Marketing30.12.2014

Marketingwoorden die in 2014 écht te vaak gebruikt werden


Selfies, rich media, influencers… woorden die in 2014 veelvuldig door marketeers gebruikt werden. Maar niet alleen marketeers gebruikten de woorden, ook ‘leken’ gingen er mee aan de haal. Deze vijf woorden hoorden we in 2014 wel heel erg vaak!

1. Selfie

Met stip op de eerste plek ‘selfie’. We werken er zelf natuurlijk lekker aan mee door het woord zelf ook regelmatig in de mond te nemen, maar het wordt nu toch wel een beetje veel. Van
selfie-hoeden tot selfie-drones tot selfie-snelheidsmeters, in 2014 werd het woord selfie overal voor gebruikt. Zelfs onze koning gebruikte het woord in zijn jaarlijkse kerstspeech ‘Nederland is meer dan zeventien miljoen selfies”.

Variaties op de selfie mogen wat ons betreft ook snel verdwijnen. De ‘welfie’, de ‘ussie’, de ‘skifie’… we zijn er nu wel klaar mee. De selfie is trouwens helemaal niets nieuws, tien jaar geleden noemden we het alleen net iets anders, wie herinnert zich ‘foto van jezelf’ nog?

2. Rich Media

Afbeeldingen en video’s hebben we al tijden op internet, maar sinds een tijdje is daar een nieuwe term voor: ‘Rich media’. Deze ‘rijke media’ worden gepresenteerd als iets baanbrekends, terwijl het in werkelijkheid gewoon om afbeeldingen en video’s gaat, iets waar in principe niets nieuws aan is.

3. Influencers

2014 was het jaar van de influencers en waarschijnlijk zullen we die term de komende jaren ook nog regelmatig om onze oren geslingerd krijgen. Influencers zorgen ervoor dat de consument in contact komt met het product.

4. Cloud

We slaan tegenwoordig alles op in de ‘Cloud’. Mensen die eigenlijk niet zoveel van moderne technologie afweten gebruiken het woord ook te pas en te onpas ‘oh het staat in de ‘Cloud’.

Daarnaast werd ‘de Cloud’ het afgelopen jaar ook regelmatig genoemd in het vraagstuk over Privacy. Is alles opslaan in de Cloud eigenlijk wel veilig?

5. Big Data

Big Data wordt tegenwoordig overal voor gebruikt, gemeengoed geworden voor zorgvuldig informatie opslaan. De term wordt overal voor gebruikt en waar de term oorspronkelijk voor stond is een beetje uit het oog verloren. En wat kun je eigenlijk met al die ‘Big Data’ het is uiteindelijk pas bruikbaar als je individuele profielen kan maken.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes