Marketing07.11.2017

Is er nog ruimte voor Singles Day?


De belangrijkste weken van het jaar staan voor de deur, althans voor retail Nederland: de aanloop naar de feestdagen. Komende weken gaan we met zijn allen Sinterklaas- en kerstcadeaus kopen, en als we de retailers moeten geloven dan kan dat met hoge kortingen.

Om te beginnen is het zaterdag 11 november Singles Day. Eigenlijk is dit het startpunt voor alle online en offline activiteiten rondom de laatste twee feestmaanden van het jaar. Singles Day is bedacht door de Chinese internetgigant Alibaba. En dat het serieus is, blijkt wel uit de omzet van vorig jaar: achttien miljard dollar. Onze Chinese vrienden hebben deze dag in de jaren ’90 ooit bedacht om het vrijgezelle leven te vieren. Het idee is simpel: koop eens een keer een cadeau voor jezelf!

Ook Bol.com verwacht dit jaar veel van Singles Day en doet zaterdag duizenden producten in de aanbieding. Zelf zeggen ze dat Singles Day een extra Nederlandse feestdag moet worden waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen. Een mooie extra kans voor de retail.

Zijn we wel klaar voor Singles Day?

We hebben natuurlijk ook al Black Friday en Cyber Monday geïmporteerd in de afgelopen jaren. Tijdens Black Friday – vrijdag 24 november – kun je aanbiedingen en hoge kortingen scoren. Deze dag – de Amerikanen noemen het zelf een ‘feestdag’ – was oorspronkelijk gericht op de fysieke winkels. Inmiddels zie je dat ook de online winkels hier vol op inzetten. De hoge kortingen zijn vaak 24 uur geldig. Steeds vaker zie je ook dat de megadeals en aanbiedingen doorlopen tot en met maandag 27 november die ook bekend staat als Cyber Monday. De verwachting is dat Black Friday dit jaar in Amerika de drukste online shopping-dag ooit zal gaan worden.

Cyber Monday is dus de maandag ná Black Friday, of anders gezegd de maandag na Thanksgiving. Ook op Cyber Monday geven retailers hoge kortingen. Daar waar Black Friday in de basis is gericht op fysieke winkels zijn de aanbiedingen tijdens Cyber Monday enkel online verkrijgbaar. Het verschil tussen offline en online wordt echter in de praktijk niet zo hard gemaakt. Zo deed Bol.com al eerder zeer succesvol mee aan Black Friday. Afgelopen jaar lag het aantal bezoeken tijdens Black Friday 30 procent hoger dan de dag ervoor (donderdag). De verwachting is dat ook dit jaar de drukte het gehele after-Thanksgiving weekend net als afgelopen jaar aanhoudt. En dit betekent business voor de retailers. Kijk allen maar naar het afgelopen jaar. Op de maandag (na Black Friday) werd de website van Bol in 24 uur bijna 2,5 miljoen keer bezocht en werden er tussen 21.00 en 22.00 uur veertien artikelen per seconde besteld.

Oké, Black Friday en Cyber Monday zijn meer dan succesvol, maar nog lang niet alle retailers in Nederland doen hier vandaag de dag aan mee. De consument is nog maar amper bekend met deze wereldwijde kortingsdagen of de volgende ‘populaire’ retail-dag kondigt zich al weer aan. De vraag is natuurlijk of er überhaupt nog ruimte is voor een derde ‘feestdag’? Slaan we als marketeers niet een beetje door? Heeft het zin om naast de Amerkaanse ‘feestdagen’ ook nog eens het Chinese succesnummer los te laten op de Nederlandse doorgaans nuchtere consument?

11 november = Singles Day

Bij Bol.com denken ze van wel en zetten vol in op Singles Day. Ze verwachten zelfs dat dit eenzelfde effect gaat opleveren als Black Friday. De focus zal komen te liggen op make-up, parfum, sieraden, elektronicagadgets, boeken en dvd’s.

Foto header: Drobot Dean – Adobe Stock

Singles Day, Black Friday of Cyber Monday zijn natuurlijk zogenaamde marketing-feestdagen geadopteerd uit andere landen. Het verschil is echter dat wij echt de kortingen niet gaan krijgen zoals ze die in Amerika of in China geven.

Natuurlijk worden ook hier in Nederland kortingen gegeven maar deze lopen echt niet op naar 80 procent zoals Alibaba ze geeft. Desondanks zijn de media en marketingbureaus weer volop bezig met het voorbereiden en uitzetten van de diverse marketingcampagnes. The show must go on….

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen