Design Thinking als basis voor een effectieve customer journey

Design Thinking als basis voor een effectieve customer journey

Vorig artikel Volgend artikel

Niets zo wispelturig als het weer en een klant. Veranderingen in de behoefte en in de omgeving gaan razendsnel. Wat vandaag nieuw is kan morgen alweer achterhaald zijn. Om klanten te blijven volgen en vooral te begrijpen moet je net zo denken als je klant. Je zorgt ervoor dat je bekend bent met je buyers persona, uiteraard, en je weet wat er speelt in de directe leefomgeving en daarbuiten. Niet te doen? Wel als je mee blijft rennen. Design Thinking helpt je daarbij. Die methode houdt je namelijk gewoon op die rijdende trein. Zo voorkom je dat je een complete campagne aan het ontwikkelen bent op basis van aannames, terwijl je de realiteit uit het oog verliest.

Design Thinking

Design Thinking betekent dat je continu bezig bent met het toetsen van je materialen aan je customers. Consistente communicatie en brand consistency zijn hierbij key. Want alleen dan word je door je klant gezien én het zorgt ervoor dat je bekend bent bij de klant als er een beslissing gemaakt moet worden.

Het is een herhalend proces van het begrijpen van de klant, het definiëren van de strategie, het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor de problemen van de klant, het ontwikkelen van prototypen en het testen daarvan. Het belangrijkste doel? De klantbeleving verbeteren!

Tijdens dit proces moet de verzamelde data ook beschikbaar zijn voor je kernteam. Versnippering van bestanden en oude versies zijn onwenselijk. Dat kun je alleen voorkomen als alle data centraal, en voor de juiste mensen toegankelijk, opgeslagen zijn. Goede Digital Asset Management software (DAM) is daarbij onmisbaar. Het helpt je bij het up-to-date houden van bestanden, je kunt materialen eenvoudig delen met stakeholders en je kunt maximaal grip houden op merk-consistentie en gebruik. Je verkort ook je T2M en je kunt snel nieuwe campagnes lanceren. Dus maak het jezelf makkelijk; DAM software is de basis voor Design Thinking.

In vijf stappen naar een effectieve customer journey

We beschrijven hieronder in het kort de 5 stappen die leiden tot een effectieve klantreis. Per stap laten we je zien hoe DAM-software je daarbij ondersteunt. Je bent minder tijd kwijt aan het managen van je beeldarchief en het up-to-date houden van je stakeholders. Je hebt weer tijd voor strategie, het toetsen van je campagnes en kunt snel bijsturen wanneer gewenst.

  • Empetize: verdiep je in de klant, ontdek de klantbehoeften dompel je onder in de belevingswereld van de klant.
  • Define strategy: kies een strategie die de klantbehoeften het beste invult en past bij jouw merk.
  • Ideate: ga veel en verschillende ideeën genereren om de klantbehoeften het beste in te vullen. Dit kunnen gekke ideeën zijn, dat maakt niet uit, door een gek idee komt je collega wellicht op het beste idee.
  • Prototype: als je een idee hebt uitgekozen is validatie met klanten een belangrijke stap. Werk je idee daarom eerst uit in een prototype.
  • Test & implement: het is nu tijd voor klant validatie, de klant is aan zet om te kijken of jouw idee echt de klantbehoefte invult. Als dat het geval is, krijg je positieve testresultaten. Op basis daarvan kun je het idee implementeren zodat al jouw klanten hier van kunnen genieten.

In iedere stap is communicatie een belangrijk element. In communicatie zijn digitale assets zoals foto’s en video’s steeds belangrijker om een boodschap over te laten komen. En daarmee is ook de Software van Cocoon Media Management relevant voor iedere stap. Wil jij ook een effectieve customer journey?

Download dan hier het white paper.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies