​Digital marketing steeds prominenter aanwezig in de marketingmix

​Digital marketing steeds prominenter aanwezig in de marketingmix

Vorig artikel Volgend artikel

Wat is de visie van de Nederlandse top van marketeers op het gebied van marketing en innovatie? En op welke trends zetten zij hun mensen en budget in de komende jaren? De eerste editie van het Digital Marketing Innovation Onderzoek van IAB Nederland geeft hier antwoord op.

Digital marketing stijgt!

De Nederlandse marketingmanager verwacht dat digital marketing in de komende 3 jaar flink zal groeien. De verdeling in mediabestedingen was eind 2016 nog 54% online en 46% traditionele media. De verwachting is dat deze verdeling in 2020 verschoven zal zijn naar 66% online en 34% traditionele media inzet.

Om gebruik te kunnen maken van alle nieuwe data die door er met deze digitale verschuiving beschikbaar komt, is de verwachting dat bedrijven wel moeten gaan investeren in technologie die marketing verder automatiseert. Data Management Platforms worden hierbij steeds meer standaard (36% van de ondervraagden heeft een DMP in place, 55% is ermee bezig) en de grote meerderheid van bedrijven heeft een datastrategie geformuleerd.

Liever alles ‘in-house’

De inkoop van media en het uitvoeren van marketingactiviteiten besteden we vooral uit, maar ook hierin lijkt verandering te komen. 20% van de ondervraagden geeft aan media zelf in te kopen en 55% van hun marketingactiviteiten volledig zelf uit te voeren. De verwachting is dat dit in de aankomende drie jaar groeit naar 63%. Met name het gebrek aan transparantie over marges bij derde partijen (75%) en de wens om zelf controle te houden zijn hiervoor de belangrijkste beweegredenen.

Data blijft een uitdaging

De grootste uitdagingen worden nog altijd gezien in verwerken van data.

Technische aspecten en data kwaliteit (35%) worden vaak genoemd, ook het omgaan met privacy (35%) en het actueel houden van data (25%). Daarnaast komen het bij elkaar brengen van data uit verschillende interne bronnen (45%) en het omzetten van de data-inzichten in concrete acties (25%) naar voren. Het vergaren van deze inzichten is bovendien lastig door het gebrek aan personeel met de juiste competenties.

Digital Marketing Innovation Onderzoek

Voor het onderzoek heeft Deloitte Digital, in opdracht van IAB Nederland, een aantal toonaangevende marketing professionals uit Nederland ondervraagd. Wil je het hele rapport lezen? Dat is nu te downloaden via de website van IAB.

[Afbeelding © designer491 - Fotolia]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies