Marketing01.09.2015

Digitale coupons steeds populairder bij consument


Goedkope etentjes, weekendjes weg of zelfs skydiven met flinke korting. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een kortingsbon voor. Het is daarom ook niet vreemd dat maar liefst 13 miljard coupons per jaar worden uitgegeven. Hiervan is 3,4 miljard digitaal verkregen. Dit blijkt uit een onderzoek van Actiepagina.nl en Centre for Retail Research (CRR).

Opvallend is dat ondanks dat de geprinte coupons in Nederland nog steeds driekwart van de markt beslaan. De groei voornamelijk te zien is in de digitale coupons, codes en vouchers. Meer dan de helft van de digitale coupons wordt gedownload via mobiele apparaten.

Mobiel

Het onderzoek toont ook aan dat ondanks dat mobiel niet het belangrijkste shopping-kanaal is, het bij ruim twee derde (67 procent) van de Nederlanders wel een belangrijke rol speelt bij het zoeken naar aanbiedingen en promoties. Bijna een kwart (23 procent) downloadt en gebruikt coupons via hun mobiel. Het aanbieden van digitale coupons en met name via mobiel wordt dus steeds belangrijker voor retailers.

Inwisselen

Daarnaast blijkt ook dat de digitale coupons vaker worden ingewisseld dan geprinte coupons. Maar liefst tussen de 5 en 17 procent van de digitale coupons wordt vaker ingeruild dan de geprinte exemplaren. Dit komt volgens de onderzoekers door meer gerichte en betere timing van de digitale coupons door gebruik te maken van surfgedrag, locatie, push-berichten en aankoopgeschiedenis van de consument.

Detailhandel

Het aanbieden van digitale coupons is niet alleen interessant voor online retailers, maar ook voor de detailhandel. 41 procent van de Nederlanders geeft aan dat ze het waarderen als ze relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen op hun smartphone die ze vervolgens kunnen inwisselen in een fysieke winkel. Retailers kunnen dus door het sturen van digitale aanbiedingen en coupons niet alleen de omzet van hun webwinkel verhogen, maar ook de omzet in fysieke winkels vergroten.

Sophie de Kok

Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes