Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
De belangrijkste weken van het jaar staan voor de deur, althans voor retail Nederland: de aanloop naar de feestdagen. Komende weken gaan we met zijn allen Sinterklaas- en kerstcadeaus kopen, en als we de retailers moeten geloven dan kan dat met hoge kortingen.
Om te beginnen is het zaterdag 11 november Singles Day. Eigenlijk is dit het startpunt voor alle online en offline activiteiten rondom de laatste twee feestmaanden van het jaar. Singles Day is bedacht door de Chinese internetgigant Alibaba. En dat het serieus is, blijkt wel uit de omzet van vorig jaar: achttien miljard dollar. Onze Chinese vrienden hebben deze dag in de jaren ’90 ooit bedacht om het vrijgezelle leven te vieren. Het idee is simpel: koop eens een keer een cadeau voor jezelf!
Ook Bol.com verwacht dit jaar veel van Singles Day en doet zaterdag duizenden producten in de aanbieding. Zelf zeggen ze dat Singles Day een extra Nederlandse feestdag moet worden waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen. Een mooie extra kans voor de retail.
Zijn we wel klaar voor Singles Day?
We hebben natuurlijk ook al Black Friday en Cyber Monday geïmporteerd in de afgelopen jaren. Tijdens Black Friday – vrijdag 24 november – kun je aanbiedingen en hoge kortingen scoren. Deze dag – de Amerikanen noemen het zelf een ‘feestdag’ – was oorspronkelijk gericht op de fysieke winkels. Inmiddels zie je dat ook de online winkels hier vol op inzetten. De hoge kortingen zijn vaak 24 uur geldig. Steeds vaker zie je ook dat de megadeals en aanbiedingen doorlopen tot en met maandag 27 november die ook bekend staat als Cyber Monday. De verwachting is dat Black Friday dit jaar in Amerika de drukste online shopping-dag ooit zal gaan worden.
Cyber Monday is dus de maandag ná Black Friday, of anders gezegd de maandag na Thanksgiving. Ook op Cyber Monday geven retailers hoge kortingen. Daar waar Black Friday in de basis is gericht op fysieke winkels zijn de aanbiedingen tijdens Cyber Monday enkel online verkrijgbaar. Het verschil tussen offline en online wordt echter in de praktijk niet zo hard gemaakt. Zo deed Bol.com al eerder zeer succesvol mee aan Black Friday. Afgelopen jaar lag het aantal bezoeken tijdens Black Friday 30 procent hoger dan de dag ervoor (donderdag). De verwachting is dat ook dit jaar de drukte het gehele after-Thanksgiving weekend net als afgelopen jaar aanhoudt. En dit betekent business voor de retailers. Kijk allen maar naar het afgelopen jaar. Op de maandag (na Black Friday) werd de website van Bol in 24 uur bijna 2,5 miljoen keer bezocht en werden er tussen 21.00 en 22.00 uur veertien artikelen per seconde besteld.
Oké, Black Friday en Cyber Monday zijn meer dan succesvol, maar nog lang niet alle retailers in Nederland doen hier vandaag de dag aan mee. De consument is nog maar amper bekend met deze wereldwijde kortingsdagen of de volgende ‘populaire’ retail-dag kondigt zich al weer aan. De vraag is natuurlijk of er überhaupt nog ruimte is voor een derde ‘feestdag’? Slaan we als marketeers niet een beetje door? Heeft het zin om naast de Amerkaanse ‘feestdagen’ ook nog eens het Chinese succesnummer los te laten op de Nederlandse doorgaans nuchtere consument?
11 november = Singles Day
Bij Bol.com denken ze van wel en zetten vol in op Singles Day. Ze verwachten zelfs dat dit eenzelfde effect gaat opleveren als Black Friday. De focus zal komen te liggen op make-up, parfum, sieraden, elektronicagadgets, boeken en dvd’s.
Foto header: Drobot Dean – Adobe Stock
Singles Day, Black Friday of Cyber Monday zijn natuurlijk zogenaamde marketing-feestdagen geadopteerd uit andere landen. Het verschil is echter dat wij echt de kortingen niet gaan krijgen zoals ze die in Amerika of in China geven.
Natuurlijk worden ook hier in Nederland kortingen gegeven maar deze lopen echt niet op naar 80 procent zoals Alibaba ze geeft. Desondanks zijn de media en marketingbureaus weer volop bezig met het voorbereiden en uitzetten van de diverse marketingcampagnes. The show must go on….
Verder lezen over Online Shop
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Online13.07.2024