De zoektocht naar de juiste contentstrategie

De zoektocht naar de juiste contentstrategie

en wat je moet doen om die te vinden

Vorig artikel Volgend artikel

Content is hét codewoord van de digitale eeuw. Maar content is een breed begrip en het gaat om het vinden van de juiste content voor de juiste doelgroep. Dat is nog helemaal niet zo eenvoudig, maar het uitwerken van een contentstrategie kan daarbij helpen. Door je te verdiepen in het mediagebruik van de doelgroep, de tijd te nemen om over content na te denken en te testen wat wel en niet werkt, kom je uiteindelijk tot de juiste contentstrategie. Nog steeds vullen veel bedrijven hun content ad hoc in, zonder eens goed te gaan zitten voor een gedegen plan. En ook als je er wél serieus mee aan de slag gaat, kan de de zoektocht lang duren, met de nodige hobbels. De oplossing zit 'm vooral in een stuk kennis.

Mediagebruik: gemiddeld zo'n 8-9 uur per dag

Het meest recente onderzoek is al wel een klein jaartje oud, maar ervan uitgaande dat deze cijfers alleen maar zijn opgelopen kunnen we wel concluderen dat het mediagebruik van Nederlanders hoog ligt. Gemiddeld besteden we 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Zo meldde het Sociaal en Cultureel Planbureau eind vorig jaar. Ouderen blijven naar tv kijken, jongeren kiezen voor de moderne apparaten. Geen verrassingen hier.

Voor de juiste contentstrategie begin je bij het kijken naar jouw doelgroep en daar kunnen dit soort onderzoeken bij helpen. Het mediagebruik varieert namelijk niet alleen voor de verschillende leeftijdsgroepen, maar ook opleidingsniveau speelt een rol. De basis van de juiste contentstrategie begint dus bij het in kaart brengen van middel en medium.

Soort content

Facebook geeft voorrang aan video's, waarbij lengte en creativiteit de bepalende succesfactoren zijn. Maar voor sommige doelgroepen vormen inhoudelijke, lange artikelen de juist content. Deel je die dan via Twitter? Of toch een linkpost op Facebook? Of stuur je daar een nieuwsbrief over uit? De juiste contentstrategie heeft niet alleen maar met inhoud te maken, maar zeker ook met verspreiding via de juiste kanalen. Een goede contentstrategie gaat dus altijd gepaard met een contentmanagementplan. Die twee kun je niet langer afzonderlijk van elkaar zien.

Het verwoorden van jouw boodschap

Het is nog helemaal niet zo eenvoudig om content te maken die iets teweeg brengt bij de doelgroep. Of dat nu content is die inspireert, informeert of mensen aanzet tot aankoop: de doelgroep in beweging krijgen is stap twee. Stap een is namelijk de inhoud van de content bepalen: wat ga je precies zeggen? En doe je dat met woorden of beelden? Of een combinatie ervan? Om die vragen te kunnen beantwoorden is het van belang om een aantal uitgangspunten duidelijk te hebben, waaronder het uiteindelijke doel. Aan de hand van een doel kun je namelijk je content heel concreet toetsen: draagt deze content bij aan datgene wat ik wil bereiken? Wanneer ad hoc content gemaakt wordt, wordt het doel heel vaak uit het oog verloren. Maar met een uitgewerkte strategie kan dat allemaal getoetst worden.

Pas daarna komt vorm om de hoek kijken. Welke lengte heeft de content nodig om het doel te bereiken? En welk uiterlijk moet meegegeven worden aan de content?

Vergoot je kennis

Het uitwerken van een contentstrategie is niet langer een A4'tje met wat steekwoorden. Het is een plan waar onderzoek aan ten grondslag ligt. De doelgroep moet in kaart worden gebracht, het doel van de contentstrategie moet duidelijk zijn en er moet onderzoek gedaan worden naar de juiste vorm en media om de content te uiten. De beste manier om beslagen ten ijs te komen is het vergroten van kennis middels een opleiding. Contentstrategie is een expertise, net als SEO en SEA. Het zijn geen taken die online marketeers 'erbij kunnen doen', maar zijn vakgebieden waar vakkundigheid bij komt kijken. En om daarin de beste te worden, kun je het beste leren van de beste. Middels een opleiding kun je een goede basiskennis ontwikkelen als contentdeskundige. Je leert te kijken naar wat concurrenten doen en testen en analyseren wat wel en niet werkt. Alleen dan kom je als online marketeer uiteindelijk terecht bij het vinden van de juiste contentstrategie.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies