Marketing16.03.2024

Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid


Tony Chocolonely nog steeds op één

Volgens de nieuwste gegevens van de Sustainable Brand Index heeft het vertrouwen van Nederlanders in de duurzaamheid van bedrijven inmiddels een dieptepunt bereikt. In het onderzoek scoort Tony Chocolonely wederom als de meest duurzame keuze,.

Deze jaarlijkse index onthult de perceptie van Nederlanders over duurzaamheid in het bedrijfsleven, en dit jaar laten de resultaten een scherpere daling dan ooit tevoren zien. Consumenten worden steeds kritischer door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen, evenals de groeiende bewustwording van greenwashing. Authenticiteit, transparantie en verantwoordelijkheid nemen zijn cruciaal geworden voor de Nederlandse consument.

Grootste daling ooit mede door vage duurzaamheidsclaims

Wat is er nieuw in 2024? De gemiddelde score op de SBI-ranglijst is gedaald van 74% naar 54%, de grootste daling ooit vastgesteld. Bedrijven kunnen niet langer wegkomen met vage duurzaamheidsclaims zonder substantiële onderbouwing.

Nederlanders kijken nu breder naar duurzaamheid, met aandacht voor sociale, economische en veiligheidsaspecten, en niet alleen milieu. Persoonlijke ervaringen en betrouwbare bronnen zoals academische rapporten spelen hierbij een rol.

Lees ook: Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt‘s

Hoewel 71% van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vindt, hebben ze ook andere prioriteiten, zoals oorlog, klimaatverandering en volksgezondheid. Deze zorgen, samen met economische druk en angst voor greenwashing, maken dat consumenten terughoudend zijn om meer te betalen voor duurzame producten.

Gelukkig komt deze kritische houding deels voort uit een grotere interesse in duurzaamheid, wat bedrijven de kans biedt om meer transparantie te tonen en verder te verduurzamen.

De top 20 van de Sustainable Brand Index

Op de volledige ranglist staan een flink aantal nieuwkomers waaronder EkoPlaza, Ben & Jerry’s en L’Oréal Paris, naast
de onbetwiste #1 Tony Chocolonely. De onderstaande bedrijven worden gezien als de meest duurzame keuzes door Nederlanders.

  1. Tony’s Chocolonely
  2. Ekoplaza
  3. De Vegetarische Slager
  4. Dopper
  5. Greenchoice
  6. IKEA
  7. Zonnatura
  8. NS
  9. HEMA
  10. Dille & Kamille
  11. ANWB
  12. ASN Bank
  13. Oatly
  14. The Body Shop
  15. Alpro
  16. Marktplaats
  17. Zuivelhoeve
  18. Weleda
  19. Vivera
  20. Lidl

Tony Chocolonely is trots om opnieuw op plek #1 te staan. Countrymanager Frits Snel: “Dit laat zien dat consumenten geloven in het belang van duurzaam ondernemen. We hopen hiermee andere chocoladebedrijven te inspireren om ook duurzaamheid als kernwaarde in hun bedrijfsvoering door te voeren.”

Header afbeelding: copyright: Gerd Altmann op Pixabay

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Duurzaam

VN komt met actieplan na weer een hitterecord

De Verenigde Naties komt nu zelfs met een ‘call to action’, een soort actieplan nu het merkt dat arbeiders vaker in de problemen komen door extreme hitte.

Nieuws26.07.2024

VN komt met actieplan na weer een hitterecord

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Vertegenwoordigers van de datacenters in Nederland hebben de koppen bij elkaar gestoken om energie te besparen.

Nieuws27.06.2024

Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen

Zonnepanelen lonen nog altijd

In een wereld waar duurzaamheid en energiebesparing steeds belangrijker worden, blijven zonnepanelen een populaire keuze voor huiseigenaren. De afschaffing van de salderingsregeling roept echter vragen op over de rendabiliteit van deze investering.

DC Business24.06.2024

Zonnepanelen lonen nog altijd

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Zo haal je magnesium uit je voeding

Ben je wat meer aan het sporten, heb je last van je zenuwen of wil je gewoon bijdragen aan een goede gezondheid? Dan is magnesium uit voeding een essentieel mineraal om je lijf te helpen.

Lifestyle17.06.2024

Zo haal je magnesium uit je voeding

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.

Technology14.06.2024

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

De slimste manier om je terugleverkosten laag te houden, is door zoveel mogelijk van je eigen energie zelf te gebruiken. Wat je immers zelf gebruikt, hoef je niet terug te leveren. En kost je dus niets extra’s. Zo houd je grip op je energierekening.

Technology13.06.2024

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

Houd je energierekening laag