​FOMO voor Marketeers

​FOMO voor Marketeers

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen kent in deze hyperconnected niets-gaat-meer-aan-ons-voorbij-wereld de term ‘FOMO’ – of ‘Fear Of Missing Out’ wel, toch? Het lijkt vooralsnog iets dat alleen jou en mij aangaat. Maar wist je dat er ook een zakelijke variant is; de ‘Fear Of Missed Opportunities’? Het is een fenomeen waar Facebook’s Ad Tech Director David Jakubowski over sprak tijdens de Web Summit in Dublin.

Als marketeer is het belangrijk te begrijpen hoe je FOMO kunt aanwenden voor maximaal resultaat, aldus Jakubowski. David deelde vanuit Facebook vijf universele inzichten om met FOMO om te gaan, zodat ook jij geen kansen meer mist.

1. The Social Connected World

Social media heeft geleid tot een sociaal verbonden wereld. Zo is Facebook een platform waar mensen delen, voelen, leuk vinden en kwijt kunnen hoe ze over bepaalde dingen denken. Zolang je als bedrijf inzichten van echte mensen aanbiedt om een ‘probleem’ of vraagstuk op te lossen, (en daarbij een ‘two way dialogue’ nastreeft) voeg je waarde toe. Waarde van echte mensen, die onmisbaar is in nieuwe, de social connected wereld.

2. Mobile Broke the Internet

Het duurde slechts 7 jaar voordat mobiel 2 miljard mensen met elkaar verbond. In 2014 werd er voor het eerst meer tijd besteed aan de smartphone dan aan televisie. Kortom: “Be where your customers are!”.

3. Cross Device is the Easy Part

People-based marketing heeft nooit echt bestaan. Say what? Ja, David durfde het aan. Leuk die nieuwe cross mediale benadering, maar consumenten zijn van oudsher al ‘cross everything’. 4 van de 10 transacties worden geïnitieerd op één apparaat en uiteindelijk voltooid op een ander. Je kunt niet alles met elkaar verbinden, je hebt per definitie een onvolledig verhaal. Daarom is het van belang de hele maar dan ook écht de gehele customer journey te begrijpen, niet alleen stukjes en beetjes.

4. Native is King

Op zich de minst verassende van het stel; het onderbreken van mensen is onbeleefd (lees; pop-ups, banners) en consumenten vinden het steeds irritanter. Berichten worden steeds meer geïntegreerd met sponsored content die qua vorm in inhoud past bij het stuk waarin of waarbij het verschijnt. Stop dus met lukraak irrelevante en irritante banners te plaatsen, en wees je bewust van de context.

5. Apply 3 Words to Every Opportunity

Nauwkeurigheid. Doorzettingsvermogen. Schaal.

In de woorden van Jakubowski: ‘Remember and beat your competition to the punch!’.

Deze blogpost is geschreven door Chantalle Nühn, SEA Consultant bij Expand Online.

[Afbeelding © dizain - Fotolia]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies