Marketing14.03.2018

Dieptepunt in sportmarketing: de beste Olympiër ooit zet je toch zo niet aan de kant?


Update 15-03: Justlease heeft besloten compleet te stoppen met de sponsoring van een schaatsploeg.

Met verbazing heb ik vanmorgen het interview gezien dat de NOS hield met Ireen Wüst. Haar team – Justlease – wil haar niet langer sponsoren omdat ze ’te oud’ zou zijn. Ireen Wüst, vijfvoudig Olympisch kampioen, die een paar weken geleden Olympisch goud won, die afgelopen weekend tweede werd op het WK Allround. Die grootste sportvrouw, die zet je aan de kant omdat ze te oud is? Terwijl ze een paar weken daarvoor liet zien de allerbeste van de hele wereld te zijn? Ik kan het bijna niet geloven.

Natuurlijk zit Ireen niet meer in de beginfase van haar carrière, het grootste deel zit er echt wel op. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog een paar glansrijke jaren kunnen volgen. Als je deze maand de beste van de wereld bent, dan ben je over een half jaar echt niet ineens de hekkensluiter. En Ireen wil een wereldrecord en ik kan niet anders dan geloven dat ze daar ook vol voor zal gaan.

Om ook nog te bedenken dat het diezelfde Ireen was die met eigen middelen deze ploeg heeft opgestart en die deze sponsor binnen wist te halen. De reden dat bedrijven sporters sponsoren is deels natuurlijk naamsbekendheid. En dat is ook precies de reden dat ik Justlease absoluut niet kan begrijpen. In mijn ogen is je kopvrouw en hét gezicht van het team degene waar je zorgvuldig mee moet omgaan. De rest van het team is wat jonger – al doet Blokhuijsen ook al aardig wat jaren mee – maar om nu te zeggen dat 28 jaar oké is en 31 jaar te oud, dat snap ik niet. Puur omdat Ireen op dit moment de beste van de wereld ís. Te oud is een drogreden.

Negatieve PR?

Oké, op gebied van naamsbekendheid weet Justlease nu te scoren want de media duikt erop – ja, wij ook. Er wordt weleens gezegd dat negatieve PR ook PR is, maar daar geloof ik niet zo in. Dit is falen. Een actie die geen sympathie oproept. Want bijvoorbeeld op Twitter is men helemaal niet te spreken over deze actie. ING wordt opgeroepen om hun ‘blunder’ van deze week goed te maken en er worden crowdfundingsacties geopperd. Ik vind het persoonlijk een dieptepunt op gebied van sportmarketing. De grootste Olympiër die we hebben, die zet je als sponsor niet zo aan de kant. Gelukkig ben ik niet de enige met deze mening en hoop ik dat ze bij Justlease inzien dat het anders moet. Klasse overigens, hoe Ireen zelf hier op reageert. Die nieuwe sponsor zal er echt wel gaan komen, net als dat wereldrecord. Go Ireen!

© foto Ireen Wüst: NOS.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Sport

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

De tijd van vaste trainingsschema’s lijkt voorbij. EGYM Genius, een nieuwe AI-tool, past je trainingen namelijk volledig aan op jouw dag en doelen. Geen strakke routines meer waarbij je maandag altijd dezelfde oefeningen moet doen. De AI kijkt naar wat jij nodig hebt en zorgt dat je altijd vooruitgang boekt, zelfs als je een dag mist.

Online10.09.2024

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden

Het zijn geen e-bikes, maar toch kunnen racefietsen gehackt worden. Dit is hoe een hacker dat kan doen en waar het door komt.

Cybercrime16.08.2024

Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

De Olympische Spelen moeten nog goed en wel beginnen, maar er is nu al een schandaal waardoor een Canadese coach alvast niet welkom is op het sportevenement.

Events24.07.2024

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze 6 Nederlandse atleten wil je niet missen tijdens de Olympische Spelen in Parijs

Het is aftellen naar de Olympische Spelen in Parijs. Dat betekent dat als je geen tickets hebt je de Olympische Spelen gaat volgen op televisie. Dit zijn enkele fantastische sporters om in de gaten te houden.

Nieuws18.07.2024

Deze 6 Nederlandse atleten wil je niet missen tijdens de Olympische Spelen in Parijs

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

Er doen meer dan 45.000 mensen mee met de Vierdaagse qua wandelen, maar door de Vierdaagse-feesten is het nog veel drukker in de stad Nijmegen.

Technology15.07.2024

De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook

HBO Max pakt uit met de Olympische Spelen in Parijs 2024

Over zo'n drie weken gaan de Olympische Spelen in Parijs van start, en het is de eerste keer dat de Olympische Spelen te zien zijn op HBO Max. Dat is de enige plek waar álles van de Olympische Spelen te zien zal zijn.

Entertainment03.07.2024

HBO Max pakt uit met de Olympische Spelen in Parijs 2024