Marketing24.10.2017

Logeion communicatietrends 2018/2019: hier gaat het heen


Vier trends voor de komende jaren

Het is een mooie traditie: iedere twee jaar publiceert Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, de nieuwste communicatie trends.

Afgelopen week werden de vier trends voor 2018 – 2019 bekend gemaakt: het creëren van gezamenlijke economische waarden, altijd en overal inspelen op individuele behoeftes en gedrag, de ontwikkeling van netwerk naar bubble en als laatste verbeelden en beleven.

Allemaal trends die nauw aansluiten bij huidige maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen en die we allemaal in meer of mindere mate herkennen. De nieuwe trends zijn ook deze keer weer opgesteld door en voor vakgenoten, dat is toch het unieke van de vereniging die op dit moment ongeveer 3500 leden telt.

Houdbaarheidsdatum

Trends hebben een houdbaarheidsdatum en ontwikkelen zich. Daarom formuleert Logeion iedere twee jaar de nieuwste trends die belangrijk zijn voor de Nederlandse communicatie professional om zijn of haar werk beter te doen.

Deze kunnen dan bijvoorbeeld een vertrekpunt zijn voor het formuleren van de communicatiestrategieën het ontwikkelen van plannen door communicatieafdelingen, maar dienen ook als inspiratie.

Natuurlijk zijn de trends de komende twee jaren ook richtinggevend voor de programmering van Logeion. Voor iedereen die nu al wil weten wat de programmering van Logeion is, kijk even in de agenda.

De trends nader bekeken

De trends bieden weervoldoende stof tot nadenken. De eerste trend wordt door Logeion ook wel creating shared values genoemd, ofwel het creëren van economische waardenop een manier die ook voordelen voor de anderen oplevert. En wat is dan de rol van de communicatieprofessional hierin? Hij of zij wordt geacht namens de organisatie actief op zoek te gaan naar deze gedeelde waarden, door bijvoorbeeld de dialoog met de omgeving te faciliteren.

De volgende trend die door Logeion is geïdentificeerd zou je ‘van netwerk naar bubble’ kunnen noemen. Niet langer denken in traditionele netwerken maar veel meer focussen op de bubbles, die vaker een wat vluchtiger karakter hebben. Daarbij is het zaak dat de communicatieprofessional een belangrijke rol speelt om zijn of haar organisatie te leren luisteren om aansluiting te blijven houden bij deze ‘bubbles’.

Always spot on is de trend die alles te maken heeft met de mogelijkheden die technologie en data ons bieden om in te spelen op steeds sterker wordende individuele behoefte en gedrag. Voor communicatieprofessionals is het hierbij van cruciaal belang dat zij intensief samenwerken met marketing en dataspecialisten om deze behoeftes te zien en met de juiste communicatie op in te spelen; communicatie die steeds verder wordt geïndividualiseerd. Met name grote technologiebedrijven als Amazon, Uber of Booking.com lopen hierin voorop.

Tenslotte is het voor de moderne communicatieprofessional uitermate belangrijk om samenwerking te zoeken en te intensiveren met andere vakgebieden, met name op het gebied van beeld versus tekst. Het klikt wellicht als een open deur maar nieuwe visuele technologieën als virtual en augmented reality nemen zo’n vlucht dat de communicatie professional alle zeilen bij moet zetten op deze ontwikkelingen bij te houden.

[Afbeeldingen © lassedesignen – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Communicatie

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in een narrowcastingoplossing om hun werknemerscommunicatie te verbeteren. Hoewel deze tv-schermen effectief zijn op kantoor en andere plekken in het bedrijf, missen thuiswerkers vaak (cruciale) informatie die hierop wordt getoond. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of meestal thuis werkten. Dat is 52% van alle werkenden. Hoe zorg je ervoor dat alle werknemers—ongeacht hun locatie—de narrowcastinginformatie zien? Narrowcasting voor pc’s is het antwoord.

Online30.10.2024

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...

Lifestyle23.12.2023

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...

Nieuws19.12.2023

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaid
​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...

DC Business21.10.2022

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...

Mobile10.06.2022

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...

Metaverse23.02.2022

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...

Mobile17.02.2022

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023