eggens
*) Adams maakt deel uit van het mobile marketing panel op Mobile Convention Amsterdam, 4 juni aanstaande, Beurs van Berlage.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Advertising06.02.2018
Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023