Marketing16.03.2024

Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid


Tony Chocolonely nog steeds op één

Volgens de nieuwste gegevens van de Sustainable Brand Index heeft het vertrouwen van Nederlanders in de duurzaamheid van bedrijven inmiddels een dieptepunt bereikt. In het onderzoek scoort Tony Chocolonely wederom als de meest duurzame keuze,.

Deze jaarlijkse index onthult de perceptie van Nederlanders over duurzaamheid in het bedrijfsleven, en dit jaar laten de resultaten een scherpere daling dan ooit tevoren zien. Consumenten worden steeds kritischer door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen, evenals de groeiende bewustwording van greenwashing. Authenticiteit, transparantie en verantwoordelijkheid nemen zijn cruciaal geworden voor de Nederlandse consument.

Grootste daling ooit mede door vage duurzaamheidsclaims

Wat is er nieuw in 2024? De gemiddelde score op de SBI-ranglijst is gedaald van 74% naar 54%, de grootste daling ooit vastgesteld. Bedrijven kunnen niet langer wegkomen met vage duurzaamheidsclaims zonder substantiële onderbouwing.

Nederlanders kijken nu breder naar duurzaamheid, met aandacht voor sociale, economische en veiligheidsaspecten, en niet alleen milieu. Persoonlijke ervaringen en betrouwbare bronnen zoals academische rapporten spelen hierbij een rol.

Lees ook: Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt‘s

Hoewel 71% van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vindt, hebben ze ook andere prioriteiten, zoals oorlog, klimaatverandering en volksgezondheid. Deze zorgen, samen met economische druk en angst voor greenwashing, maken dat consumenten terughoudend zijn om meer te betalen voor duurzame producten.

Gelukkig komt deze kritische houding deels voort uit een grotere interesse in duurzaamheid, wat bedrijven de kans biedt om meer transparantie te tonen en verder te verduurzamen.

De top 20 van de Sustainable Brand Index

Op de volledige ranglist staan een flink aantal nieuwkomers waaronder EkoPlaza, Ben & Jerry’s en L’Oréal Paris, naast
de onbetwiste #1 Tony Chocolonely. De onderstaande bedrijven worden gezien als de meest duurzame keuzes door Nederlanders.

  1. Tony’s Chocolonely
  2. Ekoplaza
  3. De Vegetarische Slager
  4. Dopper
  5. Greenchoice
  6. IKEA
  7. Zonnatura
  8. NS
  9. HEMA
  10. Dille & Kamille
  11. ANWB
  12. ASN Bank
  13. Oatly
  14. The Body Shop
  15. Alpro
  16. Marktplaats
  17. Zuivelhoeve
  18. Weleda
  19. Vivera
  20. Lidl

Tony Chocolonely is trots om opnieuw op plek #1 te staan. Countrymanager Frits Snel: “Dit laat zien dat consumenten geloven in het belang van duurzaam ondernemen. We hopen hiermee andere chocoladebedrijven te inspireren om ook duurzaamheid als kernwaarde in hun bedrijfsvoering door te voeren.”

Header afbeelding: copyright: Gerd Altmann op Pixabay

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Duurzaam

Er valt in 2027 waarschijnlijk een groot voordeel van zonnepanelen weg

De salderingsregeling van zonnepanelen gaat veranderen. Althans, als het huidige kabinet zijn zin krijgt. Dat betekent een voordeel minder voor mensen met zonnepanelen.

Technology17.05.2024

Er valt in 2027 waarschijnlijk een groot voordeel van zonnepanelen weg

Het belang van goede woning isolatie

Een goed geïsoleerde woning houdt niet alleen de warmte in de winter binnen en buiten in de zomer, maar het verlaagt ook de energiekosten.

Lifestyle15.05.2024

Het belang van goede woning isolatie

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?

Happy Earth Day 2024! Deze maandag staat geheel in het teken van de aarde en vooral het behoud van onze planeet. Onder andere dankzij bijen.

Nieuws22.04.2024

Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

​Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten

Zonneplan heeft iets nieuws bedacht om te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk minder snel overbelast raakt: het schakel tijdelijk de omvormers van de zonnepanelen van klanten uit als het te veel wordt. Het gaat dan om d...

Nieuws22.03.2024

​Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten