Marketing26.08.2014

Kunstbanners Jacques Gregoire moet retargeting reclame verminderen


Schilder Jacques Gregoire lijkt met zijn Cookie Art project een internationale primeur te hebben. Hij schilderde vijf doeken op het formaat van de banners die op veel websites te zien zijn. Door een cookie van zijn actiesite te downloaden, zijn er in plaats van reclames kunstwerken te zien. Dit is de eerste keer dat er cookies ingezet worden voor artistieke doeleinden.

Elke internetgebruiker is bekend met het fenomeen dat na het bezoeken van een webshop diezelfde schoenen of kleding waar je naar zocht, je achtervolgen op andere websites. Met een bezoek aan www.jacquesgregoire.nl, ontvangen de bezoekers nu een cookie die er voor zorgt dat er wat vaker kunst te zien is en wat minder commercie.

Cookie Art

Met dit experiment, de zogenaamde “Cookie Art”, worden kunst en digitale technieken samengebracht. Dit is een rode lijn in het werk van Jacques Gregoire, die nieuwe technieken niet schuwt maar juist graag samenbrengt met bestaande. Hiervoor combineerde Gregoire onder meer klassieke aquareltechnieken met schetstechnieken van de iPad.

Retargeting

Door de cookie van Gregoire zorgt er voor dat er een ander soort advertentie meedingt naar de plek van de banner op de website die je bezoekt. Bij retargeting bieden cookies als het ware tegen elkaar op en het bedrijf dat het meest biedt, diens banner wordt getoond op de advertentieruimte.

Of hij veel kans maakt is natuurlijk heel betrekkelijk. Allereerst zal de site al veel bezoek moeten krijgen voordat de banners gaan lopen en dan nog steeds maar bij alleen de bezoekers van zijn website. Het project is wel bijzonder omdat het een stepstone is voor veel meer mogelijkheden om retargeting in te zetten. We zijn benieuwd naar het succes van zijn actie. Misschien een idee voor het Rijksmuseum. 

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.