Dieptepunt in sportmarketing: de beste Olympiër ooit zet je toch zo niet aan de kant?

Dieptepunt in sportmarketing: de beste Olympiër ooit zet je toch zo niet aan de kant?

Vorig artikel Volgend artikel

Update 15-03: Justlease heeft besloten compleet te stoppen met de sponsoring van een schaatsploeg.

Met verbazing heb ik vanmorgen het interview gezien dat de NOS hield met Ireen Wüst. Haar team - Justlease - wil haar niet langer sponsoren omdat ze 'te oud' zou zijn. Ireen Wüst, vijfvoudig Olympisch kampioen, die een paar weken geleden Olympisch goud won, die afgelopen weekend tweede werd op het WK Allround. Die grootste sportvrouw, die zet je aan de kant omdat ze te oud is? Terwijl ze een paar weken daarvoor liet zien de allerbeste van de hele wereld te zijn? Ik kan het bijna niet geloven.

Natuurlijk zit Ireen niet meer in de beginfase van haar carrière, het grootste deel zit er echt wel op. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog een paar glansrijke jaren kunnen volgen. Als je deze maand de beste van de wereld bent, dan ben je over een half jaar echt niet ineens de hekkensluiter. En Ireen wil een wereldrecord en ik kan niet anders dan geloven dat ze daar ook vol voor zal gaan.

Om ook nog te bedenken dat het diezelfde Ireen was die met eigen middelen deze ploeg heeft opgestart en die deze sponsor binnen wist te halen. De reden dat bedrijven sporters sponsoren is deels natuurlijk naamsbekendheid. En dat is ook precies de reden dat ik Justlease absoluut niet kan begrijpen. In mijn ogen is je kopvrouw en hét gezicht van het team degene waar je zorgvuldig mee moet omgaan. De rest van het team is wat jonger - al doet Blokhuijsen ook al aardig wat jaren mee - maar om nu te zeggen dat 28 jaar oké is en 31 jaar te oud, dat snap ik niet. Puur omdat Ireen op dit moment de beste van de wereld ís. Te oud is een drogreden.

Negatieve PR?

Oké, op gebied van naamsbekendheid weet Justlease nu te scoren want de media duikt erop - ja, wij ook. Er wordt weleens gezegd dat negatieve PR ook PR is, maar daar geloof ik niet zo in. Dit is falen. Een actie die geen sympathie oproept. Want bijvoorbeeld op Twitter is men helemaal niet te spreken over deze actie. ING wordt opgeroepen om hun 'blunder' van deze week goed te maken en er worden crowdfundingsacties geopperd. Ik vind het persoonlijk een dieptepunt op gebied van sportmarketing. De grootste Olympiër die we hebben, die zet je als sponsor niet zo aan de kant. Gelukkig ben ik niet de enige met deze mening en hoop ik dat ze bij Justlease inzien dat het anders moet. Klasse overigens, hoe Ireen zelf hier op reageert. Die nieuwe sponsor zal er echt wel gaan komen, net als dat wereldrecord. Go Ireen!

© foto Ireen Wüst: NOS.

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van Travelvalley. Auteur van Bucketlist Reizen en Bucketlist Stedentrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies